Türkçe metni rahat izleyebilmeniz için, "browser" ınızın "document encoding" ini "Turkish" olarak değiştirdiniz mi ? ...

Alanya Deniz Deşarjı Projesi...

ÖNEMLİ NOT : Bu proje, "İller Bankası"nın isteği doğrultusunda, 1981 yılında, "Ege Üniversitesi İnşaat Fakültesi Çevre ve İnşaat Mühendisliği Bölümleri" (eski) tarafından hazırlanan bir uygulama projesidir. Proje hazırlanmış ancak, Alanya'nın turistik önemi nedeni ile uygulamaya konmamıştır. Alanya'nın bu özelliği gereğince, geçtiğimiz yıllarda biyolojik atıksu arıtma tesisi inşa edilmiştir. Bu tesis N ve P giderimi de yapabilmektedir. Bu örnek kullanıcılara ve tasarımcılara yardımcı olmak amacı ile özet halinde verilmiştir...

Hidrodinamik Etkiler...

Genel...

Deniz tabanına yerleştirilen deşarj borularına dalgalar ve akıntılar nedeni ile hidrodinamik kuvvetler etkir. Ancak akıntıların yarattığı kuvvetler, normal koşullarda dalgaların oluşturduğu kuvvetler yanında ihmal edilebilecek mertebede kalmaktadır ve ölçülen akıntı hızları dikkate alındığında, bu hususun Alanya'da da geçerli olduğu söylenebilir. Bu durumda yapılan tasarımın doğru ve tutarlı olabilmesi için, seçilen bir tasarım dalgası tarafından oluşturulacak olumsuz etkilerin belirlenmesi ve bu koşullar altında borunun kararlılığı ile dayanımını sağlayan önlemlerin önerilmesi gerekir.

Tasarım Dalgasının Seçimi...

Alanya beldesinde dalga ölçümleri yapılmadığından, Alanya Meteoroloji İstasyonu'nda 1965 - 1979 döneminde hergün saat 14:00'te gözlenen rüzgar özelliklerinden yararlanarak ve "SMB" yöntemi kullanılarak tasarım dalgası özelliklerinin saptanması yoluna gidilmiştir. Tasarım dalgasının özellikleri aşağıdaki çizelgede sunulmuştur.



Yukarıdaki tasarım dalgası özellikleri, belirli bir zaman aralığında görülen dalgaların en yüksek 1 / 3'ünün ortalaması olarak tanımlanan "belirgin dalga yüksekliklerini" ve 10 ila 15 adet fark edilir yükseklikteki ardışık dalganın ortalama periyodu şeklinde tanımlanan "belirgin dalga periyotlarını" göstermektedir.

Kırılma Bölgesinin Saptanması...

Yapılan araştırmalar kırılma olayının, H dalga yükseklği ile d su derinliği arasında ;

H = 0.78 x d

şeklinde bir ilişki bulunduğu anda başladığını göstermiştir. Derin su koşullarındaki dalga yüksekliği HO ile gösterildiğinde, herhangi bir d derinliğindeki dalga yüksekliği H1 ;

H1 = ( KS ) ( KR ) ( HO )

bağıntısı ile hesaplanabilir. Burada ; KS sığlaşma faktörü, KR ise dönme faktörü olup boyutsuzlardır. Sığlaşma faktörü ;

KS = { 1 / [ tanh ( 2 x pi x d / L ) ( 1 + ( 4 x pi x ( d / L ) ) / sinh ( 4 x pi x ( d / L ) ) ] }0.5

eşitliğinden saptanabilir. Burada, L, su derinliğinin d olduğu kesimdeki dalga boyunu göstermektedir. T, dalga periyodu olmak üzere ;

L = [ ( g x T2 ) / ( 2 x pi ) ] { tanh [ ( 2 x pi x d ) / ( L ) ] }

denkleminden bulunabilir. Dalgaların göreli derinliğe göre sınıflandırılması aşağıdaki çizelgede verilmiştir.



Periyodu T olan bir dalganın derin su koşullarındaki LO dalga boyunun ( bundan sonra derin su koşullarında geçerli büyüklükler için 0 indisi kullanılacaktır )

LO = ( g x T2 ) / ( 2 x pi )

denklemi ile tanımlanabileceği söylenebilir ve L eşitliği ;

L = ( LO ) { tanh [ ( 2 x pi x d ) / ( L ) ] }

şeklinde yazılabilir. Herhangi bir d su derinliğindeki dalga ilerleme hızını veren ;

C = ( L / T ) = [ ( g x T ) / ( 2 x pi ) ] { tanh [ ( 2 x pi x d ) / ( L ) ] }

bağıntısı incelenirse, C'nin su derinliği ile birlikte azaldığı ve bunun sonucunda, dalga sırtları ile eş derinlik eğrileri arasındaki açının giderek küçüldüğü görülür. "Snell" yasası aşağıdaki denklem ile tanımlanmaktadır :

CO / sin ( ALFAO ) = C / sin ( ALFA )

Öte yandan, dönme olayının dalga yükseklikleri üzerindeki etkisini belirleyebilmek amacı ile, dalga sırtlarının dik olarak geçirilen ve "ortogonal" olarak tanımlanan eğriler ele alınır ve komşu iki "ortogonal" arasındaki enerjinin sabit kaldığı varsayılarak dönme faktörü için ;

KR = [ ( bO ) / ( b ) ]0.50

bağıntısı elde edilir. Öte yandan derinliğin doğrusal olarak değiştiği kabulünün yapılabileceği hallerde, KR için geometrik ilişkilerden yararlanarak ;

KR = [ ( bO ) / ( b ) ]0.50 = [ cos ( ALFAO ) / cos ( ALFA ) ]0.50

yazılabilir ve yalnızca "Snell" yasasından yararlanarak hem dalga ilerleme yönünün, hem de dönme faktörü değerlerinin derinlik boyunca değişiminin bulunabilmesi mümkün olur. Öngörülen tasarım dalgasının kırıldığı derinliğin saptanması amacı ile yapılan varsayımlar ( HB = 6.50 m, TB = 10.3 sn ve KR = 1 ) altında yapılan hesapların sonuçları aşağıdaki çizelge ve şekilde sunulmuştur.




Deşarj Borusuna Etkiyen Dalga Kuvvetleri...

Deniz tabanına yerleştirilen deşarj borularına dalga hareketleri nedeni ile yatay ve düşey kuvvetler etkir. Boru ekseninin dalga ilerleme yönüne dik, diğer bir ifade ile dalga sırtlarına paralel olması halinde etkiyen F yatay kuvveti "Morison" denklemi uyarınca ;

F = FD + FI

bağıntısından elde edilebilir. Burada, FD sürükleme kuvvetidir. CD : sürükleme katsayısı, ro : akışkanın yoğunluğu, A : borunun dalgaya dik yöndeki alanı ve U : boru ekseni seviyesinde akışkan parçacıklarının yatay yöndeki hızları olmak üzere ;

FD = ( CD ) ( ro / 2 ) ( A ) ( U ) ( IUI )

denkleminden bulunur. Diğer taraftan FI atalet kuvveti, CI atalet katsayısı, V boru hacmi ve U boru ekseni seviyesinde akışkan parçacıklarının yatay yöndeki ivmesi cinsinden ;

FI = ( CI ) ( ro ) ( V ) ( U )

eşitliği ile hesaplanır. Deşarj borusuna etkiyen FL kaldırma kuvveti için, CL kaldırma katsayısı olmak üzere ;

FL = ( CL ) ( ro / 2 ) ( A ) ( U2 )

denklemi verilmiştir. x ekseninin dalgalanmamış su yüzeyinde ve dalga ilerleme yönünde, z ekseninin ise yukarı yönlü düşey olacak şekilde seçilmesi halinde ( bknz. aşağıdaki şekil ), akışkan parçacıklarının hızları ve ivmeleri, küçük genlikli dalga teorisi uyarınca yazılan ;

u = ( H / 2 ) [ ( g x T ) / ( L ) ] { { cosh [ ( 2 x pi ) ( z + d ) / ( L ) ] } / { cosh [ ( 2 x pi x d ) / ( L ) ] } } { cos [ ( 2 x pi x x ) / ( L ) - ( 2 x pi x t ) / ( T ) ] }

u' = [ ( pi x g x H ) / ( L ) ] { { cosh [ ( 2 x pi ) ( z + d ) / ( L ) ] } / { cosh [ ( 2 x pi x d ) / ( L ) ] } } { sin [ ( 2 x pi x x ) / ( L ) - ( 2 x pi x t ) / ( T ) ] }

bağıntılarından hesaplanabilir. Bu bağıntılar incelenirse, FD ve FL ile FI arasında bir faz farkı olacağı görülür. Bu durumda, tasarım açısından özellikle önemli olan en büyük bileşke kuvvet ise ;

THETA = [ ( 2 x pi x x ) / ( L ) ] - [ ( 2 x pi x t ) / ( T ) ]

faz açısından çeşitli değerleri için hesaplanan FD, FL ve FI kuvvetlerinin vektörel toplamı ile belirlenebilir.



Boru ekseninin dalga sırtlarına paralel ve dolayısı ile dalga ilerleme yönünü gösteren ortogonallere dik olması halinde, birim boydaki deşarj borusuna gelen en büyük yatay ve düşey kuvvetler aşağıdaki denklemler ile tanımlanmaktadır :

FMAX = ( CMAX ) ( ro / 2 ) ( Dd ) ( UMAX2 )

PMAX = ( KMAX ) ( ro / 2 ) ( Dd ) ( UMAX2 )

FMAX' ve PMAX' değerlerine göre, en büyük hidrodinamik kuvvetler SSE yönünden gelen dalgalar tarafından yaratılmaktadır. En büyük dalgaların SSW ve WSW yönlerinden gelmelerine karşılık, en büyük FMAX' ve PMAX' değerlerinin SSE yönünden gelen dalgalar tarafından oluşturulması THETA açısının rolünü göstermesi bakımından ilginçtir ve deşarj borusu geçgisi için öngörülen doğrultunun, hidrodinamik etkilerin indirgenmesi açısından uygun olduğunu kanıtlamaktadır.