Gökova...

Konumu...

Nesillerin refahı ve mutluluğu için sanayileşme, şehirleşme ve modernleşmenin yanısıra, çevre ve çevre değerleri bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemi gittikçe artan, kamu oyunun her geçen gün daha çok dikkat ve ilgisini çeken bir konu haline gelmiştir. Öyle ki; doğanın nimetlerinden sadece bugün faydalanma düşüncesi, günümüz insanını tatmin etmemiş olup, gelecek nesillere havası ve suyu kirlenmemiş, toprağı bozulmamış, gürültüden ve diğer kirliliklerden uzak, temiz, güzel, yeşil ve sağlıklı bir çevre bırakabilme çabasına düşürmüştür. Bu anlayışla, doğayı bozduktan sonra düzeltme yerine, bozulmasına engel olma, koruyarak, geliştirerek kullanma ilkesi doğrultusunda, zengin değerlere sahip yöreler Özel Çevre Koruma Bölgeleri olarak tespit ve ilan edilmiştir.

Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi, Ege Bölgesinde Muğla ili sınırları içinde Gökova Körfezi çevresini kapsayan doğal güzellikleri, ekosistemi, tarihsel nitelikleri ve eşsiz kıyılarıyla diğer birçok kıyı yerleşim birimlerine göre daha az yapılaşma gösteren, nispeten bozulmamış bir bölgedir. Bölgenin sahip olduğu doğal ve kültürel değerlerin çevre kirlenmesine ve bozulmasına karşı korunması doğal değerlerin ve tarihsel yapının gelecek nesillere aktarılmasını güvence altına almak amacı ile ve 2872 sayılı Çevre Kanunu'nun 9.maddesine istinaden 5 Temmuz 1988 tarih ve 19863 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 12 Haziran 1988 tarih ve 88 - 13019 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla "Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi" olarak tespit ve ilan edilmiştir.


Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi Sınır Koordinatları
Nokta adı Nokta no Enlem Boylam
Kendigilen 1 37o01' 51" 28o00' 29"
Yumrukçalı 2 37o04' 33" 28o19' 11"
Yazılıtaş 3 37o03' 02" 28o22' 24"
Yazılıtaş 4 37o01' 48" 28o21' 50"
Mehmetcik 5 37o01' 45" 28o18' 06"
Mezarlık Burnu 6 36o58' 44" 28o16' 20"
Kilimsilken Tepesi 7 36o53' 23" 28o11' 19"
Yelkençamı Tepesi 8 36o54' 51" 28o04' 40"
İnbükü 9 36o48' 07" 28o04' 41"
Velibükü 10 36o47' 40" 28o02' 40"
Velibükü 11 36o47' 08" 28o01' 39"
Boynuzcuk Tepesi 12 36o47' 25" 27o58' 30"

Bakanlar Kurulu'nun 22 Ekim 1990 tarih ve 90 / 1117 sayılı kararının 7.maddesi ile Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi sınır koordinat noktalarından 5. ve 6. noktaların enlem ve boylamları aşağıdaki şekilde değişmiştir.

Nokta no Enlem Boylam
5 36o 58' 47"
28o 20' 55"
6 36o 57' 46"
28o 17' 45"

Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi, Muğla ili sınırları dahilinde ilin güneybatısında, Gökova Körfezi ve çevresini içine alan 521 km2'lik bir alanı kapsar. Bölgede Marmaris, Ula ve Muğla Merkez'e bağlı 8 adet köy bulunmaktadır.

İl İlçe Bucak Köy
Muğla Merkez Yerkesik Kıranköy, Kuyucak
Muğla Ula Akçapınar Gökova, Gökçe
Muğla Marmaris - Çamlıköy, Karacaköy

Coğrafi Durum...

Gökova Körfezine dek sokulan Batı Menteşe Dağları ve Ula çöküntü alanlarını oluşturan Doğu Menteşe Dağları ile Gökova Körfezine egemen durumda yükselen, iğne yapraklı ağaçlardan oluşan sık bir orman örtüsüyle kaplı Yaran Dağları bölgenin önemli yükseklikleridir. Yaran Dağı'nın en yüksek noktası 879 m'dir. Gölgeli Dağlarının Gökova - Köyceğiz çöküntü oluğunun batısındaki uzantısı ise Balaban Dağı'dır. Muğla'nın Gökova Körfezi ile Akdağlar arasında kalan kesimi, Batı Akdeniz Havzasına girer. Gökova ve Kızılkaya ovaları, doğrudan denize açılan küçük vadiler ve iç çöküntü alanlarında akarsularla taşınmış alüvyonların birikmesiyle oluşan tarım alanlarıdır.

Jeolojik ve Topoğrafik Yapı...

Bölge III.zaman ve IV.zamanda yoğun tektonik hareketlerle alçalma ve yükselmelere uğradığından, yer yer ilk zaman ve I.zaman durumları ortaya çıkmıştır. Karabörtlen'in kuzeyinde geniş alanlarda yüzeye çıkan şist ve greler Gökova çöküntü alanında alüvyonlar altında kalır. Ege kıyıları da genel mortoğrafik yapı kıyıya dik olarak uzanan yükseltiler, bunlar arasında akarsu vadi tabanları ve yer yer alüvyal düzlüklerdir. Akdeniz kıyılarında ise kıyıyı paralel yükseltiler ile deniz arasında yer yer düzlükler ve nispeten düz bir kıyı şekil genel görünümdür. Gökova Körfezinin kuzey kıyısı boyunca bir duvar gibi yükselen ve Bodrum yarımadasında sona eren dağ silsileleri ile Marmaris doğrusundaki Balaban Dağı'ndan başlayarak yer yer alçalıp yükselerek Datça Yarımadasının ucunda, Knidos'ta sona eren yükseltiler, Ege Bölgesi'ndekilere paralel ve onların devamı niteliğindedir. Bu iki yükselti silsilesi arasında yer alan Gökova düzlüğü de Ege'deki benzer örneklerin devamını andırır. Ancak daha mikro ölçekte bakıldığında, örneğin Bodrum ile Gökova arasında uzanan kıyı bandı, Akdeniz kıyılarının morfoğrafik yapısına benzemektedir.


Deprem Durumu...

Bölge, Türkiye'nin ikinci derece deprem bölgesi içinde kalmaktadır. Ancak bölgedeki sık yapısal kırıklar, deprem yönünden aktif bir zon özelliğini gösterir.

Yeraltı Suları...

Bölgede alüvyon ve Pliyosen birimlerinden yeraltı suyu temini mümkündür. Karstik kireçtaşları da yeraltısuyu taşır, ancak tuzlusu girişimi etkisi altında olup, kötü kalitelidir. Metamorfikler ile serpantinler genelde geçirimsizdir. Ancak merceksel akiferlerden az miktarda su alınabilir.

Zemin Durumu...

Tüm yapı tiplerine göre, yerli birimler uygun temel zeminini oluştururlar. Alüvyal sahalarda zemin özellikleri değişken olduğu için, yapı özelliklerini belirlenmesine bağlı olarak detay inceleme gerekebilir.

Yeraltı Zenginlikleri...

Bölgenin en önemli madenlerinden biri kromdur. Krom yatakları Ula ilçesindedir. Boksit yatakları Merkez (Muğla) ilçesinde bulunmaktadır. Ayrıca zengin linyit damarları da vardır. Merkez ilçesinde manganez, asbest, Ula ilçesinde de manganez rezervleri bulunmaktadır.

Arazi Kullanımı...

Gökova bölgemiz, Ege Bölgesi ve Akdeniz Bölgesi bitki örtüsü özelliklerini birlikte gösterir. Makiler mevcuttur. Maki formasyonuna ilaveten zeytinlik alanlar da önemli yer tutmaktadır. Gökova Körfezi kuzey kıyısında genel arazi kullanımı; dere ve dere yatakları çevresinde oluşan taban araziler, vasıflı ve vasıfsız tarım alanları denize yakın az meyilli yamaçlar çoğunlukla maki ve çok az yerde zeytinlik, daha yüksek yamaçlar maki-orman ve tümüyle orman alanları olarak ortaya çıkmaktadır. Topoğrafyanın kıyının gerisinde hemen yükselmesinden ve meyilin fazla olmasından maki ve ormanların yok edilerek tarım arazisine dönüştürülmesi olayına pek rastlanmamaktadır.

Akbük limanı ve diğer küçük koyların gerisinde zeytinlik alanlar vardır. Gökova Körfezi'nin güney kesiminde ise, çarpıcı kıyı ve topoğrafya biçimlenmesine paralel bir arazi kullanımı görülmektedir. Dere yatakları çoğunlukla bir azmakla denize açılmaktadır. Dere yatakları çevresinde oluşan taban arazilerde ve azmaklarda, sazlık, bataklık, günlük koruları, çayır, çimenlik alanlar ile dar fakat verimli tarım alanları yanyana ve çoğu kez içiçe yer almaktadır. Bu tür alanlardaki bitki örtüsü ve arazi kullanımı çok canlı bir görünüm arzetmektedir. Taban arazilerinden sonraki yamaçlar ve çok yüksek olmayan tepelik kesimler oldukça yoğun maki, funda ve orman örtüsüyle kaplıdır. Kuzeye bakan kesimde orman örtüsü yoğunlaşmaktadır. Tarım yapılan taban araziler genellikie I-IV.sınıf toprak kabiliyetinde olan arazilerdir. Yamaçlar tepelik ve dağlık alanlar VI. ve VII.sınıf topraklardan oluşmaktadır. Çıplak, kayalık ve bataklık olanlara VIII.sınıf topraklar olarak gösterilmektedir. Bölgedeki tüm topraklar erozyon ve tuzluluk alkalik olumsuz faktörlerine maruzdur. Özellikle güney kesimlerindeki bir kısım taban arazilerde, tabansuyu yüksekliği sınırlayıcı faktör olarak ortaya çıkmaktadır.


İklim...

Bölge, yazları sıcak ve kurak, kışları ılık ve yağışlı geçen tipik Akdeniz iklimi özelliklerini gösterir. Ancak kıyı rölyeflerinin gösterdiği özellik nedeniyle bazı kesimler rüzgar açısından mikro-klimatik özellikler taşımaktadır. Bölgenin iç kısımlarına (Ula) doğru gidildikçe iklimin biraz daha karasallaştığı görülmektedir. Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesinde yıllık güneşlilik süresi 8.5 aydır (Mart - Kasım). "En çok 3.5 kapalı gün / ay" eşiğine göre bakıldığında ise Nisan ayı ortasından Kasım ayı ortasına kadar olan periyodun güneşlilik açısından olumlu olduğu görülmektedir. Gündüz ve gece sıcaklık farkı fazla değildir. Gündüz - gece sıcaklık farkı yıl içinde 6.8 oC ile 11.7 oC arasında değişir.

Sıcaklık daha çok Temmuz ve Ağustos aylarında günün belirli saatlerinde 32oC'yi aşar. Yıllık ortalama deniz suyu sıcaklığı 19.6oC'dir. Kasım ayı sonuna kadar olan sürede ise 18oC'nin üzerinde seyreder, 7 ay denize girilebilir. Yazları buharlaşmanın, kışları yağışın fazla olması nedeniyle bağıl nem oranı yıl boyunca önemli farklılıklar göstermez. Mart ayı ile Ekim ayı arasındaki sürede nemlilik normal sınırlar içinde kalır. Kasım - Şubat arasındaki nemlilik ise % 70'i aşmakla birlikte (max. % 73) rahatsız edici bir etmen olmamaktadır. Nemliliğin nispeten fazla olduğu aylar yağışların en fazla olduğu aylardır. Kasım, Aralık, Ocak, Şubat aylarında yağış miktarı aylık ortalama 90 mm'nin üzerindedir. Bu dört aylık süredeki yağış miktarı yıl boyunca düşen yağışın % 76'si oranındadır. Yıl içinde 1,007 mb ile 1,016.3 mb arasında bir dalgalanma gösteren aktüel basınç, yaz aylarında (Mayıs - Eylül) 1,010 mb'ın altına düşer. Bu durum rahatsız edici bir etmendir. Bölgede, hakim rüzgarlar yıl boyunca belirli bir kararlılık gösteren kuzey rüzgarlarıdır. Bodrum'dan doğuya doğru gidildikçe Gökova Körfezi'nin kuzey kıyılarında bu rüzgarın etkisi azalır. Güney kıyıları ise bu rüzgara açık olmakla birlikte, burada çok sayıda koyun varlığı nedeniyle, büyük ölçüde korunaklı bir kıyı özelliği taşır. Güneydoğu'dan esen ve hemen hemen kuzey rüzgarlarına eşdeğer olan rüzgar ise daha çok kış aylarında etkili olmaktadır. Yazları etkisini büyük ölçüde kaybeder. Yönü itibariyle Gökova Körfezinin kuzey kıyıları bu rüzgarı tümüyle alır.


Flora...

Akdeniz bitki topluluğunun ve tarım ürünlerinin çoğu bulunmaktadır. Özellikle Gökova Körfezi güney kesimi bu bütün içerisinde çok önemli bir yer tutmakta ve Akdeniz doğal bitki örtüsünün tüm örneklerini bulunduran bir laboratuar niteliği taşımaktadır. Gökova Körfezinin kuzey kıyısında Kıran Dağları yamaçları kaliteli orman örtüsüne sahiptir. Flora arasında sığla (Günlük) ormanlarının önemi büyüktür. Yurdumuzun sadece güney - batı kıyılarında yetişen sığla ağaçları Gökova Körfezinin güney kıyısındaki küçük koylar gerisindeki taban arazilerde yer almaktadır. Sığla korularının yoğun bulunduğu başlıca koylar; Gelibolu, Söğüt, Molderesi (İngiliz), Tuzla, Hırsız, Küfre ve Günlük limanlarıdır. Bölge sınırları dahilindeki ormanlar, yüksek kesimleriyle denize doğru uzanan vadi yamaçlarında çok sıktır. Bölgede kızılçam egemendir. Bunu karaçam fıstık, sedir ve ardıç gibi iğneli ağaçlarla, meşe ve günlük gibi yapraklı ağaçlar izler. Ayrıca yer yer sandal, piren, akçakesme, defne, çitlembik ve keçiboynuzu gibi ağaç ve ağaçcıklar vardır. Gökova Orman İşletme Şefliği sınırları içinde; 8,689.5 ha verimli 5,028.0 ha da verimsiz orman mevcuttur.


Fauna...

Bölge hayvan varlığı açısından oldukça zengindir. Özellikle Gökova Körfezi güney kesiminde yabani hayvanlar bulunmaktadır. Kuş çeşitleri de oldukça fazladır. Bölgenin hemen hemen her kesiminde rastlanan kanatlı hayvanlardan üveyik, bıldırcın, tahtalı keklik, karabatak, balıkçıl, çobanaldatan, kırlangıç, ağaçkakan, sığırcık, karatavuk, bataklık, karaga, çaylak, çil, yabanördeği, yabankazı, dağ serçesi, kartal, şahin, atmaca ve baykuş bulunmaktadır. Kıyılar deniz faunası açısından da zengindir. Yöre sularında bölgede bulunan balık türleri ile diğer deniz ürünlerinin (ahtapot, istakoz, karabide) hepsi de bulunmaktadır. Karada toprak havuzlarda, yılanbalığı, kefal, çipura, levrek ve benzeri balıklarla, karides ve akivades yetiştiriciliği yapılmaktadır. Yöredeki en önemli deniz ürünlerinin başında sünger gelmektedir. Dünyanın en kaliteli süngerleri bu bölgede yetişmektedir. Ayrıca kuzey kesimlerde yunus balıklarının yaşadığı belirlenmiştir. Ancak yoğun olarak bulundukları bir alan tespit edilmemiştir.


Tarih...

Muğla ilinin Fethiye ve Kınık dışında kalan kısmı, antik çağlarda Karya adıyla bilinen bölgedir. Fethiye ve Kınık ise antik çağda Telmesos ve Ksantos olarak bilinen önemli iki merkezdir. Kar'lar MÖ 4000 yıllarında merkezi Girit adası olan Minos Uygarlığının bir parçası olarak Ege adalarında yaşarlarken, MÖ 3400 yıllarında Minos Egemenliğinden ayrılarak Anadolu'ya gelip Muğla yöresine yerleştiler. Karya adı bu kavmin 0 zamanki kralı, Kar'ın adından gelmektedir. MÖ 1000 yıllarında bölgeyi Dor'ların istila etmesi sonucu Karya'da İyon egemenliği altına girmiştir. Karya'nın bilinen tarihi İyon'ların bölgeye yerleşmeleri ile başlar. Gökova Körfezi'nin iki ucuna yerleşen Dor'lar Knidos ve Halikarnasos'u (Bodrum) kurmuşlardır. Knidos ve Halikarnasos'un Dor'ların kurduğu altı Dor kentinden (Hexapolis) o çağda en önemli ikisi olduğu anlaşılmaktadır. Bu altı şehirli konfederasyonun önemli üç kenti de Rodos'ta bulunmaktadır. MÖ 6.yy.da yöre, önce Lidya'lıların sonra da Persler'in egemenliği altına girmiş, bundan sonra bölge sırasıyla MÖ 4.yüzyılda büyük İskender'in, MÖ 129 yılında Roma İmparatorluğu'nun, MS 395 yılında Bizans İmparatorluğu'nun egemenliği altına girmiştir. Muğla ili 12.yy.da Selçuklu Devleti'nin, 15.yy.da Menteşe Beyliği'nin, 16.yy.da da Osmanlı İmparatorluğu'nun bir parçası olmuştur.

Bölgedeki Tarihi ve Arkeolojik Kalıntılar...

Kedrai (Sedir Adası - Arkeolojik Sit) : Ketra, Sedra, Sedir veya Şehirlioğlu adası olarak bilinen Sedir Adası Gökova Körfezi güney kesiminde küçük bir adadır. Antik çağlarda Rodos Pereia'sı (Karşıyaka) adıyla Rodos'un egemenliği altında bulunan bu adada önemli kalıntılar bulunmaktadır. Bu küçük adada bir tiyatro, bir tapınak, sur ve kale kalıntıları mevcuttur. Sedir Adasında bulunan yazıtlar Hellenistik ve Roma devrine aittir. Yazılardan anlaşıldığına göre Sedir Adası önemli bir yerleşim yeridir. Gallipolis (Gelibolu - Arkeolojik Sit) : Gelibolu köyü civarında ve koyda tarihi kalıntılar vardır.

Sosyal Yapı...

Muğla yöresinin ekonomik ve toplumsal yapısı, Cumhuriyet öncesi dönemde, o dönemin genel karakterine paralel olarak kendi içine kapalı kalmış ve pek bir değişiklik göstermemiştir. 0 dönemde, tarıma dayalı ve kendi kendine yeterli bir ekonomik yapı ve yine dışa açılmamış örf ve adetlerin egemen olduğu bir toplumsal yapı yörenin genel karakteridir. Bu statik, ekonomik ve sosyal yapının en belirgin nedenleri, ulaşım ve haberleşmenin zor olması yanında çok geri tarım teknolojisi ve pazar için üretim yapılamayışıdır. Cumhuriyet kurulduktan sonra, ülkedeki toplumsal ve ekonomik değişmeye paralel olarak yörede de bazı değişiklikler gözlenmiştir.

Ancak esas büyük değişiklik Muğla - Aydın yolu yapılıp ulaşım imkanları artınca başlamıştır. Bu değişme kendini ekonomik alanda pazar için üretme ve pazara ulaşma olarak göstermiştir. Gelir düzeyinin artması sosyal yaşamda da etkili olmuştur ve bu alanda da dışa açılım ve değişme başlamıştır. Bu değişiklikler iki konuda açıkça görülmüştür. Birincisi, 1940 - 1945 yıllarına kadar azalan yöre nüfusu artmaya başlamıştır. İkincisi ise, ulaşım imkanlarının artmasıyla birlikte yayla kullanımı, eski önemini yitirmiş ve özellikle Gökova ve Marmaris sahillerinde denizden yararlanma başlamıştır. Ulaşım imkanlarının artmasıyla birlikte, kapalı ekonomik ve sosyal yapıda başlayan değişiklik, 1960'lı yılların ortalarına kadar belirli bir düzeyde kalmıştır. Bu dönemde tarım yine yörenin egemen sektörüdür ve sosyal yaşam yine içe dönüktür. 1960'lı yıllardan sonra, ülke ekonomisinde turizmin ağırlık kazanmaya başlamasına paralel olarak yörenin turizm potansiyelinin keşfedilmesi ve ulaşım imkanlarının daha da iyileşmesiyle birlikte bölge ve çevresi ülkenin bir numaralı turizm bölgesi olmaya başlamıştır.


Ekonomik Durum ve Altyapı...

Muğla ilinde genel ekonomik yapı, tarım sektörünün yarattığı bir taban üzerinde oluşmuştur. İlin dağlık bir bölge olması, ulaşım imkanlarının yetersizliği, uzun yıllar tarımın gelişmesini önlediği gibi diğer sektörlerin de il ekonomisinde belirli bir ağırlığa ulaşmasını geciktirmiştir. Son yıllarda ulaşım imkanlarının iyileşmesi tarım sektöründeki gelişmeyi hızlandırmış ve tarım dışı sektörlerde özellikle turizm, enerji, madencilik ve sanayi sektörlerinde de gelişmelere neden olmuştur. Son 15 yılda özellikle turizm sektöründe büyük gelişme olmuş, Bodrum ve Marmaris ilçelerinde turizm sektörü baz sektör durumuna gelmiştir. Dalaman Havaalanının da hizmete açılması turizm sektörünün tüm yöre ekonomisinde önemii bir ağırlığa ulaşmasına neden olmuştur. Muğla ilinin çok önemli bir bölümünün (% 54) ormanlarla kaplı olması, ormancılık sektörünün de il ekonomisinde önemli bir yer tutmasını sağlamıştır. Bölgedeki yerleşmelerin temel uğraşı alanı tarımdır. Ancak tarım sektörü gerek arazi varlığı gerek üretim miktarı olarak bölge ekonomisinde önemli bir yere sahip değildir.

Ekonomik Sektörler : Tarım : Yörede ana uğraşı dalı tarımdır. Tarım arazilerinde sulama şebekesi bulunmamaktadır. Toprakların bir kısmı çiftçilerin kendi imkanları ile sulanabilmektedir. Bu alanlarda pamuk, buğday, tütün, susam ve zeytinlik tarımı yaygındır. Arıcılık : Yörenin coğrafi konumu, iklim ve florasının arıcılığa çok elverişli olması nedeniyle tüm Muğla ilinde arıcılık yıldan yıla gelişmektedir. Bu bölgedeki Kızılçam ormanları arıcılık için çok uygundur. Su Ürünleri : Balıkçılık önemli bir geçim kaynağı olarak ortaya çıkmamaktadır. Turizm sezonunda üretilen balık miktarı tüketimi karşılamadığından İzmir bölgesinden balık alımı yapılmaktadır. Muğla ili kıyıları ülke kıyılarının % 15'ini teşkil etmesine rağmen balık üretimi Türkiye topraklarının % 1'i düzeyinde kalmaktadır. Bölgede avlanan en önemli deniz ürünü süngerdir. Bunlar, çok kaliteli süngerler olup bir bölümü ihraç edilmektedir. Türkiye sünger üretiminin % 95'i Muğla ili sahillerinden yapılmaktadır.

Madencilik : Bölgenin en önemli madenlerinden biri kromdur. Krom yatakları Ula ilçesindedir. Boksit yatakları, Merkez (Muğla) ilçesinde bulunmaktadır. Ayrıca zengin linyit damarları da vardır. Merkez ilçesinde manganez, asbest, Ula ilçesinde de manganez rezervleri bulunmaktadır.

Ulaşım : Karayolu : Bölgenin ve ülkenin diğer kesimleri ile bağlantısı temelde karayolu ile sağlanmaktadır. Ülkenin iç kesimleriyle, ilişkiyi sağlayan ana akslar : İzmir - Aydın - Muğla, Denizli - Aydın - Muğla ve İzmir - Selçuk - Söke - Milas - Bodrum akslarıdır. Bu yollar devlet karayolu niteliğindedir. Bölge karayolu şebekesi genelde yeterli olmakla birlikte özellikie turizm sezonunda trafik yoğunluğu çok artmaktadır. Gökova iskelesinden Kıran sahiline kadar orman yolu açılmıştır. Gökova Bölgesinin güney kıyısında yeralan, Gelibolu ve Söğüt yerleşmelerine Marmaris - Muğla yolundan ayrılan bir yolla ulaşılmaktadır. Bu kesimde ayrıca orman yollarından da yararlanılmaktadır. Denizyolu : Gökova Özel Çevre Koruma Bölgesi kıyılarının hemen her noktasına denizyolu ile daha kolay ulaşılmaktadır. Bölgenin iç kesimler lie bağlantısı Bodrum ana limanı ve Gökova iskelesinden sağlanmaktadır. Yarıca Gelibolu ve Söğüt limanlarında daha çok balıkçı teknelerinin kullandığı küçük iskeleler vardır. Havayolu : Havayolu ulaşımı önceleri İzmir (Adnan Menderes) havaalanından yapılmakta iken, Dalaman Havaalanının 1982 yılında hizmete girmesiyle günümüzde, bölgenin havayolu bağlantısı bu havaalanından sağlanmaktadır. Dalaman Havaalanından karayolu ile bölgenin güney ve doğu kesimlerine (Marmaris civarı) 2 saat, kuzey ve batı kesimlerine (Bodrum civarı) 3 saatte ulaşılabilmektedir. Ayrıca Dalaman Havaalanı bugün dünyaya en çok turist gönderen Avrupa ülkeleri başkentlerine ençok 3 saatlik uçuş mesafesindedir.