Gökova...
Konumu...
Nesillerin refahı ve mutluluğu için sanayileşme, şehirleşme ve modernleşmenin yanısıra, çevre
ve çevre değerleri bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemi gittikçe artan, kamu oyunun
her geçen gün daha çok dikkat ve ilgisini çeken bir konu haline gelmiştir. Öyle ki; doğanın
nimetlerinden sadece bugün faydalanma düşüncesi, günümüz insanını tatmin etmemiş olup, gelecek
nesillere havası ve suyu kirlenmemiş, toprağı bozulmamış, gürültüden ve diğer kirliliklerden
uzak, temiz, güzel, yeşil ve sağlıklı bir çevre bırakabilme çabasına düşürmüştür. Bu anlayışla,
doğayı bozduktan sonra düzeltme yerine, bozulmasına engel olma, koruyarak, geliştirerek kullanma
ilkesi doğrultusunda, zengin değerlere sahip yöreler Özel Çevre Koruma Bölgeleri olarak tespit
ve ilan edilmiştir.
Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi, Ege Bölgesinde Muğla ili sınırları içinde
Gökova Körfezi çevresini kapsayan doğal güzellikleri, ekosistemi, tarihsel nitelikleri ve eşsiz
kıyılarıyla diğer birçok kıyı yerleşim birimlerine göre daha az yapılaşma gösteren, nispeten
bozulmamış bir bölgedir. Bölgenin sahip olduğu doğal ve kültürel değerlerin çevre kirlenmesine ve
bozulmasına karşı korunması doğal değerlerin ve tarihsel yapının gelecek nesillere aktarılmasını
güvence altına almak amacı ile ve 2872 sayılı Çevre Kanunu'nun 9.maddesine istinaden 5 Temmuz 1988
tarih ve 19863 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 12 Haziran 1988 tarih ve 88 - 13019 sayılı
Bakanlar Kurulu kararıyla "Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi" olarak tespit ve ilan edilmiştir.
Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi Sınır Koordinatları |
Nokta adı |
Nokta no |
Enlem |
Boylam |
Kendigilen |
1 |
37o01' 51" |
28o00' 29" |
Yumrukçalı |
2 |
37o04' 33" |
28o19' 11" |
Yazılıtaş |
3 |
37o03' 02" |
28o22' 24" |
Yazılıtaş |
4 |
37o01' 48" |
28o21' 50" |
Mehmetcik |
5 |
37o01' 45" |
28o18' 06" |
Mezarlık Burnu |
6 |
36o58' 44" |
28o16' 20" |
Kilimsilken Tepesi |
7 |
36o53' 23" |
28o11' 19" |
Yelkençamı Tepesi |
8 |
36o54' 51" |
28o04' 40" |
İnbükü |
9 |
36o48' 07" |
28o04' 41" |
Velibükü |
10 |
36o47' 40" |
28o02' 40" |
Velibükü |
11 |
36o47' 08" |
28o01' 39" |
Boynuzcuk Tepesi |
12 |
36o47' 25" |
27o58' 30" |
Bakanlar Kurulu'nun 22 Ekim 1990 tarih ve 90 / 1117 sayılı kararının 7.maddesi ile Gökova Özel
Çevre Koruma Bölgesi sınır koordinat noktalarından 5. ve 6. noktaların enlem ve boylamları aşağıdaki
şekilde değişmiştir.
Nokta no |
Enlem |
Boylam |
5 |
36o |
58' 47" |
28o |
20' 55" |
6 |
36o |
57' 46" |
28o |
17' 45" |
Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi, Muğla ili sınırları dahilinde ilin güneybatısında, Gökova
Körfezi ve çevresini içine alan 521 km2'lik bir alanı kapsar. Bölgede Marmaris,
Ula ve Muğla Merkez'e bağlı 8 adet köy bulunmaktadır.
İl |
İlçe |
Bucak |
Köy |
Muğla |
Merkez |
Yerkesik |
Kıranköy, Kuyucak |
Muğla |
Ula |
Akçapınar |
Gökova, Gökçe |
Muğla |
Marmaris |
- |
Çamlıköy, Karacaköy |
Coğrafi Durum...
Gökova Körfezine dek sokulan Batı Menteşe Dağları ve Ula çöküntü alanlarını oluşturan Doğu Menteşe
Dağları ile Gökova Körfezine egemen durumda yükselen, iğne yapraklı ağaçlardan oluşan sık bir
orman örtüsüyle kaplı Yaran Dağları bölgenin önemli yükseklikleridir. Yaran Dağı'nın en yüksek
noktası 879 m'dir. Gölgeli Dağlarının Gökova - Köyceğiz çöküntü oluğunun batısındaki uzantısı
ise Balaban Dağı'dır. Muğla'nın Gökova Körfezi ile Akdağlar arasında kalan kesimi, Batı Akdeniz
Havzasına girer. Gökova ve Kızılkaya ovaları, doğrudan denize açılan küçük vadiler ve iç çöküntü
alanlarında akarsularla taşınmış alüvyonların birikmesiyle oluşan tarım alanlarıdır.
Jeolojik ve Topoğrafik Yapı...
Bölge III.zaman ve IV.zamanda yoğun tektonik hareketlerle alçalma ve yükselmelere uğradığından,
yer yer ilk zaman ve I.zaman durumları ortaya çıkmıştır. Karabörtlen'in kuzeyinde geniş alanlarda
yüzeye çıkan şist ve greler Gökova çöküntü alanında alüvyonlar altında kalır. Ege kıyıları da
genel mortoğrafik yapı kıyıya dik olarak uzanan yükseltiler, bunlar arasında akarsu vadi tabanları
ve yer yer alüvyal düzlüklerdir. Akdeniz kıyılarında ise kıyıyı paralel yükseltiler ile deniz
arasında yer yer düzlükler ve nispeten düz bir kıyı şekil genel görünümdür. Gökova Körfezinin
kuzey kıyısı boyunca bir duvar gibi yükselen ve Bodrum yarımadasında sona eren dağ silsileleri
ile Marmaris doğrusundaki Balaban Dağı'ndan başlayarak yer yer alçalıp yükselerek Datça Yarımadasının
ucunda, Knidos'ta sona eren yükseltiler, Ege Bölgesi'ndekilere paralel ve onların devamı niteliğindedir.
Bu iki yükselti silsilesi arasında yer alan Gökova düzlüğü de Ege'deki benzer örneklerin devamını
andırır. Ancak daha mikro ölçekte bakıldığında, örneğin Bodrum ile Gökova arasında uzanan kıyı
bandı, Akdeniz kıyılarının morfoğrafik yapısına benzemektedir.
Deprem Durumu...
Bölge, Türkiye'nin ikinci derece deprem bölgesi içinde kalmaktadır. Ancak bölgedeki sık yapısal
kırıklar, deprem yönünden aktif bir zon özelliğini gösterir.
Yeraltı Suları...
Bölgede alüvyon ve Pliyosen birimlerinden yeraltı suyu temini mümkündür. Karstik kireçtaşları da
yeraltısuyu taşır, ancak tuzlusu girişimi etkisi altında olup, kötü kalitelidir. Metamorfikler ile
serpantinler genelde geçirimsizdir. Ancak merceksel akiferlerden az miktarda su alınabilir.
Zemin Durumu...
Tüm yapı tiplerine göre, yerli birimler uygun temel zeminini oluştururlar. Alüvyal sahalarda
zemin özellikleri değişken olduğu için, yapı özelliklerini belirlenmesine bağlı olarak detay
inceleme gerekebilir.
Yeraltı Zenginlikleri...
Bölgenin en önemli madenlerinden biri kromdur. Krom yatakları Ula ilçesindedir. Boksit yatakları
Merkez (Muğla) ilçesinde bulunmaktadır. Ayrıca zengin linyit damarları da vardır. Merkez ilçesinde
manganez, asbest, Ula ilçesinde de manganez rezervleri bulunmaktadır.
Arazi Kullanımı...
Gökova bölgemiz, Ege Bölgesi ve Akdeniz Bölgesi bitki örtüsü özelliklerini birlikte gösterir.
Makiler mevcuttur. Maki formasyonuna ilaveten zeytinlik alanlar da önemli yer tutmaktadır.
Gökova Körfezi kuzey kıyısında genel arazi kullanımı; dere ve dere yatakları çevresinde oluşan
taban araziler, vasıflı ve vasıfsız tarım alanları denize yakın az meyilli yamaçlar çoğunlukla
maki ve çok az yerde zeytinlik, daha yüksek yamaçlar maki-orman ve tümüyle orman alanları olarak
ortaya çıkmaktadır. Topoğrafyanın kıyının gerisinde hemen yükselmesinden ve meyilin fazla
olmasından maki ve ormanların yok edilerek tarım arazisine dönüştürülmesi olayına pek rastlanmamaktadır.
Akbük limanı ve diğer küçük koyların gerisinde zeytinlik alanlar vardır. Gökova Körfezi'nin
güney kesiminde ise, çarpıcı kıyı ve topoğrafya biçimlenmesine paralel bir arazi kullanımı
görülmektedir. Dere yatakları çoğunlukla bir azmakla denize açılmaktadır. Dere yatakları çevresinde
oluşan taban arazilerde ve azmaklarda, sazlık, bataklık, günlük koruları, çayır, çimenlik alanlar
ile dar fakat verimli tarım alanları yanyana ve çoğu kez içiçe yer almaktadır. Bu tür alanlardaki
bitki örtüsü ve arazi kullanımı çok canlı bir görünüm arzetmektedir. Taban arazilerinden sonraki
yamaçlar ve çok yüksek olmayan tepelik kesimler oldukça yoğun maki, funda ve orman örtüsüyle
kaplıdır. Kuzeye bakan kesimde orman örtüsü yoğunlaşmaktadır. Tarım yapılan taban araziler genellikie
I-IV.sınıf toprak kabiliyetinde olan arazilerdir. Yamaçlar tepelik ve dağlık alanlar VI. ve VII.sınıf
topraklardan oluşmaktadır. Çıplak, kayalık ve bataklık olanlara VIII.sınıf topraklar olarak
gösterilmektedir. Bölgedeki tüm topraklar erozyon ve tuzluluk alkalik olumsuz faktörlerine maruzdur.
Özellikle güney kesimlerindeki bir kısım taban arazilerde, tabansuyu yüksekliği sınırlayıcı faktör
olarak ortaya çıkmaktadır.
İklim...
Bölge, yazları sıcak ve kurak, kışları ılık ve yağışlı geçen tipik Akdeniz iklimi özelliklerini
gösterir. Ancak kıyı rölyeflerinin gösterdiği özellik nedeniyle bazı kesimler rüzgar açısından
mikro-klimatik özellikler taşımaktadır. Bölgenin iç kısımlarına (Ula) doğru gidildikçe iklimin
biraz daha karasallaştığı görülmektedir. Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesinde yıllık güneşlilik
süresi 8.5 aydır (Mart - Kasım). "En çok 3.5 kapalı gün / ay" eşiğine göre bakıldığında ise
Nisan ayı ortasından Kasım ayı ortasına kadar olan periyodun güneşlilik açısından olumlu olduğu
görülmektedir. Gündüz ve gece sıcaklık farkı fazla değildir. Gündüz - gece sıcaklık farkı yıl
içinde 6.8 oC ile 11.7 oC arasında değişir.
Sıcaklık daha çok Temmuz ve Ağustos aylarında günün belirli saatlerinde 32oC'yi aşar.
Yıllık ortalama deniz suyu sıcaklığı 19.6oC'dir. Kasım ayı sonuna kadar olan sürede ise
18oC'nin üzerinde seyreder, 7 ay denize girilebilir. Yazları buharlaşmanın, kışları yağışın
fazla olması nedeniyle bağıl nem oranı yıl boyunca önemli farklılıklar göstermez. Mart ayı ile Ekim ayı
arasındaki sürede nemlilik normal sınırlar içinde kalır. Kasım - Şubat arasındaki nemlilik ise
% 70'i aşmakla birlikte (max. % 73) rahatsız edici bir etmen olmamaktadır. Nemliliğin nispeten
fazla olduğu aylar yağışların en fazla olduğu aylardır. Kasım, Aralık, Ocak, Şubat aylarında
yağış miktarı aylık ortalama 90 mm'nin üzerindedir. Bu dört aylık süredeki yağış miktarı yıl
boyunca düşen yağışın % 76'si oranındadır. Yıl içinde 1,007 mb ile 1,016.3 mb arasında bir
dalgalanma gösteren aktüel basınç, yaz aylarında (Mayıs - Eylül) 1,010 mb'ın altına düşer. Bu
durum rahatsız edici bir etmendir. Bölgede, hakim rüzgarlar yıl boyunca belirli bir kararlılık
gösteren kuzey rüzgarlarıdır. Bodrum'dan doğuya doğru gidildikçe Gökova Körfezi'nin kuzey
kıyılarında bu rüzgarın etkisi azalır. Güney kıyıları ise bu rüzgara açık olmakla birlikte,
burada çok sayıda koyun varlığı nedeniyle, büyük ölçüde korunaklı bir kıyı özelliği taşır.
Güneydoğu'dan esen ve hemen hemen kuzey rüzgarlarına eşdeğer olan rüzgar ise daha çok kış
aylarında etkili olmaktadır. Yazları etkisini büyük ölçüde kaybeder. Yönü itibariyle Gökova
Körfezinin kuzey kıyıları bu rüzgarı tümüyle alır.
Flora...
Akdeniz bitki topluluğunun ve tarım ürünlerinin çoğu bulunmaktadır. Özellikle Gökova Körfezi
güney kesimi bu bütün içerisinde çok önemli bir yer tutmakta ve Akdeniz doğal bitki örtüsünün
tüm örneklerini bulunduran bir laboratuar niteliği taşımaktadır. Gökova Körfezinin kuzey
kıyısında Kıran Dağları yamaçları kaliteli orman örtüsüne sahiptir. Flora arasında sığla (Günlük)
ormanlarının önemi büyüktür. Yurdumuzun sadece güney - batı kıyılarında yetişen sığla ağaçları
Gökova Körfezinin güney kıyısındaki küçük koylar gerisindeki taban arazilerde yer almaktadır.
Sığla korularının yoğun bulunduğu başlıca koylar; Gelibolu, Söğüt, Molderesi (İngiliz), Tuzla,
Hırsız, Küfre ve Günlük limanlarıdır. Bölge sınırları dahilindeki ormanlar, yüksek kesimleriyle
denize doğru uzanan vadi yamaçlarında çok sıktır. Bölgede kızılçam egemendir. Bunu karaçam fıstık,
sedir ve ardıç gibi iğneli ağaçlarla, meşe ve günlük gibi yapraklı ağaçlar izler. Ayrıca yer
yer sandal, piren, akçakesme, defne, çitlembik ve keçiboynuzu gibi ağaç ve ağaçcıklar vardır.
Gökova Orman İşletme Şefliği sınırları içinde; 8,689.5 ha verimli 5,028.0 ha da verimsiz orman
mevcuttur.
Fauna...
Bölge hayvan varlığı açısından oldukça zengindir. Özellikle Gökova Körfezi güney kesiminde
yabani hayvanlar bulunmaktadır. Kuş çeşitleri de oldukça fazladır. Bölgenin hemen hemen her
kesiminde rastlanan kanatlı hayvanlardan üveyik, bıldırcın, tahtalı keklik, karabatak, balıkçıl,
çobanaldatan, kırlangıç, ağaçkakan, sığırcık, karatavuk, bataklık, karaga, çaylak, çil,
yabanördeği, yabankazı, dağ serçesi, kartal, şahin, atmaca ve baykuş bulunmaktadır. Kıyılar
deniz faunası açısından da zengindir. Yöre sularında bölgede bulunan balık türleri ile diğer
deniz ürünlerinin (ahtapot, istakoz, karabide) hepsi de bulunmaktadır. Karada toprak havuzlarda,
yılanbalığı, kefal, çipura, levrek ve benzeri balıklarla, karides ve akivades yetiştiriciliği
yapılmaktadır. Yöredeki en önemli deniz ürünlerinin başında sünger gelmektedir. Dünyanın en
kaliteli süngerleri bu bölgede yetişmektedir. Ayrıca kuzey kesimlerde yunus balıklarının yaşadığı
belirlenmiştir. Ancak yoğun olarak bulundukları bir alan tespit edilmemiştir.
Tarih...
Muğla ilinin Fethiye ve Kınık dışında kalan kısmı, antik çağlarda Karya adıyla bilinen bölgedir.
Fethiye ve Kınık ise antik çağda Telmesos ve Ksantos olarak bilinen önemli iki merkezdir. Kar'lar
MÖ 4000 yıllarında merkezi Girit adası olan Minos Uygarlığının bir parçası olarak Ege adalarında
yaşarlarken, MÖ 3400 yıllarında Minos Egemenliğinden ayrılarak Anadolu'ya gelip Muğla yöresine
yerleştiler. Karya adı bu kavmin 0 zamanki kralı, Kar'ın adından gelmektedir. MÖ 1000 yıllarında
bölgeyi Dor'ların istila etmesi sonucu Karya'da İyon egemenliği altına girmiştir. Karya'nın
bilinen tarihi İyon'ların bölgeye yerleşmeleri ile başlar. Gökova Körfezi'nin iki ucuna yerleşen
Dor'lar Knidos ve Halikarnasos'u (Bodrum) kurmuşlardır. Knidos ve Halikarnasos'un Dor'ların
kurduğu altı Dor kentinden (Hexapolis) o çağda en önemli ikisi olduğu anlaşılmaktadır. Bu altı
şehirli konfederasyonun önemli üç kenti de Rodos'ta bulunmaktadır. MÖ 6.yy.da yöre, önce Lidya'lıların
sonra da Persler'in egemenliği altına girmiş, bundan sonra bölge sırasıyla MÖ 4.yüzyılda büyük
İskender'in, MÖ 129 yılında Roma İmparatorluğu'nun, MS 395 yılında Bizans İmparatorluğu'nun
egemenliği altına girmiştir. Muğla ili 12.yy.da Selçuklu Devleti'nin, 15.yy.da Menteşe Beyliği'nin,
16.yy.da da Osmanlı İmparatorluğu'nun bir parçası olmuştur.
Bölgedeki Tarihi ve Arkeolojik Kalıntılar...
Kedrai (Sedir Adası - Arkeolojik Sit) : Ketra, Sedra, Sedir veya Şehirlioğlu adası
olarak bilinen Sedir Adası Gökova Körfezi güney kesiminde küçük bir adadır. Antik çağlarda
Rodos Pereia'sı (Karşıyaka) adıyla Rodos'un egemenliği altında bulunan bu adada önemli kalıntılar
bulunmaktadır. Bu küçük adada bir tiyatro, bir tapınak, sur ve kale kalıntıları mevcuttur.
Sedir Adasında bulunan yazıtlar Hellenistik ve Roma devrine aittir. Yazılardan anlaşıldığına
göre Sedir Adası önemli bir yerleşim yeridir. Gallipolis (Gelibolu - Arkeolojik Sit) : Gelibolu
köyü civarında ve koyda tarihi kalıntılar vardır.
Sosyal Yapı...
Muğla yöresinin ekonomik ve toplumsal yapısı, Cumhuriyet öncesi dönemde, o dönemin genel
karakterine paralel olarak kendi içine kapalı kalmış ve pek bir değişiklik göstermemiştir.
0 dönemde, tarıma dayalı ve kendi kendine yeterli bir ekonomik yapı ve yine dışa açılmamış
örf ve adetlerin egemen olduğu bir toplumsal yapı yörenin genel karakteridir. Bu statik,
ekonomik ve sosyal yapının en belirgin nedenleri, ulaşım ve haberleşmenin zor olması yanında
çok geri tarım teknolojisi ve pazar için üretim yapılamayışıdır. Cumhuriyet kurulduktan
sonra, ülkedeki toplumsal ve ekonomik değişmeye paralel olarak yörede de bazı değişiklikler
gözlenmiştir.
Ancak esas büyük değişiklik Muğla - Aydın yolu yapılıp ulaşım imkanları artınca
başlamıştır. Bu değişme kendini ekonomik alanda pazar için üretme ve pazara ulaşma olarak
göstermiştir. Gelir düzeyinin artması sosyal yaşamda da etkili olmuştur ve bu alanda da dışa
açılım ve değişme başlamıştır. Bu değişiklikler iki konuda açıkça görülmüştür. Birincisi,
1940 - 1945 yıllarına kadar azalan yöre nüfusu artmaya başlamıştır. İkincisi ise, ulaşım
imkanlarının artmasıyla birlikte yayla kullanımı, eski önemini yitirmiş ve özellikle Gökova
ve Marmaris sahillerinde denizden yararlanma başlamıştır. Ulaşım imkanlarının artmasıyla
birlikte, kapalı ekonomik ve sosyal yapıda başlayan değişiklik, 1960'lı yılların ortalarına
kadar belirli bir düzeyde kalmıştır. Bu dönemde tarım yine yörenin egemen sektörüdür ve sosyal
yaşam yine içe dönüktür. 1960'lı yıllardan sonra, ülke ekonomisinde turizmin ağırlık kazanmaya
başlamasına paralel olarak yörenin turizm potansiyelinin keşfedilmesi ve ulaşım imkanlarının
daha da iyileşmesiyle birlikte bölge ve çevresi ülkenin bir numaralı turizm bölgesi olmaya
başlamıştır.
Ekonomik Durum ve Altyapı...
Muğla ilinde genel ekonomik yapı, tarım sektörünün yarattığı bir taban üzerinde oluşmuştur.
İlin dağlık bir bölge olması, ulaşım imkanlarının yetersizliği, uzun yıllar tarımın gelişmesini
önlediği gibi diğer sektörlerin de il ekonomisinde belirli bir ağırlığa ulaşmasını geciktirmiştir.
Son yıllarda ulaşım imkanlarının iyileşmesi tarım sektöründeki gelişmeyi hızlandırmış ve tarım
dışı sektörlerde özellikle turizm, enerji, madencilik ve sanayi sektörlerinde de gelişmelere
neden olmuştur. Son 15 yılda özellikle turizm sektöründe büyük gelişme olmuş, Bodrum ve Marmaris
ilçelerinde turizm sektörü baz sektör durumuna gelmiştir. Dalaman Havaalanının da hizmete
açılması turizm sektörünün tüm yöre ekonomisinde önemii bir ağırlığa ulaşmasına neden olmuştur.
Muğla ilinin çok önemli bir bölümünün (% 54) ormanlarla kaplı olması, ormancılık sektörünün de
il ekonomisinde önemli bir yer tutmasını sağlamıştır. Bölgedeki yerleşmelerin temel uğraşı
alanı tarımdır. Ancak tarım sektörü gerek arazi varlığı gerek üretim miktarı olarak bölge
ekonomisinde önemli bir yere sahip değildir.
Ekonomik Sektörler : Tarım :
Yörede ana uğraşı dalı tarımdır. Tarım arazilerinde sulama şebekesi bulunmamaktadır. Toprakların
bir kısmı çiftçilerin kendi imkanları ile sulanabilmektedir. Bu alanlarda pamuk, buğday, tütün,
susam ve zeytinlik tarımı yaygındır. Arıcılık : Yörenin coğrafi konumu, iklim ve
florasının arıcılığa çok elverişli olması nedeniyle tüm Muğla ilinde arıcılık yıldan yıla
gelişmektedir. Bu bölgedeki Kızılçam ormanları arıcılık için çok uygundur. Su Ürünleri :
Balıkçılık önemli bir geçim kaynağı olarak ortaya çıkmamaktadır. Turizm sezonunda üretilen
balık miktarı tüketimi karşılamadığından İzmir bölgesinden balık alımı yapılmaktadır. Muğla ili
kıyıları ülke kıyılarının % 15'ini teşkil etmesine rağmen balık üretimi Türkiye topraklarının
% 1'i düzeyinde kalmaktadır. Bölgede avlanan en önemli deniz ürünü süngerdir. Bunlar, çok kaliteli
süngerler olup bir bölümü ihraç edilmektedir. Türkiye sünger üretiminin % 95'i Muğla ili sahillerinden
yapılmaktadır.
Madencilik : Bölgenin en önemli madenlerinden biri kromdur. Krom yatakları
Ula ilçesindedir. Boksit yatakları, Merkez (Muğla) ilçesinde bulunmaktadır. Ayrıca zengin
linyit damarları da vardır. Merkez ilçesinde manganez, asbest, Ula ilçesinde de manganez rezervleri
bulunmaktadır.
Ulaşım : Karayolu : Bölgenin ve ülkenin diğer kesimleri ile
bağlantısı temelde karayolu ile sağlanmaktadır. Ülkenin iç kesimleriyle, ilişkiyi sağlayan ana
akslar : İzmir - Aydın - Muğla, Denizli - Aydın - Muğla ve İzmir - Selçuk - Söke - Milas - Bodrum
akslarıdır. Bu yollar devlet karayolu niteliğindedir. Bölge karayolu şebekesi genelde yeterli
olmakla birlikte özellikie turizm sezonunda trafik yoğunluğu çok artmaktadır. Gökova iskelesinden
Kıran sahiline kadar orman yolu açılmıştır. Gökova Bölgesinin güney kıyısında yeralan, Gelibolu
ve Söğüt yerleşmelerine Marmaris - Muğla yolundan ayrılan bir yolla ulaşılmaktadır. Bu kesimde
ayrıca orman yollarından da yararlanılmaktadır. Denizyolu : Gökova Özel Çevre Koruma
Bölgesi kıyılarının hemen her noktasına denizyolu ile daha kolay ulaşılmaktadır. Bölgenin iç
kesimler lie bağlantısı Bodrum ana limanı ve Gökova iskelesinden sağlanmaktadır. Yarıca Gelibolu
ve Söğüt limanlarında daha çok balıkçı teknelerinin kullandığı küçük iskeleler vardır. Havayolu :
Havayolu ulaşımı önceleri İzmir (Adnan Menderes) havaalanından yapılmakta iken, Dalaman Havaalanının
1982 yılında hizmete girmesiyle günümüzde, bölgenin havayolu bağlantısı bu havaalanından
sağlanmaktadır. Dalaman Havaalanından karayolu ile bölgenin güney ve doğu kesimlerine
(Marmaris civarı) 2 saat, kuzey ve batı kesimlerine (Bodrum civarı) 3 saatte ulaşılabilmektedir.
Ayrıca Dalaman Havaalanı bugün dünyaya en çok turist gönderen Avrupa ülkeleri başkentlerine
ençok 3 saatlik uçuş mesafesindedir.