 |
TCDD 56508 demiryolları lojmanlarının önünde. |
Dün Alsancak Gar'da rastladığım iki buharlı lokomotif mekanın darlığı
ve kuvvetli güneş yüzünden pek iyi görüntülenememişti. O gayeyle bu
sabah tekrar onları ziyaret ettim. Aslında pek de sabah değildi ve
vakit on bire yaklaşıyordu. İzban peronlarından tarihi binaya
yönelirken dünkü kefasette bir duman yoktu. Ancak birinci perondan
havzaya doğru yürürken yine o bilindik kömür kokusunu duydum. Vagoların
oradan sağa dönüşte yine onları dumanı tüterken buldum. Naci Usta bu
iki kraliçeyi tekrar sundurmadan çıkarmış, 56508'in kompresörüyle
uğraşıyordu. Diğerinin de biyel kollarından biri sökülmüş durumdaydı.
56508'i bacasından dumanlar salarken görmek çok etkileyiciydi. Ayrıca
bulunduğu mekan da bana hiç yabancı değildi. Çocukluğumda babamla at
yarışlarından dönerken hep gar binasını değil de bu geçidi kullanıp
Tekel sokağına çıkardık.
 |
TCDD 56508 dumanı tüterken. |
Kreigloks denilen bu savaş lokomotifleri 80'lerin ortasında İzmir
banliyölerinde hala kullanılıyordu. Mak 800 D (Turkish v65) dizellerin
tekrar bakıma girip yollara düşeceği 1985'e kadar İzmir banliyölerinin
yükünü bunlar çekiyordu. 56548 doksanlı yıllarda ve 2000'li yılların
başına kadar Halkapınar depoda bir kenarda durmuş, 2008'de de tekrar
hayata döndürülmek üzere özel bir firma tarafından elden geçirilmişti.
56508 ise Uşak depoda duruyordu ve onu ilk kez geçen Mayıs ayında
görmüştüm İzmir'de. Aslında Uşak depoda akıbetini merak ettiğim bir
makina daha vardı. Bu 44071 G8 sınıfından bir makinaydı ama Naci Akdağ
usta onun bazı parçalarının çalındığını söylemişti dün. Elimizde kalan
son buharlıların kurum tarafından pek alaka ile karşılanmayışı elim bir
vakaydı. Sonuçta bunlar düzenlenen turlarla memleketimize döviz
getirebilirdi. Umarız önümüzdeki yıllarda bunlar da elden çıkıp hurda
haline gelmez.
 |
TCDD 56548 makinist kabini.
|