Home Index Search Links About Us
  Haberler   Belgelikler   Kuruluşlar   Öğütler 

LinuxFocus: Mayıs 1998

Çeviri : Reha Gerçeker
[March 1998 Front Cover]

3D Modelleyiciler Linux Altında Çalışıyorlar

LinuxFocus bu sayısında Linux altında çalıştırılabilen 3B modelleyicileri inceliyor. OpenGL and POVRAY'in aksine, 3B modelleyicilerin temel amacı karmaşık, ayrıntılı, gelişmiş geometri ve kaplamalara sahip üç boyutlu nesneler tasarlamaktır.

Kapak Armando Sepulveda'nın yaratıcı bir tasarımıdır.

[ Editörden Değerlendiriciler Aranıyor İçerik Yakında

Son sayımızdan (Mart 1998) bu yana heyecan verici birçok gelişme yaşandı. Birçok gönüllünün çabaları ve iki İspanyol ISS'nin (Nova ve CTV) sponsorlukları sayesinde, artık kendi alanımız linuxfocus.org, iki sunucumuz (http://www.linuxfocus.org/, http://www.es.linuxfocus.org/), hesaplarımız ve internete bedava bağlantımız var. Dergimizi hayata geçiren insanlara ne kadar teşekkür etsek azdır. Dünyanın farklı yerlerinden yeni gruplar LinuxFocus ailesine katılmak istiyorlar; Hollandalı, Alman ve Türk gruplara aramıza hoşgeldiniz diyoruz. Fransız okuyucularımız daha şimdiden eski sayıların hemen hemen %80'ini anadillerinde okuyabiliyorlar. Aramıza yeni katılanlar eskileri yakalayabilmek için çok çalışıyorlar; umarız yakın gelecekte tüm gruplar aynı hızda çalışmaya başlarlar.

LinuxFocus'un sadece İngilizce ve İspanyolca değil, aynı zamanda Almanca, Fransızca, Türkçe ve desteklediğimiz diğer tüm dillerde makaleleri kabul ettiğini gururla belirtelim. Bu ayın makaleleri aslen farklı dillerde yazıldılar. Bu da, bu makalelerin herkes tarafından okunabilmesi için çok fazla çeviri işinin yapıldığı anlamına geliyor. Çevirilerimizin kalitesini artırmayı biz de çok isteriz ama dergicilik işinde tecrübesiz gönüllüler olduğumuzu ve zaman için öğrendiğimizi bilmelisiniz. Göndereceğiniz düzeltmelerle bize yardımcı olabilirsiniz, ya da çeviri yapabilir, çevirileri gözden geçirmeye gönüllü olabilirsiniz. Her türlü yardıma açığız.

Her LF sayısında, internet üzerinde ne kadar fazla bilginin bulunduğunun bir kez daha farkına varıyoruz. Birçok sanalyöre en son haberleri ve söylentileri aktarıyor. Fakat öyle görünüyor ki, meraklı okuyucular aradıkları bilgiye ulaşabilmek için ordan oraya dolaşmak zorunda kalıyor. Bizim anlayışımız ise çok insanın ilgisini çeken konularda ayrıntılı bilgiyi tek bir yerde toplamak. Son zamanlarda, grafik ve grafik programlama üzerinde yoğunlaştık. Ancak yavaş yavaş başka alanları da keşfediyoruz. Bu ay iki yeni yazı dizisine başlıyoruz: Gerçek Zamanlı Linux (bir İşletim Sistemi dizisi) ve SQL programlama (veritabanı). Aynı zamanda İspanyol ileti listelerinde süregelen çalışmalar var. Profesyonel C programcılarını, öğrencileri ve meraklı gençleri biraraya getirecek C programlama dili ile ilgili bir ders fikri üzerinde çalışıyoruz. Bu şekilde, internetten özgün bir şekilde yararlanmak ve öğrencilerle öğretmenleri bir araya getirerek eğitim konusuna önem vermek istiyoruz. Bu proje henüz emekleme aşamasında, ama gelecekte bu ve benzer projeleri hayata geçirmeyi düşünüyoruz.


Editörün Notu: Dergimiz her geçen sayısında daha teknik hale geldikçe ve çerçevesini genişlettikçe daha disiplinli bir değerlendirme sürecine olan gereksinimimizin farkına varıyoruz. Bu, makalelerimizin ve dolayısıyla okuyucularımıza aktardığımız bilgilerin kalitesini ve doğruluğunu geliştirmek için gerekli bir işlem. Şu anda Linux Focus'taki makaleleri değerlendirecek uzmanlar arıyoruz; eğer ayda iki üç saat boş vaktiniz varsa, Linux ile ilgili herhangi bir konuda uzmansanız ve değerlendiricilerimiz arasına katılmak isterseniz lütfen bana yazın (Miguel Angel Sepulveda).

İçerik

    3D Modelleyiciler Mercek Altında

  • MindsEye Görüntüleştirim ve Modelleme Paketi Yazan Martin van Velsen
    MindsEye yaklaşık iki yıldır süren bir projenin adı. Bu proje Linux/Unix için 3D Studio Max ve Lightwave gibi büyük programlara eşdeğer bir Modelleme/Görüntüleştirim/Animasyon paketi hazırlanmasını amaçlıyor. Projenin gelişimi zor bir başlangıcın ardından çok iyi devam etti. Uygulama tasarımları ve mühendisliği modelleme programları için daha özel bir iştir.

  • point RenderMan Yazan Carlos Calzada Grau
    Pixar'ı kim duymamıştır? Kim Toy Story adlı filmi görmemiştir? Pixar bir görüntüleştirim arayüzü standardı olan RenderMan'ı geliştirdi. RenderMan, modelleyicilerin algoritmayı belirtmeden görüntüleştirilecek cismi belirtmesine izin verir ve böylece modelleme görüntüleştirimden bağımsız hale gelir. Bu yetenekli araç hakkında daha çok şey öğrenin.

    Donanım & Yazılım Değerlendirmesi

  • point Unix'e karşı Microsoft Windows NT 4.0 Sunucusu Yazan John Kirch
    Bu makalenin amacı şirket yöneticilerine sunucu donanım ve yazılımı alımı konusunda akılcı kararlar vermelerini sağlayacak bilgiler vermektir. Bu bilgiler MIS profesyonellerinin tecrübelerine dayanmaktadır.

    Çekirdek Köşesi

  • point Gerçek Zamanlı Linux Yazan Ismael Ripoll
    Yazar bize gerçek zamanlı işletim sistemleri hakkında iyi bir giriş sunuyor. Bu makale tüm okuyucular için yazılmıştır; yalnızca bilgisayar bilimi dalları için değil. Sistemlerinin harici fiziksel aygıtları kullanması konusuna ilgi duyan Linux kullanıcıları bu yazı dizisini zevkle okuyacaklar.

  • point Yararlı bir Linux Sürümü Yaratımı Yazan Mooneer Salem
    Linux altında kendi başlangıç ve kök disketlerinizi nasıl yaratacağınızı öğrenmek için bu yazıyı okuyun. Kök disketlerinizi sisteminizin bakımı için gerekli araçlarla özelleştirin.

    Yazılım Geliştirme

  • point Postscript Dili Yazan Emre Demiralp
    Bu, Postscript hakkında yazılardan oluşan dizinin ilk makalesi. Burada temel amaç dilin her ayrıntısı öğretmek değil de Postscript'in döküman hazırlama işi için ne kadar ilginç ve eğlenceli bir programlama dili olduğunu anlamanızı sağlamak.

  • point GLUT:Menülerin Kullanımı Yazan Miguel Angel Sepulveda
    GL Utility Toolkit (GLUT) yazı dizimiz windows menü programlama arayüzü ile ilgili basit bir örnekle devam ediyor. GLUT menüleri OpenGL uygulamalarınız için açık, toplu ve taşınabilir grafik arayüzler yaratmanıza imkan sağlar.

  • point OpenGL: 3 Boyutlu Görünüm Yazan Miguel Angel Sepulveda
    OpenGL ile 3 boyutlu görüntüleştirimin esaslarını keşfedin, yazar bir 3D animasyon örneği veriyor. Bu sayıda incelenen komutlar iki gruba ayrılıyor: 3 boyutlu geometrik dönüşümler ve matris projeksiyon işlemleri.

  • point SQL'e Giriş PostgreSQL Kurulumu Yazan Manuel Soriano
    Bu makale tecrübesiz veritabanı geliştiricilerine yönelik üç makaleden ilki. Bu ilk bölüm SQL hakkında genel bilgi ve postgreSQL (ücretsiz dağıtılabilen bir veritabanı sunucusu) kurulumu ile ilgileniyor.

    Grafik Köşesi

  • point POVRAY Hakkında Genel Kavramlar Yazan Antonio Castro
    POVRAY hakkındaki ikinci makalemizde, bazı temel gösterilimleri tartışıyor ve dile ilişkin temel kavramların tanımlanmasına başlıyoruz.

  • point Photoshop ile Metin Oluşturumu Yazan Juan Manuel Sepulveda
  • point GIMP ile Metin Oluşturumu Yazan Phil Ross
    Grafik Köşesi iki yetenekli görüntü işleme programını, Photoshop ve Gimp'i, değerlendirmeye ve karşılaştırmaya devam ediyor. Değerlendiricilerimiz bu ay metinli resim yapımını keşfediyorlar. Metin üzerinde çeşitli etkiler yaratmak için kullanılan kimi teknikler her iki programda da geçerlidir. İlginç bir şekilde, Gimp'in geniş metin işleme yetenekleri ticari bir ürün olan Photoshop ile benzer düzeydedir.

    Sistem Yönetimi

  • point DNS'e Giriş Yazan Andreas J Gundacker
    Bu makale dünya çapındaki bilgisayar ağları konusu ile ilgilenen herkese yönelik olarak yazılmıştır. Bir adres girdiğinizde Netscape'in sahne arkasında neler olduğunu merak etmiş olabilirsiniz. Bu makale isim arama işlemini anlamanızı sağlayacaktır.

  • point X Görüntü İşletmeni Yazan Joel McCarty
    X Görüntü İşletmeni ana makinede çalışır ve çok sayıda X görüntüsünü yönetir. Aynı zamanda init(8), getty(1) and login(1) benzeri basit kullanıcı işlemlerinin yapılmasını sağlar.

    Linux Altında Uygulamalar

  • point StarOffice Paketi Sunum Hazırlamaları Yazan Ismael Ripoll
    Bu makale StarOffice 4.0 ofis paketi içinde yeralan uygulamaları inceliyor. Yazar bir sunum hazırlama uygulamasını (Microsoft Powerpoint benzeri) test ediyor.

Yakında ekranınızda:

  • Sıradan İfadelerin Kullanımı Yazan Guido Socher


LF'yi Destekleyin!
LinuxFocus ve Linux dünyasına yönelik bedava her dilde dergi fikrine destek vermek için bir ikonu sanal sayfanıza ekleyin.
© 1998 LinuxFocus
Bu sanalyörenin bakımı Miguel A. Sepulveda tarafından yapılmaktadır.