Türkçe metni rahat izleyebilmeniz için, "browser" ınızın "document encoding" ini "Turkish" olarak değiştirdiniz mi ? ...

Alanya Deniz Deşarjı Projesi...

ÖNEMLİ NOT : Bu proje, "İller Bankası"nın isteği doğrultusunda, 1981 yılında, "Ege Üniversitesi İnşaat Fakültesi Çevre ve İnşaat Mühendisliği Bölümleri" (eski) tarafından hazırlanan bir uygulama projesidir. Proje hazırlanmış ancak, Alanya'nın turistik önemi nedeni ile uygulamaya konmamıştır. Alanya'nın bu özelliği gereğince, geçtiğimiz yıllarda biyolojik atıksu arıtma tesisi inşa edilmiştir. Bu tesis N ve P giderimi de yapabilmektedir. Bu örnek kullanıcılara ve tasarımcılara yardımcı olmak amacı ile özet halinde verilmiştir...

Ara ve Ana Terfi Merkezlerinin Otomatik Sistem İle Çalışması...

Ana Terfi Merkezinin Çalışması...

Seviye elektrotlarının konumu aşağıdaki şekilde gösterilmiştir.



Ana terfi merkezi pompa ve vana şeması aşağıdaki şekilde gösterilmiştir.


Denizdeki Yapılar ve Projelendirilmesi...

Deşarj borusunun doğrultusu ; ( a ) Boşaltım noktasının plaj olarak yararlanılan kıyı kesiminden daha da uzaklaştırılması, ( b ) Dalga kuvvetlerinin indirgenmesi olanağını vermesi, ( c ) Bu hat boyunca görülen topoğrafik özelliklerin ve zemin yapısının sorun yaratmaması düşünceleri esas alınmak sureti ile saptanmıştır. Bu amaçla, dalga istatistikleri değerlendirilmiş, gerek bu değerlendirme sonucunda dalga kuvvetlerini indirgeme olanağını vereceği görüldüğünden ve gerekse taban boykesiti ve zemin özellikleri açısından elverişli olduğu anlaşıldığından, deşarj borusunun kuzey ile saat akrebi yönünde 236 gradyanlık açı yapan bir doğrultuda yerleştirilmesi kararlaştırılmıştır.



Daha sonra, öngörülen standartları sağlayan deşarj borusu boyu ve uygulanacak difüzör tipi saptanmıştır. Alanya beldesinin atıksuları evsel nitelikte olduğundan, belirleyici standart olarak koliform sayısı alınmıştır. Bölgedeki yoğun turizm nedeni ile standartlar yüksek tutulmuş ve koruma bölgesi ( deşarj borusunun batısında 100 m, doğusunda ise yoğun kıyı kullanımı nedeni ile 250 m'dir ) sınırında görülecek koliform sayısının zamanın % 80'inde 1,000 koliform / 100 mL'den, zamanın % 50'sinde ise 500 koliform / 100 mL'den az olması amaçlanmıştır.

Pompa sisteminin basacağı debiler esas alınarak yapılan seyrelme hesapları sonucunda, ucunda 4 adet 150 mm + 1 adet 225 mm delik dizilişli 46 m uzunluğunda bir difüzör bulunmak koşulu ile, 1,325 m boyunda bir deşarj borusu uygun görülmüştür. Deşarj borusu HDPE tipte ve iç çapı gerekli akım hızlarını sağlayabilmek ve yük kayıplarını minimize edebilmek için boru iç çapı 50 cm olacaktır.

Difüzör Delik Aralıkları...

İlk seyrelme değerini arttırmak için difüzör delikleri difüzör yatay ekseni ile 15O açı yapacak şekilde şaşırtmalı olarak yerleştirilecektir. Komşu deliklerden çıkan atıksu jetlerinin girişim yapmalarını önlemek amacı ile ve difüzör bölgesindeki su derinliğinin 35 m olduğu dikkate alınarak delikler arasındaki uzaklık LDELİK = D / 3 = 11.5 m olarak seçilmiştir.

Difüzör Çapları...

Delik çaplarının belirlenmesinde aşağıdaki denklemler ve kriterler kullanılmıştır :

- FO = UO / { [ ( DELTAro ) ( g ) ( D ) ] / roO } 1 / 2

- BO = ( d / D ) / FO

- 15 < FO < 30 ve 15 < BO < 18

Burada ;

UO : Çıkış deliği ağzındaki jet hızı
DELTAro : Deniz suyu ile atıksuyun yoğunluk farkı
roO : Atıksu yoğunluğu
g : Yerçekimi ivmesi
D : Delik çapı
d : Su derinliği

D delik çapının değişim aralığı ;

d / [ ( BO ) ( FO ) ]MİN < D < d / [ ( BO ) ( FO ) ]MAX

eşitsizliğinden d = 35 m olduğu dikkate alınarak ;

0.065 < D < 0.155

aralığı elde edilmiştir. Ancak, yapım ve temizleme kolaylıkları açısından en az 0.100 m çaplı seçenek üzerinde durulmuştur.

Delik Sayıları...

Terfi merkezinden gelecek 0.160, 0.240 ve 0.320 m3 / sn'lik minimum, ortalama ve maksimum debiler dikkate alınarak, uygulanacak D delik çaplarının 10 cm, 12.5 cm ve 15.0 cm olmaları halinde, delik sayılarının sırası ile 6 - 11, 4 - 8 ve 3 - 6 arasında tutulmasının uygun olacağı saptanmıştır.

Seyrelme Hesapları...

1. Seyrelme...

Atıksuyun deşarj borusundan çıkışı ile başlayıp, deniz suyunda yoğunluk tabakalaşması oluşması halinde tutsaklama seviyesine, deniz suyu yoğunluğunun derinlik boyunca değişmemesi durumunda ise yüzeye çıkışına kadar devam eden ve esas olarak sıvı jetinin momentumu ile atıksu ve deniz suyu arasındaki yoğunluk farklılığının yaratacağı ilk seyrelme üzerine etkiyen faktörler ;

- Atıksuyun niceliği ve yoğunluğu
- Difüzörün tipi ve boyutları
- Deniz suyundaki tabakalaşma durumu
- Deşarj yerindeki derinlik
- İlk karışım bölgesindeki su değişiminin şiddeti

1. seyrelme

SM = ( 0.54 ) ( FO ) ( d )0.44 ( D x FO )- 0.44 : ( d ) ( D )- 1 < ( 0.89 ) ( FO )

SM = ( 0.54 ) ( FO ) [ ( 0.38 x d ) ( D )- 1 ( FO )- 1 + 0.68 ] 1.67 : ( d ) ( D )- 1 > ( 0.89 ) ( FO )

Boyutsuz yoğunluksal Froude sayısı FO ;

FO = UO / [ ( DELTAro ) ( g ) ( D ) ]0.50

eşitliği ile, UO ve DELTAro ise ;

UO = ( 4 x q ) / [ ( pi ) ( D )2 ]

DELTAro = ( roA - roO) / roO

eşitlikleri ile hesaplanmaktadır. Jet ekseni boyunca çıkış deliğinden uzaklığı s olan bir kesit üzerinde, eksenden r uzaklıktaki bir noktada oluşacak S seyrelmesi ;

SM = exp [ ( - mu ) ( k ) ( r2 / s2 ) ]

denklemi ile tanımlanmıştır. mu = 1 ve k = 80 olarak önerilmektedir. Çıkış delikleri arasında L' kadar bir uzaklık bulunduğunda, yüzeydeki ortalama seyrelme ;

Oran = { İNTEGRALOL' exp [ ( - mu ) ( k ) ( r2 / s2 ) ] ( dr ) } / ( L' / 2 )

S1 = SM / Oran

eşitliklerinden hesaplanabilir. Difüzör 35 m derinlikte olduğundan ve çıkış delikleri arasında L' = 11.50 m mesafe bulunduğundan Oran = 0.60 olarak hesaplanmış ve ortalama seyrelmenin S1 = 1.66 x SM eşitliğinden elde edilebileceği saptanmıştır.



Deniz deşarjı sisteminde oluşacak gerçek ortalama ilk seyrelme ;

p = [ ( Q ) ( S1 ) ] / [ ( U ) ( d ) ( LD ) ]

Burada ;

Q : Toplam atıksu debisi
S1 : Ortalama jet seyrelmesi
U : Difüzöre dik yöndeki akıntı hızı
LD : Difüzör uzunluğu
p : Bulut etkisi

bağıntısı ile hesaplanan ve bulut etkisini tanımlayan p büyüklüğü yardımı ile ;

SG , 1 = S1 / ( 1 + p )

denkleminden elde edilebilir. Difüzörün W-E doğrultusunda uzandığı dikkate alınarak, U için difüzöre dik olan S yönündeki yüzey akıntılarına ait U = 9.80 cm / sn değeri alınmıştır. İlk seyrelme değerlerinin zamanın % 90'ında en az 80 olması zorunluluğu belirtilmektedir.

2. Seyrelme...

Atıksu yüzeye veya tutsaklanma seviyesine ulaştığında, o bölgedeki akıntı sisteminin etkisi ile sürüklenir. Bu sırada deniz ortamında varolan çevrintiler ve dalga hareketleri, atıksuyu deniz suyu ile karışımını sağlar ve ek bir seyrelmeye neden olur. 2. seyrelme olarak anılan bu seyrelmenin belirlenebilmesi için, bu olayın gerçekleştiği ve uzak alan olarak tanımlanan bölgedeki çevrinti şiddetini belirleyen difüzyon hızının saptanması gerekir.

Yapılan çalışmalar sonucunda, difüzyon katsayısının ALFA = 0.01 olmak üzere ;

EPSİLON = ( ALFA ) ( L )4 / 3

bağıntısına uygun bir biçimde değiştiği varsayımının kullanılabileceğini göstermiştir. Bu durumda 2. seyrelme ;

S2 = ERF { ( 3 / 2 ) / [ ( 1 ) + ( 8 x EPSİLONO / B2) ( x / U ) ]3 - 1 }1 / 2

denklemi ile tanımlanmaktadır. Aşağıdaki şekilde "Brooks" yayılma modelinin şematik diyagramı sunulmuştur.



Zamanın % 80'inde sağlanması istenen kalite kriterleri açısından kritik olan ulaşma zamanı 220 dakika olarak saptanmıştır. Öngörülen difüzör seçeneklerinin bu durumda sağlayacakları 2. seyrelmede ise ;

t = x / U = 220 dakika

değerini almak uygun olacaktır.

3. Seyrelme...

Korunamayan maddelerin koruma bölgesine doğru hareketleri sırasında yok olmaları nedeni ile oluşan seyrelmedir. Örneğin, koliform bakterilerinin deniz ortamında radyasyon, tuzluluk, sıcaklık v.b. nedenlerle öldüğü veya çökelerek indirgendiği bilinmektedir. Bu tür bakterilerin karmaşık olan yok olma süreci, tüm etkenleri değerlendiren bir parametre niteliğinde olan ve bakterilerin % 90 oranında ölmeleri için gereken süreyi veren T90 değeri ile tanımlanır. Koliform bakterilerinin ölme ve yok olma kinetiğinin birinci dereceden olduğu kabul edilerek 3. seyrelme ;

S3 = 10t / T90

denklemi ile hesaplanır. Burada, t kirleticilerin koruma bölgesine ulaşma zamanını göstermektedir. T90 değerini saptamak amacı ile yapılan deşarj bölgesinde deneyler yapılmış ve gerek bu deneylerin sonuçları ve gerekse de literatürde verilen kriterler dikkate alınarak, T90 = 2 saat olarak kabul edilmiştir. S3 yukarıdaki eşitlikten 68.1 olarak hesaplanmıştır.

Toplam Seyrelme...

Yukarıdaki üç seyrelme aşaması sonucunda oluşan toplam seyrelme ;

STOPLAM = ( S1 ) ( S2 ) ( S3 )

şeklinde hesaplanır. Bu bağıntıdaki S1 yerine, atık bulutunun etkisi dikkate alınarak bulunan SG - 1 değeri konulmalıdır. Maksimum debi ( 0.320 m3 / sn ) için toplam seyrelmeler aşağıdaki çizelgede özetlenmiştir.



Seçilen difüzör tipinin özellikleri aşağıdaki çizelgede sunulmuştur. Bu difüzör maksimum debide en düşük enerji kaybına sahiptir.