Türkçe metni rahat izleyebilmeniz için, "browser" ınızın "document encoding" ini "Turkish" olarak değiştirdiniz mi ? ...
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği...
Birinci Bölüm...
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar...
Amaç...
Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirmeyi planladıkları Yönetmelik kapsamına
giren faaliyetlerinin çevre üzerinde yapabilecekleri bütün etkilerin belirlenerek değerlendirilmesi ve tesbit edilen
olumsuz etkilerin önlenmesi için gerçekleştirilecek çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik
usül ve esasları düzenlemektir.
Kapsam...
Madde 2 - Bu Yönetmelik ; (a) Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ile Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma
Raporunun hangi tür faaliyetler için isteneceğini ve ihtiva edeceği hususları, (b) Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecinde
uyulacak idari ve teknik usul ve esasları, (c) Çevresel Etki Değerlendirmesi İnceleme Değerlendirme Komisyonu ve Ön İnceleme
Değerlendirme Komisyonunun teşkili ile çalışma usül ve esaslarını, (d) Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ile Çevresel
Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma Raporunu hazırlayacak kurum ve kuruluşların belirlenmesini ve (e) Bu Yönetmelik kapsamına
giren faaliyetlerin işletme öncesi, işletme ve işletme sonrası süreçte izlenmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Hukuki Dayanak...
Madde 3 - Bu Yönetmelik 2872 sayılı Çevre Kanunu'nun 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar...
Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen ; Bakanlık : Çevre Bakanlığı'nı, Taşra Teşkilatı : Çevre Bakanlığı'nın Taşra
Teşkilatı'nı, Faaliyet Sahibi : Bu Yönetmelik hükümlerine tabi olan faaliyetleri gerçekleştirmeyi planlayan ve bu
faaliyetlerle ilgili ÇED veya ÇED Ön Araştırma Raporunu hazırlamakla yükümlü olan gerçek ve tüzel kişileri, Çevre :
Canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları fiziki,
biyolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı, Etki : Planlanan bir faaliyetin hazırlık, inşaat ve işletme süresinde ya
da işletme sonrasında, çevre unsurlarında doğrudan ya da dolaylı olarak, kısa veya uzun dönemde, geçici ya da kalıcı,
olumlu veya olumsuz yönde ortaya çıkması muhtemel değişiklikleri, Etki Alanı : Planlanan bir faaliyetin işletme öncesi,
işletme ve işletme sonrasında çevre unsurları itibariyle, olumlu veya olumsuz yönde etkilediği alanı, Çevresel Etki
Değerlendirmesi : Gerçekleştirilmesi planlanan faaliyetlerin çevreye olabilecek olumlu ya da olumsuz etkilerinin
belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için
alınacak önlemlerin, seçilen yer ve teknoloji alternatiflerinin tesbit edilerek değerlendirilmesinde ve faaliyetlerin
uygulanmasının izlenmesi ve denetlenmesinde sürdürülecek çalışmaları, (Bu Yönetmelikte Çevresel Etki Değerlendirmesi
yerine ÇED kısaltması kullanılmıştır.), Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu : ÇED Uygulanacak Faaliyetler Listesinde
EK I'de yer alan veya Mahalli Çevre Kurulunda "Çevresel Etkileri Önemlidir" kararı verilen bir faaliyet için hazırlanacak
raporu, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu Genel Formatı : ÇED Raporlarının hazırlanmasında esas alınacak olan, ÇED
Raporlarının ihtiva edeceği hususların ana başlıkları ile her ana başlıkta işlenecek konuları gösteren EK III'de yer
alan formatı, Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma Raporu : ÇED Ön Araştırması Uygulanacak Faaliyetler Listesinde
EK II'deki faaliyetler için hazırlanacak raporu, Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırma Raporu Formatı : ÇED Ön
Araştırma Raporunun hazırlanmasında esas alınacak olan EK IV'de yer alan formatı, Çevresel Etki Değerlendirmesi Özel
Formatı : Faaliyetin türü ve yerine göre ; Bakanlık tarafından hazırlanacak ve ÇED Raporlarının hazırlanmasında esas
alınacak olan veya Valilik tarafından hazırlanacak ve ÇED Ön Araştırma Raporlarının hazırlanmasında esas alınacak olan
formatı, Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Görüşü : ÇED Raporuna tabi faaliyetler için İnceleme Değerlendirme
Komisyonunca yapılan değerlendirmelerin sonuçları esas alınarak faaliyetin çevre üzerinde olumsuz etkilerinin
bulunmadığının veya alınacak tedbirler sonucu olumsuz etkilerin ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir
düzeylerde olduğunun tesbiti halinde, faaliyetin gerçekleşmesinde sakınca görülmediğini belirten Bakanlık görüşünü,
Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumsuz Görüşü : ÇED Raporuna tabi faaliyetler için İnceleme Değerlendirme Komisyonunca
yapılan değerlendirmelerin sonuçları esas alınarak faaliyetin çevre üzerinde olumsuz etkilerinin bulunduğunu ve yapılmasında
sakınca görüldüğünü belirten Bakanlık görüşünü, Çevresel Etkileri Önemlidir Kararı : EK II'de yer alan faaliyetler için
Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan değerlendirmelerin sonuçları esas alınarak ÇED Raporu hazırlanması
gerektiğini belirten Mahalli Çevre Kurulu kararını, Çevresel Etkileri Önemsizdir Kararı : EK II'de yer alan faaliyetler
için Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan değerlendirmelerin sonuçları esas alınarak faaliyetin çevre
üzerinde olumsuz etkilerinin bulunmayacağının veya alınacak tedbirler sonucu olumsuz etkilerinin ilgili mevzuat ve bilimsel
esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduğunun tesbiti halinde faaliyetin gerçekleştirilmesinde sakınca görülmediğini
belirten Mahalli Çevre Kurulu kararını, İnceleme Değerlendirme Komisyonu : ÇED Raporlarını incelemek ve değerlendirmek
üzere 443 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı maddesine dayanılarak teşkil edilen İhtisas Komisyonunu, Ön İnceleme Değerlendirme
Komisyonu : ÇED Ön Araştırma Raporunu incelemek ve değerlendirmek üzere 443 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı
maddesine dayanılarak teşkil edilen İhtisas Komisyonunu İfade eder.
İkinci Bölüm...
Genel Hükümler...
Yetki...
Madde 5 - ÇED'e tabi faaliyetler hakkında ÇED Olumlu ya da Olumsuz Görüşü verme yetkisi Bakanlığa, ÇED Ön
Araştırmasına tabi faaliyetler hakkında Çevresel Etkileri Önemlidir ya da Önemsizdir kararını verme yetkisi ise Mahalli
Çevre Kuruluna aittir.
ÇED ve ÇED Ön Araştırma Raporu Hazırlama Yükümlülüğü...
Madde 6 - Bu Yönetmelik kapsamına giren bir faaliyeti gerçekleştirmeyi planlayan gerçek ve tüzel kişiler her türlü
teşvik, onay, izin ve ruhsat almadan önce; kamu yatırımları Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından yatırım
programına alınmadan, özel kesim faaliyetlerinde uygulama projeleri onaylanmadan veya mevzii imar planı onaylanmadan önce,
EK I' deki faaliyetler için ÇED Raporu, EK II'deki faaliyetler için ise ÇED Ön Araştırma Raporu hazırlamak, ilgili
makamlara sunmak ve verilecek görüşe göre hareket etmekle yükümlüdürler.
EK I deki faaliyetler için ÇED Raporu hazırlanıp Bakanlıktan faaliyet hakkında olumlu görüş, EK II'deki faaliyetler için
ise ÇED Ön Araştırma Raporu hazırlanıp Mahalli Çevre Kurulundan faaliyet hakkında "Çevresel Etkileri Önemsizdir" kararı
alınmadıkça bu faaliyetler için hiçbir teşvik, onay, izin ve ruhsat verilemez.
Yer Tetkiki İçin Başvuru...
Madde 7 - Bu Yönetmeliğe tabi bir faaliyetin sahibi bir dilekçe ekinde faaliyetle ilgili proje özeti, faaliyet için
önerilen yer veya yerlerin mülkiyetine ilişkin belge, imar veya vaziyet planı ile varsa faaliyeti tanıtıcı sair belgelerle
birlikte faaliyetin gerçekleştirileceği ilin Valiliğine başvurur.
Faaliyet Yerinin Tetkiki...
Madde 8 - Valilik planlanan faaliyetin yeri hakkında mevzuat açısından bir engel bulunup bulunmadığını, ilgili kamu
kurum ve kuruluşları nezdinde Taşra Teşkilatı aracılığı ile araştırır. Valilik bu araştırma sırasında gerekli görürse uzman
kişilerden bir komisyon teşkil ederek görevlendirebilir. Valilik otuz işgünü içinde araştırmasını tamamlar ve planlanan
faaliyetin belirtilen yerde gerçekleştirilmesinin mevzuat açısından uygun olup olmadığına karar verir. Valilik bu kararını
faaliyet sahibine bildirir. Planlanan faaliyet birden fazla il sınırı içinde gerçekleştirilecek ise faaliyet sahibi başvurusunu
ilgili illerin Valiliklerine aynı anda yapar. Her ilin Valiliği faaliyetin kendi il sınırları içinde gerçekleştirilecek yeri
hakkında bu maddeye göre araştırma yapar, karar verir ve kararını faaliyet sahibine bildirir.
Üçüncü Bölüm...
ÇED Raporuna Tabi Faaliyetler, ÇED Raporunun Hazırlanması, İnceleme-Değerlendirme Komisyonunun Kuruluşu ve Çalışma Usulü,
Halkın ÇED Sürecine Katılımı...
ÇED Raporuna Tabi Faaliyetler...
Madde 9 - EK I'de yer alan faaliyetler ile EK II'de yer alan faaliyetlerden Mahalli Çevre Kurulunca "Çevresel
Etkileri Önemlidir" kararı verilen faaliyetler ÇED Raporuna tabidir. Yönetmeliğe tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre
bir faaliyetin planlanması halinde, bu faaliyetlerin tamamı için Bakanlıkça tek bir ÇED Raporu hazırlanması istenebilir.
ÇED Raporu İçin Başvuru...
Madde 10 - Faaliyet sahibi bir dilekçe ekinde, Valilikten alacağı faaliyetin belirtilen yerde gerçekleştirilmesinde
mevzuat açısından bir sakınca olmadığına dair karar ve 7 nci maddede belirtilen belgeleri ihtiva eden faaliyet dosyası ile
birlikte Bakanlığa başvurur. Bakanlık faaliyet sahibine ÇED Raporu Formatını verir. Faaliyet sahibi bu formatı esas alarak
gerekli işlemlere başlar. Mahalli Çevre Kurulunca "Çevresel Etkileri Önemlidir" kararı verilen faaliyetin sahibi bir dilekçe
ekinde bu karar ve ÇED Ön Araştırma Raporu ile Bakanlığa başvurur. Bakanlık faaliyet sahibine ÇED Raporu Formatını verir.
Faaliyet sahibi bu formatı esas alarak gerekli işlemlere başlar.
ÇED Raporunda Bulunması Gereken Hususlar...
Madde 11 - ÇED Raporlarında; EK III'de yer alan ÇED Raporu Genel Formatındaki veya faaliyetin türü ve yerine göre
Bakanlıkça hazırlanacak özel formattaki bilgilerin yer alması zorunludur.
ÇED Raporunun Formata Uygunluğu...
Madde 12 - Formata uygun olarak hazırlanan ÇED Raporu faaliyet sahibi tarafından Bakanlığa sunulur. Bakanlık yedi
işgünü içinde Raporu formata uygunluk yönünden inceler. Formata uygun bulunmayan rapor faaliyet sahibine iade edilir ve
başvuru geçersiz sayılır. Formata uygun hazırlandığı anlaşılan ÇED Raporu faaliyet sahibince yeterli sayıda çoğaltılır ve
Bakanlık tarafından ilk toplantı tarihini belirten bir yazı ile inceleme Değerlendirme Komisyonu üyelerine gönderilir.
İnceleme Değerlendirme Komisyonunun Teşkili...
Madde 13 - ÇED Raporunu incelemek ve değerlendirmek üzere Bakanlıkça İnceleme Değerlendirme Komisyonu teşkil edilir.
Bu Komisyon Bakanlıkta Şube Müdürü ya da daha üst düzeyde bir yetkilinin başkanlığında faaliyetin konusu, türü ve faaliyet
için seçilen yerin özellikleri dikkate alınarak merkezi ve yerel kurum ve kuruluş temsilcileri, faaliyet sahibi veya temsilcisi,
ÇED Raporunu hazırlayan kurum veya kuruluş temsilcilerinden oluşur. Komisyon çalışmalarına Bakanlıkça, üniversite, enstitü,
araştırma ve ihtisas kuruluşları ve meslek odaları temsilcileri ile gerçek ve tüzel kişiler de üye olarak çağrılabilirler.
Komisyon üyeleri temsil ettikleri merkezi ve yerel kurum ve kuruluşları ilgilendiren konulardaki yasal yetki, görev ve
sorumlulukları çerçevesinde görevlendirilirler, kurum ve kuruluşları adına görüş bildirirler. Komisyonun sekreterya
hizmetleri Bakanlıkça yürütülür.
İnceleme Değerlendirme Komisyonunun Görev, Yetki ve Sorumluluğu...
Madde 14 - İnceleme Değerlendirme Komisyonu, ÇED Raporunu, Raporun Bakanlığa sunulmasından itibaren altmış işgünü
içerisinde inceler ve değerlendirir. İnceleme Değerlendirme Komisyonu üyeleri komisyonun ilk toplantısını takiben faaliyetin
gerçekleştirilmesi planlanan yerde topluca yada görevlendirecekleri üyeler marifetiyle incelemelerde bulunurlar ve halkın
katılımı toplantısına iştirak ederler. Komisyon faaliyet konusu ile ilgili olarak faaliyet sahibinden bilgi vermesini,
araç-gereç temin etmesini, test, deney ve ölçümleri yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir. Bu işlemlerde gerekli
harcamalar faaliyet sahibi tarafından karşılanır. İnceleme Değerlendirme Komisyonu üyeleri mevcut benzer tesislerde
inceleme yapabilirler. İnceleme Değerlendirme Komisyonu, inceleme değerlendirme çalışmalarını belirtilen süre içinde
tamamlar ve kararını üyeler tarafından imzalanmış bir tutanakta belirtir. İnceleme Değerlendirme Komisyonu istendiğinde
Bakanlığa ÇED Raporu ile ilgili bilgi vermekle yükümlüdür.
İnceleme Değerlendirme Komisyonunun Çalışma Usulü...
Madde 15 - İnceleme Değerlendirme Komisyonu aşağıda belirtilen ilkelere göre çalışır : (a) Komisyon, üye sayısının
salt çoğunluğu ile toplanır. Toplantıya katılmayan üyelerin, dolayısıyla temsil ettikleri kurum ve kuruluşların ÇED Raporu
hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğu kabul edilir. (b) Komisyon üyeleri ÇED Raporunun kendi kurum ve kuruluşlarını
ilgilendiren yönleri üzerinde görüş belirtirler. Komisyon başkanı üyelerden görüşlerini yazılı olarak vermelerini
isteyebilir. (c) Komisyon üyeleri inceleme ve değerlendirme sırasında, ÇED Raporu ile ilgili olarak ; (1) Yapılan
incelemelerin, hesaplamaların ve değerlendirmelerin yeterli veri, bilgi ve belgelere dayandırılıp dayandırılmadığına, (2)
ÇED Raporu ve eklerinin yeterli ve uygun olup olmadığına, (3) Faaliyetin çevreye olabilecek etkilerinin yeterince incelenip
incelenmediğine, (4) Çevreye olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi için gerekli önlemlerin alınıp alınmadığına, (5) Yer
ve teknoloji alternatiflerinin dikkate alınıp alınmadığına, (6) ÇED Raporunda belirtilen tedbirler ve komisyonca öngörülen
ilave tedbirlerle faaliyetin çevreye olabilecek olumsuz etkilerinin önlenip önlenemeyeceğine dair inceleme ve değerlendirmede
bulunurlar. (d) Komisyon, ÇED Raporunda (c) bendinde sayılanlar ve benzeri konularda önemli eksiklik ve aksaklık görürse,
bunların giderilmesini faaliyet sahibinden ister. Bu durumda inceleme değerlendirme süreci durdurulur ve ÇED Raporu faaliyet
sahibine iade edilir. Faaliyet sahibinin ÇED Raporunda istenen değişikliği yapıp yeniden komisyona intikal ettirmesi üzerine
inceleme değerlendirme süreci kaldığı yerden işlemeye başlar. Faaliyet sahibinden (c) bendi kapsamında ÇED Raporunda değişiklik
yapması en fazla iki defa istenebilir. İstenilen değişiklik yapılmazsa durum bir tutanakla belirlenir ve komisyon inceleme
değerlendrmeye son verir. (e) Komisyon inceleme ve değerlendirme çalışmalarını belirtilen süre içinde tamamlar ve ÇED Raporu
hakkındaki kararını bir tutanakla belirleyerek inceleme değerlendirme sürecini sona erdirir.
ÇED Sürecine Halkın Katılımı...
Madde 16 - ÇED Raporunun Bakanlığa sunulmasından sonra, İnceleme Değerlendirme Komisyonunun ilk toplantısını
müteakiben halkı yatırım hakkında bilgilendirmek, görüş ve önerilerini almak üzere faaliyet sahibi tarafından bir toplantı
düzenlenir. Toplantı tarihi, faaliyet sahibi ile Bakanlık arasında varılacak mutabakat sonucu belirlenir. Toplantı yeri,
faaliyetten en çok etkilenmesi muhtemel yöre halkının kolaylıkla ulaşabileceği merkezi bir yerin seçilmesine dikkat
edilerek faaliyet sahibi ve Valilikce belirlenir ve Bakanlığa bildirilir. Faaliyet sahibi toplantı yerini, gününü ve
saatini belirleyen bir ilanı o yörede yayımlanan yöresel bir gazetede ve Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek
beş gazeteden birinde toplantı tarihinden en az üç gün önce bir kez yayımlatır. Toplantı, mahallin en büyük mülki idare
amirince gerekli görülen yerlerde en az beş iş günü süreyle askıda ilan edilir, ayrıca yerel iletişim araçlarıyla duyurulabilir.
Mahallin en büyük mülki idare amiri veya tayin edeceği bir yetkili başkanlığında yapılan toplantıda oluşan halkın görüşleri,
Taşra Teşkilatı tarafından bir tutanakla belirlenerek Bakanlığa bildirilir. ÇED Raporunu incelemek isteyenler Bakanlık
veya Taşra Teşkilatında inceleme ve değerlendirme süresi içerisinde raporu inceleyerek faaliyet hakkında Bakanlığa yazılı
görüş bildirebilirler. Görüşler İnceleme Değerlendirme Komisyonunda dikkate alınır. İnceleme ve değerlendirme süresinden
sonra yapılan başvurular dikkate alınmaz. Mahalli Çevre Kurulunun Çevresel Etkileri Önemlidir kararı üzerine hazırlanan ÇED
Raporları için halkın katılımı toplantısı yapılmaz.
ÇED Olumlu veya Olumsuz Görüşü...
Madde 17 - Faaliyet sahibi, İnceleme Değerlendirme Komisyonunca kabul edilen ÇED Raporu ve eklerinin taahhüdü
altında olduğunu belirten taahhüt yazısı ve noter tasdikli imza sirkülerini son şekli verilen ÇED Raporu ile birlikte
Bakanlığa sunar. ÇED Raporu ile belirtilen diğer belgeler otuz işgünü içinde Bakanlığa sunulmadığı taktirde başvuru
geçersiz sayılır. Kamu kurum ve kuruluşlarından imza sirküleri istenmez. Bakanlık, ÇED Raporu ile diğer belgelerin
Bakanlığa sunulmasını takiben İnceleme Değerlendirme Komisyonunun rapor hakkındaki kararını esas alarak on işgünü içinde
ÇED Olumlu Görüşü ya da ÇED Olumsuz Görüşü verir. Faaliyet sahibi ÇED Olumlu Görüşü verilen faaliyet için, diğer mevzuat
uyarınca ilgili kurum ve kuruluşlardan gerekli izinleri alarak dört yıl içinde yatırıma başlamadığı takdirde ÇED Olumlu
Görüşü geçersiz sayılır.
Dördüncü Bölüm...
ÇED Ön Araştırma Raporuna Tabi Faaliyetler, ÇED Ön Araştırma Raporunun Hazırlanması, İncelenmesi ve Değerlendirilmesi...
ÇED Ön Araştırma Raporuna Tabi Faaliyetler...
Madde 18 - ÇED Ön Araştırma Raporuna ; (a) EK II de yer alan faaliyetler, (b) Yönetmelik kapsamında bulunan mevcut
faaliyetlerden kapasite arttırımı, genişletme veya proses değişikliği yapılan faaliyetler, (c) Bu Yönetmelik kapsamı dışında
bulunan mevcut faaliyetlerden kapasite arttırımı, genişletme, proses veya kullanım amacı değişikliği yapılarak yönetmelik
kapsamına giren faaliyetler tabidir.
ÇED Ön Araştırma Raporu Başvurusu...
Madde 19 - Faaliyet sahibi, bir dilekçe ekinde Valilikten alacağı faaliyetin belirtilen yerde gerçekleştirilmesinde
mevzuat açısından bir sakınca olmadığına dair karar ve 7 nci maddede belirtilen belgeleri ihtiva eden dosya ile birlikte
Valiliğe başvurur. Valilik faaliyet sahibine ÇED Ön Araştırma Raporu formatını verir. Faaliyet sahibi bu formatı esas
alarak gerekli işlemlere başlar.
ÇED Ön Araştırma Raporunda Bulunması Gereken Hususlar...
Madde 20 - Bu Yönetmelik uyarınca ÇED Ön Araştırması uygulanacak faaliyetler için hazırlanacak ÇED Ön Araştırma
Raporlarında; EK IV de yer alan ÇED Ön Araştırma Raporları Genel Formatındaki veya faaliyetin türü ve yerine göre Valilikçe
hazırlanacak özel formattaki bilgilerin yer alması zorunludur.
ÇED Ön Araştırma Raporunun Formata Uygunluğu...
Madde 21 - Faaliyet sahibi, ÇED Ön Araştırma Raporu ve eklerinin taahhüdü altında olduğunu belirten taahhüt yazısı
ve noter tasdikli imza sirkülerini ÇED Ön Araştırma Raporu ile birlikte Valiliğe sunar. Kamu kurum ve kuruluşlarından imza
sirküleri istenmez. Valilik beş işgünü içinde raporu formata uygunluk yönünden inceler. Formata uygun bulunmayan rapor
faaliyet sahibine iade edilir ve başvuru geçersiz sayılır. Formata uygun hazırlandığı anlaşılan ÇED Ön Araştırma Raporu
faaliyet sahibince yeterli sayıda çoğaltılır ve Valilik tarafından ilk toplantı tarihini belirten bir yazı ile Ön İnceleme
Değerlendirme Komisyonu üyelerine gönderilir.
Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonun Teşkili...
Madde 22 - ÇED Ön Araştırma Raporunu incelemek ve değerlendirmek üzere Bakanlıkça bir Ön İnceleme-Değerlendirme
Komisyonu teşkil edilir. Bu komisyon; Taşra Teşkilatında Şube Müdürü ya da daha üst düzeyde bir yetkilinin başkanlığında
faaliyetin konusu, türü ve faaliyet için seçilen yerin özellikleri dikkate alınarak ilgili Bakanlıkların Taşra Teşkilatları
ile yerel yönetim, faaliyet sahibi veya temsilcisi, ÇED Ön Araştırma Raporunu hazırlayan kurum ve kuruluş temsilcilerinden
oluşur. Komisyon çalışmalarına Valilikçe üniversite, enstitü, araştırma ve ihtisas kuruluşları ve meslek odaları temsilcileri
ile gerçek ve tüzel kişiler de üye olarak çağrılabilirler. Komisyon üyeleri temsil ettikleri kurum ve kuruluşları ilgilendiren
konulardaki yasal yetki, görev ve sorumlulukları çerçevesinde görevlendirilirler, kurum ve kuruluşları adına görüş bildirirler.
Komisyonun sekretarya hizmetleri Taşra Teşkilatınca yürütülür.
Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonun Görev, Yetki ve Sorumluluğu...
Madde 23 - Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu ÇED Ön Araştırma Raporunu, Raporun Valiliğe sunuluşundan itibaren
kırk işgünü içerisinde inceler ve değerlendirir. Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu üyeleri komisyonun ilk toplantısını
takiben faaliyetin gerçekleştirilmesi planlanan yerde topluca yada görevlendirecekleri üyeler marifetiyle incelemelerde
bulunurlar ve halkın katılımı toplantısına iştirak ederler. Komisyon faaliyet konusu ile ilgili olarak faaliyet sahibinden
bilgi vermesini, araç-gereç temin etmesini, test, deney ve ölçümleri yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir. Bu işlemlerde
gerekli harcamalar faaliyet sahibi tarafından karşılanır. Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu üyeleri mevcut benzer
tesislerde inceleme yapabilirler. Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu inceleme ve değerlendirme çalışmalarını belirtilen
süre içinde tamamlar ve gerekçeli raporunu Valiliğe sunar.
Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonun Çalışma Usulü...
Madde 24 - Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonu aşağıda belirtilen ilkelere göre çalışır : (a) Komisyon, üye
sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Toplantıya katılmayan üyelerin temsil ettikleri kurum ve kuruluşların ÇED Ön
Araştırma Raporu hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğu kabul edilir. (b) Komisyon üyeleri ÇED Ön Araştırma Raporunun kendi
kurum ve kuruluşlarını ilgilendiren yönleri üzerinde görüş belirtirler. Komisyon başkanı üyelerden görüşlerini yazılı olarak
vermelerini isteyebilir. (c) Komisyon üyeleri inceleme ve değerlendirme sırasında, ÇED Ön Araştırma Raporu ile ilgili olarak ;
(1) Yapılan incelemelerin, hesaplamaların ve değerlendirmelerin yeterli veri, bilgi ve belgelere dayandırılıp dayandırılmadığına,
(2) ÇED Ön Araştırma Raporu ve eklerinin yeterli ve uygun olup olmadığına, (3) Faaliyetin çevreye olabilecek etkilerinin
yeterince incelenip incelenmediğine, (4) Yer ve teknoloji alternatiflerinin dikkate alınıp alınmadığına, (5) ÇED Ön Araştırma
Raporunda belirtilen tedbirlerle faaliyetin çevreye olabilecek olumsuz etkilerinin önlenip önlenemeyeceğine dair inceleme ve
değerlendirmede bulunurlar. (d) Komisyon, inceleme ve değerlendirme çalışmalarını belirtilen süre içinde tamamlar ve gerekçeli
raporunu Valiliğe sunar.
ÇED Ön Araştırma Sürecine Halkın Katılımı...
Madde 25 - ÇED Ön Araştırma Raporunun Valiliğe sunulmasından sonra, Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonunun ilk
toplantısını müteakiben halkı yatırım hakkında bilgilendirmek, görüş ve önerilerini almak üzere faaliyet sahibi tarafından
bir toplantı düzenlenir. Toplantı tarihi ve yeri faaliyet sahibi ile Valilik arasında varılacak mutabakat sonucu belirlenir.
Faaliyet sahibi toplantı yerini, gününü ve saatini belirleyen bir ilanı o yörede yayımlanan yöresel bir gazetede toplantı
tarihinden en az üç gün önce bir kez yayımlatır. Toplantı, mahallin en büyük mülki idare amirince gerekli görülen yerlerde
en az beş iş günü süreyle askıda ilan edilir, ayrıca yerel iletişim araçlarıyla duyurulabilir. Mahallin en büyük mülki idare
amiri veya tayin edeceği bir yetkili başkanlığında yapılan toplantıda oluşan halkın görüşleri, Taşra Teşkilatı tarafından bir
tutanakla tespit edilir. ÇED Ön Araştırma Raporunu incelemek isteyenler Taşra Teşkilatında inceleme ve değerlendirme süresi
içerisinde Raporu inceleyerek faaliyet hakkında Valiliğe yazılı görüş bildirebilirler. Görüşler Ön İnceleme Değerlendirme
Komisyonunda dikkate alınır. İnceleme ve değerlendirme süresinden sonra yapılan başvurular dikkate alınmaz.
Çevresel Etkileri Önemlidir veya Önemsizdir Kararı...
Madde 26 - Mahalli Çevre Kurulu ilk toplantısında, Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonunca Valiliğe sunulan ÇED Ön
Araştırma Raporuna ilişkin gerekçeli raporu esas alarak faaliyet hakkında "Çevresel Etkileri Önemlidir" veya "Çevresel
Etkileri Önemsizdir" kararını verir. Bu karar beş iş günü süre ile askıda ilan edilir. "Çevresel Etkileri Önemsizdir"
kararı verilen faaliyetlerle ilgili olarak Ön İnceleme Değerlendirme Komisyonunun gerekçeli raporu ve Mahalli Çevre Kurulu
kararı Valilikçe beş işgünü içinde faaliyet sahibine, Bakanlığa, ilgili kurum ve kuruluşlara bildirilir. Faaliyet hakkında
verilen "Çevresel Etkileri Önemsizdir" kararının geçerlilik süresi üç yıldır. "Çevresel Etkileri Önemlidir" kararı verilen
faaliyetlerle ilgili olarak ÇED Raporunun hazırlanması gerektiği Valilikçe beş işgünü içinde faaliyet sahibine, ilgili kurum
ve kuruluşlara bildirilir, Mahalli Çevre Kurulu kararı ve faaliyet dosyası ise Bakanlığa gönderilir.
Beşinci Bölüm...
Çeşitli Hükümler...
Faaliyetin İzlenmesi ve Denetlenmesi...
Madde 27 - Bakanlık ; (a) Bu Yönetmelik kapsamına giren faaliyetler için Yönetmelik hükümlerine uyulmasını temin
etmek üzere, (b) ÇED Olumlu Görüşü verilen ve "Çevresel Etkileri Önemsizdir" kararı alınan faaliyetlerle ilgili olarak
faaliyet sahibi tarafından taahhüt edilen hususların yerine getirilip getirilmediğini izler ve denetler. Bakanlık bu
görevi yerine getirirken gerekli gördüğü takdirde kamu ve özel kuruluşlar, ilgili meslek odaları, merkezi ve yerel
yönetimlerle işbirliği yapar.
Yönetmeliğe Aykırı Uygulamaların Durdurulması...
Madde 28 - Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin, ÇED Olumlu Görüşü veya "Çevresel Etkileri Önemsizdir" kararını
belirten yazıyı almadan başladığı tespit edildiğinde, faaliyet, mahallin en büyük mülki idare amirince durdurulur. Yönetmelik
hükümlerine göre gerekli işlemler tamamlanmadan durdurma kararı kaldırılmaz. ÇED Olumlu Görüşü verilen faaliyetler için ÇED
Raporu ve ekleri hakkındaki taahhütnameye uyulmadığının tesbiti halinde, mahallin en büyük mülki idare amiri sözkonusu
yükümlülüklerin yerine getirilmesi için bir defaya mahsus olmak üzere en fazla otuz günlük bir süre verir. Bu süre sonunda
yükümlülüklerini yerine getirmeyen faaliyet sahibinin faaliyeti durdurulur. Yükümlülükler yerine getirilmedikçe durdurma
kararı kaldırılmaz. Cezai hükümler saklıdır. "Çevresel Etkileri Önemsizdir" kararı verilen faaliyetler için ÇED Ön Araştırma
Raporu ve ekleri hakkındaki taahhütnameye uyulmadığının tespiti halinde yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
Sürelerin Uzatılması ve Durdurulması...
Madde 29 - ÇED süreci ile ilgili süreler Bakanlıkça gerekli görüldüğü hallerde ve/veya faaliyet sahibinin talebi
halinde gerekçesi belirtilmek kaydıyla Bakanlık onayı ile uzatılabilir veya durdurulabilir. ÇED Ön Araştırması süreci ile
ilgili süreler ise, Taşra Teşkilatının gerekli gördüğü hallerde ve/veya faaliyet sahibinin talebi halinde gerekçesi
belirtilmek kaydıyla Valilik onayı ile uzatılabilir veya durdurulabilir. Bu husus ilgililere ve faaliyet sahibine
bildirilir.
Faaliyet Sahibinin Değişmesi...
Madde 30 - Faaliyet sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda yeni faaliyet sahibi eski faaliyet sahibinin
taahhüt ve yükümlülüklerini başka bir işleme gerek kalmaksızın yüklenmiş sayılır.
İhtilafların Çözümü...
Madde 31 - Yönetmelikte belirtilen faaliyetlerin ÇED Raporuna yada ÇED Ön Araştırma Raporuna tabi olmaları hakkında
ihtilaf çıkması halinde Bakanlık görüşü esas alınır.
Yeterlik Belgesi...
Madde 32 - ÇED Raporu ve ÇED Ön Araştırma Raporu hazırlayacak kurum ve kuruluşlar Bakanlıktan yeterlik belgesi
almakla yükümlüdürler. Yeterlik Belgesinin verilmesi, yeterlik belgesi verilen kurum ve kuruluşların denetlenmesi ve
belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanacak bir tebliğ ile düzenlenir.
Askeri Faaliyetler...
Madde 33 - Ülke savunması açısından stratejik öneme sahip askeri faaliyetlere uygulanacak ÇED prosedürü, Bakanlık
ve Milli Savunma Bakanlığı tarafından birlikte belirlenir.
Tebliğler...
Madde 34 - Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde bu Yönetmelikte belirtilen konulara ilişkin olarak tebliğler
çıkarabilir.
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat...
Madde 35 - 07 Şubat 1993 tarih ve 21489 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1 - 07 Şubat 1993 tarihinden önce uygulama projeleri onaylanmış veya çevre mevzuatı ve diğer ilgili mevzuat
uyarınca yetkili mercilerden izin, ruhsat veya onay ya da kamulaştırma kararı alınmış veya ilgili mevzuat gereğince yer
seçimi yapılmış veya yatırım programına alınmış veya mevzi imar planları onaylanmış faaliyetlere bu yönetmelik hükümleri
uygulanmaz.
Geçici Madde 2 - Bu Yönetmeliğin yayımından önce güzergah belirlenmesini gerektiren faaliyetlerden, ilgili mevzuat
gereğince güzergahı belirlenen veya yatırım programına alınan petrol ve gaz boru hatları, enerji nakil hatları, otoyollar,
ekspres yollar, devlet yolları ve il yolları faaliyetlerine bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Geçici Madde 3 - Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce başvurusu yapılmış veya ÇED Raporu Formatı veya ÇED Ön Araştırma
Kontrol Listesi verilmiş faaliyetlere bu Yönetmeliğin lehde olan hükümleri ve 07.02.1993 tarih ve 21489 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 4 - Yeterlik belgesi ile ilgili tebliğin yayımlanmasından önce, ÇED Raporu ve ÇED Ön Araştırma Raporu
hazırlayacak kurum ve kuruluşlarda yeterlik belgesi bulunması şartı aranmaz. Ancak, planlanan faaliyetin türü ve yeriyle
ilgili en az üç farklı meslek grubundan, en az lisans seviyesinde eğitim görmüş üç yıl ve üstü mesleki tecrübeye sahip
kişilerin ÇED ve ÇED Ön Araştırma Raporunun hazırlanmasında görev alması ve raporların bu kişiler tarafından imzalanması
gereklidir.
Geçici Madde 5 - Taşra Teşkilatı bulunmayan illerde Taşra Teşkilatı kuruluncaya kadar bu Yönetmelik ile Taşra Teşkilatına
verilmiş tüm yetki ve sorumluluklar Valilikçe uygun görülen diğer Bakanlıkların İl İdare Şube Başkanlarınca yerine getirilir.
Yürürlük...
Madde 36 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme...
Madde 37 - Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre Bakanı yürütür.
Ek I : Çevresel Etki Değerlendirmesi Uygulanacak Faaliyetler Listesi...
1) Rafineriler, gazlaştırma ve sıvılaştırma tesisleri,
a) Ham petrol rafinerileri (ham petrolden yağlama maddesi üreten tesisler
hariç),
b) Kömür veya bitümlü sistin sıvılaştırıldığı ve gazlaştırıldığı tesisler
(500 ton/gün ve üzeri),
2) Petrokimya kompleksi,
3) Lastik üreten fabrikalar (Dış lastik, iç lastik, kolon, sırt kauçuğu,
uçak lastiği, kord bezi vb.),
4) Tarım ilaçları veya farmasötik ürünlerin üretildiği fabrikalar,
5) Akü veya pil üreten fabrikalar,
6) Parlayıcı ve patlayıcı maddelerin üretildiği fabrikalar,
7) Petrol, petrokimyasal veya kimyasal ürün depolama tesisleri
(Toplam depolama kapasitesi 5.000 m3 ve üzeri),
8) Kimyasal gübre veya gübre ara maddeleri üreten entegre tesisler,
9) Çimento fabrikaları, klinker üreten tesisler,
10) Seramik, porselen, cam fabrikaları,
11) Terbiye, boyama ve apre ünitelerini birlikte içeren tekstil veya
halı fabrikaları,
12) Hamderi işleme tesisleri (İşlenmiş ham deriden nihai ürünler üreten
tesisler hariç),
13) Selüloz ve selüloid üretim tesisleri, kağıt hamuru ve her çeşit
kağıt üretimi yapan fabrikalar,
14) Şeker fabrikaları,
15) Maya fabrikaları,
16) Hayvan kesim yerleri veya çıkan yan ürünleri işleme ve benzeri
tesisleri ile entegre et tesisleri (4000 ton/yıl canlı ağırlık ve üzeri),
17) Asbest, asbest içeren ürünlerin işlenmesi veya dönüştürülmesi
yapılan tesisler,
a) Yıllık üretimi 20.000 tonun üzerinde nihai ürün olarak
asbest-çimento ürünleri üreten tesisler,
b) Yıllık üretimi 50 tonun üzerinde nihai ürün olarak friksiyon (sürtünme)
maddesi üreten tesisler,
c) Yılda 200 tonun üzerinde asbest kullanan diğer tip tesisler,
18) İhtisas sanayi bölgeleri,
19) Hertürlü motorlu taşıtların imali veya montajı,
20) Toksik ve tehlikeli artık ve atıkların yakılması, kimyasal arıtımı,
nihai depolanması veya araziye gömülmesi ile ilgili atık uzaklaştırma
tesisleri, (1200 kg ve üstü)
21) Demir-Çelik tesisleri,
a) Cevherden hadde mamulü üreten entegre Demir-Çelik tesisleri,
b) Hurdaya dayalı sıvı çelik üreten tesisler (Üretim kapasitesi 100.000
ton/yıl ve üzeri),
c) Haddehaneler (Üretim kapasitesi 100.000 ton/yıl ve üzeri),
d) Sıcak Dövme ve Soğuk Pres tesisleri (Üretim kapasitesi 10.000 ton/yıl
ve üzeri),
e) Döküm fabrikaları (Üretim kapasitesi 5.000 ton/yıl ve üzeri),
f) Boru üretimi yapan tesisler (üretim kapasitesi 100.000 ton/yıl ve
üzeri),
22) Demir dışı metallerin ergitildiği ve üretildiği tesisler,
23) Termik güç santralleri (Kurulu gücü 150 MW ve üzeri olanlar),
24) Nükleer güç santralleri ile diğer nükleer reaktörler,
25) Radyoaktif atık tesisleri (Radyoaktif atıkların depolanması, bertarafı
ve işlenmesi amacıyla projelendirilen tesisler),
26) Nükleer yakıtların üretilmesi veya zenginleştirilmesi ile ilgili
tesisler,
27) Büyük altyapı faaliyetleri,
a) Otoyollar, ekspres yollar ve devlet yolları (İmar planına işlenmiş
olan şehir geçişleri hariç),
b) Havaalanları (2100 m. ve üzeri pist uzunluğu),
c) Limanlar,
d) İskeleler ve rıhtımlar (20.000 DWT ve üzerindeki gemilerin
yanaşabileceği),
e) Yat limanları,
f) Su depolama tesisleri (Göl hacmi 100 milyon m3 ve üzeri ya da göl
alanı 15 km2 ve üzeri),
g) Nehir tipi santraller (Kurulu gücü 50 MW ve üzeri)
28) Toplu halde projelendirilen konutlar (1000 ve üzeri) ve olimpik
spor köyleri,
29) Turizm konaklama tesisleri (200 oda ve üzeri)
30) Petrol ve gaz boru hatları (Boru çapı 600 mm ve üzeri)
31) Gerilimi 154 kilovolt ve üstü enerji nakil hatları,
32) Dip taraması (200.000 m3 ve üzeri),
33) Gemi söküm tesisleri,
34) Tersaneler
35) Yıllık 10 milyon m3 ve üzeri yeraltı suyu çıkarma faaliyetleri ile
yüzeysel su kaynaklarından yıllık 3 milyon m3 ve üzeri su temin
faaliyetleri (Su depolama tesisleri hariç),
36) Madencilik faaliyetleri,
3213 Sayılı Maden Kanununa göre alınmış olan ruhsatlardan
a) Enerji Madenlerinin tamamı
b) Metal Madenlerinin tamamı
c) Sanayi Madenlerinden Bor bileşikleri, Barit, Diatomit, Kükürt,
Fluroit, Zeolit, Kalsedon, Fosfat, Stronsiyum, Feldspat, Trona ve Nadir
toprak elementlerinin tamamı,
d) Her türlü maden zenginleştirme tesisleri (Kırma-eleme gibi basit
cevher hazırlama tesisleri hariç),
37) Denizlerden petrol çıkarılması faaliyetleri,
38) Katı atıkları depolama tesisleri (10 hektardan büyük veya günlük
100 tondan büyük depolama hacmi olan çöp alanları)
Ek II : Çevresel Etki Değerlendirmesi Ön Araştırması Uygulanacak Faaliyetler Listesi...
1- Ara mamüllerin işlenmesi ve her türlü kimyasalların üretimi ve
depolanması,
2- Petrol, petrokimyasal veya kimyasal ürün depoları (Toplam depolama
kapasitesi 500-5.000 m3 arası, 5000 m3 hariç),
3- Gıda ve içki sanayi
a) Hayvan kesim yerleri, çıkan yan ürünlerin veya et ürünlerinin
işlenmesi tesisleri (1000 ton/yıl dahil, 4000 ton/yıl canlı ağırlığa kadar),
b) Hayvani veya bitkisel yağ üretim tesisleri,
c) Süt ve mamüllerinin imali (Kapasitesi 5000 lt./gün ve üzeri),
d) Bira veya malt imali tesisleri,
e) Alkollü içki veya meşrubat üretimi tesisleri,
f) Su ürünleri üretim ve işleme tesisleri,
g) Konserve fabrikaları,
4- Sigara fabrikaları,
5- Tekstil sanayi
a) Sentetik iplik, elyaf fabrikaları,
b) Müstakil terbiye, boyama ve apre tesisleri,
c) Yünün ovalanması, yağının alınması, ağartılması fabrikaları,
6- Ağacın kimyasal prosese tabi tutulduğu sanayiler, kontraplak, ağaç
kaplama ve suni tahta fabrikaları,
7- Çimento öğütme, dolum ve paketleme tesisleri,
8- Tuğla ve kiremit fabrikaları,
9- Demir-Çelik tesisleri,
a) Hurdaya dayalı sıvı çelik üreten tesisler (EK I'de yer almayanlar),
b) Haddehaneler (EK I'de yer almayanlar)
c) Sıcak dövme ve soğuk pres tesisleri (EK I'de yer almayanlar),
d) Döküm fabrikaları (EK I'de yer almayanlar),
e) Boru üretimi yapan tesisler (EK I'de yer almayanlar),
10- Demiryolu teçhizatının, vagon ve her türlü demiryolu aracının imali
ve montajı,
11- Her türlü motor imal eden fabrikalar,
12- Elektronik ve elektromekanik tesisleri,
13- Kömür ve linyit briketleme tesisleri,
14- Jeotermal enerji üretimi,
15- Havagazı ve kok fabrikaları,
16- Arazi kullanımı ve altyapı projeleri
a) Katı atık depolama tesisleri (EK I'de yer almayanları), çöp aktarma
istasyonları, katı atık işleme tesisleri veya yakma tesisleri,
b) Toksik ve tehlikeli artık ve atıkların yakılması, kimyasal arıtımı,
nihai depolanması veya araziye gömülmesi ile ilgili atık uzaklaştırma
tesisleri,
c) Eğitim kampüsü ve spor kompleksleri,
d) Derin deniz deşarjı ve atıksu arıtma tesisleri, (Yerleşim birimlerine
ait proje nüfusu 20.000 ve üzeri)
e) Toplu halde projelendirilen konutlar (200 konut dahil, 1000 konuta
kadar),
f) Turizm konaklama tesisleri (50 oda dahil, 200 konuta kadar),
g) İskeleler ve rıhtımlar (EK I'de yer almayanlar),
h) Balıkçı ve römorkör barınakları, yat yanaşma yeri (bakım, onarım,
ikmal ve kışlama tesisleri olanlar),
ı) Dip taraması (EK I'de yer almayanlar),
j) Denizden alan kazanılması,
k) Havaalanları (EK I'de yer almayanlar),
l) Su depolama tesisleri (Göl hacmi 10 milyon m3 dahil, 100 milyon
m3'e kadar ya da göl alanı 1-15 km2 arasında olanlar),
m) İl yolları,
17- Petrol arama ve çıkarma faaliyetleri,
18- Madencilik faaliyetleri: Maden arama ve EK I de yer almayan Maden
Kanunu kapsamındaki madenlerin çıkarılması ile Taş Ocakları Nizamnamesinde ve
Tuz Kanunu'nda belirtilen ocak işletmeleri ve/veya cevher hazırlanması
işlemleri
Ek III : ÇED Raporu Genel Formatı...
Başlık Sayfası
Proje sahibinin adı, adresi, telefonu, faks nosu :
Raporu hazırlayan kuruluşun adı, adresi, telefonu, faks nosu :
Yeterlik belgesi nosu, tarihi :
Projenin adı :
Raporun hazırlanış tarihi :
Proje için seçilen yerin adı, mevkisi, birden fazla il veya ilçede yer alıyorsa bunları tanımlayan yörenin adı :
İçindekiler Listesi
Bölüm I : Projenin Tanımı ve Amacı (Proje konusu faaliyetin tanımı, ömrü, hizmet amaçları, pazar veya hizmet
alanları ve bu alan içerisinde ekonomik ve sosyal yönden ülke, bölge ve/veya il ölçeğinde önem ve gereklilikleri)
Bölüm II : Proje İçin Seçilen Yerin Konumu : II.1. Faaliyet Yerseçimi (İlgili Valilik veya Belediye tarafından
doğruluğu onanmış olan faaliyet yerinin, lejand ve plan notlarının da yer aldığı Onanlı Çevre Düzeni Planı ve İmar
Planları üzerinde, bu planlar yoksa mevcut arazi kullanım haritası üzerinde gösterimi) ve II.2. Proje Kapsamındaki Faaliyet
Ünitelerinin Konumu (Bütün İdari ve sosyal ünitelerin, teknik altyapı ünitelerinin varsa diğer ünitelerin proje alanı
içindeki konumlarının vaziyet planı üzerinde gösterimi, bunlar için belirlenen kapalı ve açık alan büyüklükleri, binaların
kat adetleri ve yükseklikleri)
Bölüm III : Projenin Ekonomik ve Sosyal Boyutları : III.1. Projenin Gerçekleşmesi ile ilgili Yatırım Programı ve
Finans Kaynakları, III.2. Projenin Gerçekleşmesi ile ilgili İş Akım Şeması veya Zamanlama Tablosu, III.3. Projenin Fayda-Maliyet
Analizi, III.4. Proje kapsamında olmayan ancak projenin gerçekleşmesine bağlı olarak, faaliyet sahibi veya diğer yatırımcılar
tarafından gerçekleştirilmesi tasarlanan diğer ekonomik, sosyal ve altyapı faaliyetleri, III.5. Proje kapsamında olmayan
ancak projenin gerçekleşebilmesi için zaruri olan ve faaliyet sahibi veya diğer yatırımcılar tarafından gerçekleştirilmesi
planlanan diğer ekonomik, sosyal ve altyapı faaliyetleri, III.6. Kamulaştırma ve yeniden yerleşim ve III.7. Diğer hususlar.
Bölüm IV : Projeden Etkilenecek Alanın Belirlenmesi ve Bu Alan İçindeki Mevcut Çevresel Özelliklerin Açıklanması
(Proje için seçilen yerin ve etkilenecek alanın çevresel özellikleri, yukarıda sıralanan hususlar itibarı ile açıklanırken,
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından, araştırma kurumlarından, üniversitelerden veya benzeri diğer kurumlardan temin edilen
bilgilerin hangi kurumdan ve kaynaktan alındığı Raporun notlar bölümünde belirtilir veya ilgili harita, döküman ve benzeri
belgeye işlenir. Proje sahibince kendi araştırmalarına dayalı bilgiler verilmek istenirse, bunlardan kamu kurum ve kuruluşların
yetkileri altında olanlar için ilgili kurum ve kuruluşlardan bu bilgilerin doğruluğunu belirten birer belge alınarak Rapora
eklenir.) : IV.1. Projeden Etkilenecek Alanın Belirlenmesi, IV.2. Fiziksel ve Biyolojik Çevrenin Özellikleri ve Doğal
Kaynakların Kullanımı ; IV.2.1. Meteorolojik ve İklimsel Özellikler, IV.2.2. Jeolojik Özellikler (Fiziko-kimyasal özellikler,
tektonik hareketler, mineral kaynaklar, heyelan, benzersiz oluşumlar, çığ, sel, kaya düşmesi vb.), IV.2.3. Yeraltı ve termal
su kaynaklarının hidrojeolojik Özellikleri (su seviyeleri, miktarları, emniyetli çekim değerleri, kaynakların debileri,
mevcut ve planlanan kullanımı), IV.2.4. Yüzeysel Su Kaynaklarının Hidrolojik ve ekolojik özellikleri, IV.2.5. Yüzeysel Su
Kaynaklarının Mevcut ve Planlanan Kullanımı (İçme, kullanma, sulama suyu, elektrik üretimi, göl, gölet, su ürünleri
ihtihsali, ulaşım, turizm, spor ve benzeri amaçlı su ve/veya kıyı kullanımları, diğer kullanımlar), IV.2.6. Denizler ve
İçsulardaki (göl, dalyan, akarsu) Canlı Türleri (Bu türlerin tabii karakterleri, ulusal ve uluslararası mevzuatla koruma
altına alınan türler; bunların üreme, beslenme, sığınma ve yaşama ortamları; bu ortamlar için belirlenen koruma kararları),
IV.2.7. Madenler ve Fosil Yakıt Kaynakları (rezerv miktarları, mevcut ve planlanan işletilme durumları, yıllık üretimleri
ve bunun ülke veya yerel kullanımlar için önemi ve ekonomik değerleri), IV.2.8. Toprak Özellikleri ve Kullanım Durumu
(Toprağın fiziksel, kimyasal, biyolojik, arazi kullanım kabiliyeti sınıflaması, erozyon, toprağın mevcut kullanımı),
IV.2.9. Tarım Alanları (Tarımsal gelişim proje alanları, özel mahsul plantasyon alanları,) sulu ve kuru tarım arazilerinin
büyüklüğü, ürün desenleri ve bunların yıllık üretim miktarları, IV.2.10. Koruma Alanları (Milli Parklar, Tabiat Parkları,
Sulak Alanlar, Tabiat Anıtları, Tabiatı Koruma Alanları, Yaban Hayatı Koruma Alanları, Yaban Hayvanı Yetiştirme Alanları,
Kültür Varlıkları, Tabiat Varlıkları, Sit ve Koruma Alanları, Boğaziçi Kanununa göre koruma altına alınan alanlar,
Biyogenetik Rezerv Alanları, Biyosfer Rezervleri, Özel Çevre Koruma Bölgeleri, Özel Koruma Alanları, İçme ve kullanma su
kaynakları ile ilgili koruma alanları, Turizm Alan ve Merkezleri ve koruma altına alınmış diğer alanlar), IV.2.11. Orman
Alanları (Ağaç türleri, miktarları, kapladığı alan büyüklükleri ve kapalılığı; bunların mevcut ve planlanan koruma ve/veya
kullanım amaçları), IV.2.12. Flora ve Fauna (Türler, endemik özellikle lokal endemik bitki türleri, alanda doğal olarak
yaşayan hayvan türleri, ulusal ve uluslararası yasalarla koruma altına alınan türler, nadir ve nesli tehlikeye düşmüş türler
ve bunların alandaki bulunuş yerleri, Av hayvanlarının adları ve popülasyonları) proje alanındaki vejetasyon tiplerinin bir
harita üzerinde gösterilmesi. Proje faaliyetlerinden etkilenecek canlılar için alınması gereken koruma önlemleri (inşaat ve
işletme aşamasında), Arazide yapılacak flora çalışmalarının vejetasyon döneminde gerçekleştirilmesi ve bu dönemin belirtilmesi,
IV.2.13. Hayvancılık ve su ürünleri (türleri, beslenme alanları, yıllık üretim miktarları, bu ürünlerin ülke ekonomisindeki
yeri ve değeri), IV.2.14. Peyzaj Değeri Yüksek Yerler ve Rekreasyon Alanları, benzersiz özellikteki jeolojik ve jeomorfolojik
oluşumların bulunduğu alanlar, IV.2.15. Devletin Yetkili Organlarının Hüküm ve Tasarrufu Altında Bulunan Araziler (Askeri
Yasak Bölgeler, kamu kurum ve kuruluşlarına belirli amaçlarla tahsis edilmiş alanlar, 25.09.1978 tarih ve 16415 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan, 7/16349 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren "Denizlere Her Türlü Tecavüzün
Önlenmesi Amacıyla Sınırları Belirtilen Yerlerin Sınırlandırılmış Alan Olarak Kabulune" dair kararda belirtilen sınırlandırılmış
alanlar vb.), IV.2.16. Proje yeri ve etki alanının hava, su ve toprak açısından mevcut kirlilik yükünün belirlenmesi,
IV.2.17. Diğer Özellikler. IV.3. Sosyo-Ekonomik Çevrenin Özellikleri, IV.3.1. Ekonomik Özellikler (yörenin ekonomik yapısını
oluşturan başlıca sektörler, yöresel işgücünün bu sektörlere dağılımı, sektörlerdeki mal ve hizmet üretiminin yöre ve ülke
ekonomisi içindeki yeri ve önemi, diğer bilgiler), IV.3.2. Nüfus (Yöredeki kentsel ve kırsal nüfus, nüfus hareketleri;
göçler, nüfus artış oranları, ortalama hane halkı nüfusu, diğer bilgiler), IV.3.3. Gelir (Yöredeki gelirin işkollarına
dağılımı, işkolları itibariyle kişi başına düşen maksimum, minimum ve ortalama gelir), IV.3.4. İşsizlik (Yöredeki işsiz
nüfus ve faal nüfusa oranı), IV.3.5. Sağlık (Bölgede endemik ve sıklıkla görülen hastalıklar), IV.3.6. Yöredeki Sosyal
Altyapı Hizmetleri (Eğitim, sağlık, kültür hizmetleri ve bu hizmetlerden yararlanılma durumu), IV.3.7. Kentsel ve Kırsal
Arazi Kullanımları (Yerleşme alanlarının dağılımı, mevcut ve planlanan kullanım alanları, bu kapsamda sanayi bölgeleri,
limanlar, konutlar, turizm alanları vb.) ve IV.3.8. Diğer Özellikler.
Bölüm V : Projenin Bölüm IV de Tanımlanan Alan Üzerindeki Etkileri ve Alınacak Önlemler. (Bu bölümde; projenin
fiziksel ve biyolojik çevre üzerine etkileri, bu etkileri önlemek, en aza indirmek ve iyileştirmek için alınacak yasal,
idari ve teknik önlemler V.1 ve V.2 başlıkları için ayrı ayrı ve ayrıntılı bir şekilde açıklanır) : V.1. Arazinin Hazırlanması,
İnşaat ve Tesis Aşamasındaki Faaliyetler, Fiziksel ve Biyolojik Çevre Üzerine Etkileri ve Alınacak Önlemler, V.1.1.
Arazinin hazırlanması için yapılacak işler kapsamında nerelerde ve ne kadar alanda hafriyat yapılacağı, hafriyat artığı
toprak, taş, kum vb maddelerin nerelere taşınacakları veya hangi amaçlar için kullanılacakları, hafriyat sırasında
kullanılacak malzemeler, V.1.2. Arazi kazanmak amacı ile veya diğer nedenlerle, herhangi bir su ortamında yapılacak
doldurma, kazıklar üzerine inşaat, vb işlemler ile bunların nerelerde yapılacağı, ne kadar alanı kaplayacağı ve kullanılacak
malzemeler, V.1.3. Taşkın önleme ve drenaj işlemleri, V.1.4. Arazinin hazırlanması sırasında ve ayrıca ünitelerin inşaasında
kullanılacak maddelerden, parlayıcı, patlayıcı, tehlikeli ve toksik olanların taşınmaları, depolanmaları ve kullanımları,
bu işler için kullanılacak aletler ve makinalar, V.1.5. İnşaat esnasında kırma, öğütme, taşıma ve depolama gibi toz yayıcı
işlemler, V.1.6. Proje alanı içindeki su ortamlarında herhangi bir amaçla gerçekleştirilecek kazı, dip taraması, vb.
işlemler, bunların nerelerde, ne kadar alanda, nasıl yapılacağı ve bu işlemler nedeni ile çıkarılacak taş, kum, çakıl ve
benzeri maddelerin miktarları, nerelere taşınacakları veya hangi amaçlar için kullanacakları, V.1.7. Proje kapsamındaki
ulaşım altyapısı planı, bu altyapının inşaası ile ilgili işlemler; kullanılacak malzemeler, kimyasal maddeler, araçlar,
makinalar; altyapının inşaası sırasında kırma, öğütme, taşıma, depolama gibi toz yayıcı mekanik işlemler, V.1.8. Proje
kapsamındaki su temini sistemi, suyun temin edileceği kaynaklardan alınacak su miktarları, ve bu suların kullanım amaçlarına
göre miktarları, V.1.9. Proje kapsamındaki elektrifikasyon planı, V.1.10. Arazinin hazırlanmasından başlayarak ünitelerin
faaliyete açılmasına dek yapılacak işlerde kullanılacak yakıtların türleri, tüketim miktarları ve bunlardan oluşacak emisyonlar,
V.1.11. Arazinin hazırlanmasından başlayarak ünitelerin faaliyete açılmasına dek yerine getirilecek işlemler sonucu oluşacak
atık suların cins ve miktarları, deşarj edileceği ortamlar, V.1.12. Arazinin hazırlanmasından başlayarak ünitelerin faaliyete
açılmasına dek yapılacak işler nedeni ile meydana gelecek vibrasyon, gürültünün kaynakları ve seviyesi, V.1.13. Arazinin
hazırlanması ve inşaat alanı için gerekli arazinin temini amacıyla kesilecek ağaçların tür ve sayıları, ortadan kaldırılacak
tabii bitki türleri ve ne kadar alanda bu işlerin yapılacağı, V.1.14. Arazinin hazırlanması ve inşaat alanı için gerekli
arazinin temini amacıyla elden çıkarılacak tarım alanlarının büyüklüğü, bunların arazi kullanım kabiliyetleri ve tarım ürün
türleri, V.1.15. Arazinin hazırlanmasından başlayarak ünitelerin faaliyete açılmasına dek yerine getirilecek işlerde
çalışacak personelin ve bu personele bağlı nüfusun konut ve diğer teknik/sosyal altyapı ihtiyaçlarının nerelerde ve nasıl
temin edileceği, V.1.16. Arazinin hazırlanmasından başlayarak ünitelerin faaliyete açılmasına dek sürdürülecek işlerden,
insan sağlığı için riskli ve tehlikeli olanlar, V.1.17. Proje alanında peyzaj öğeleri yaratmak veya diğer amaçlarla
yapılacak saha düzenlemelerinin (ağaçlandırmalar, yeşil alan düzenlemeleri vb.) ne kadar alanda nasıl yapılacağı, bunun
için seçilecek bitki ve ağaç türleri vb., V.1.18. Diğer faaliyetler; V.2. Projenin İşletme Aşamasındaki Faaliyetler,
Fiziksel ve Biyolojik Çevre Üzerine Etkileri ve Alınacak Önlemler : V.2.1. Proje kapsamındaki tüm ünitelerin özellikleri,
hangi faaliyetlerin hangi ünitelerde gerçekleştirileceği, kapasiteleri, faaliyet üniteleri dışındaki diğer ünitelerde
sunulacak hizmetler, V.2.2. Faaliyet ünitelerinde üretim sırasında kullanılacak tehlikeli, toksik, parlayıcı ve patlayıcı
maddeler, taşınmaları ve depolanmaları, V.2.3. Faaliyet ünitelerinde kullanılacak makina ve techizatın adet ve özellikleri,
V.2.4. Faaliyet ünitelerinde üretilecek mal ve/veya hizmetler, nihai ve yan ürünlerin üretim miktarları, V.2.5. Faaliyet
ünitelerinde kullanılacak üretim yöntemleri ile teknolojiler, üretim akım şeması, V.2.6. Faaliyetler için gerekli hammadde,
yardımcı madde, mamul madde ve personelin ulaşımının nasıl sağlanacağı, V.2.7. Faaliyet ünitelerinde ve diğer ünitelerde
içme, kullanma, proses, kazan, soğutma vb. amaçlarla kullanılacak suyun miktarları, kullanılacak suyun proses sonrasında
atık su olarak fiziksel, kimyasal ve bakteriyolojik özellikleri, atık su arıtma tesislerinde bertaraf edilecek maddeler ve
hangi işlemlerle ne oranda bertaraf edilecekleri, arıtma işlemleri sonrası atıksuyun ne miktarlarda, hangi alıcı ortamlara,
nasıl deşarj edileceği, V.2.8. Faaliyet ünitelerinde ve diğer ünitelerde kullanılacak yakıt türleri, miktarları ve kimyasal
analizleri, yakıtların hangi ünitelerde ne miktarlarda yakılacağı ve kullanılacak yakma sistemleri, emisyonlar, ölçümler
için kullanılacak aletler ve sistemler, V.2.9. Tesisin faaliyeti sırasında her bir üniteden oluşacak katı atık miktar ve
özellikleri, depolama-yığma, bertarafı işlemleri, bu atıkların nerelere ve nasıl taşınacakları veya hangi amaçlar için ve
ne şekilde değerlendirileceği, V.2.10. Radyoaktif atıkların miktar ve özellikleri, ne şekilde bertaraf edileceği, V.2.11.
Tesisin faaliyeti sırasında meydana gelecek vibrasyon, gürültü kaynakları ve seviyeleri ve alınacak tedbirler, V.2.12.
Proje alanında peyzaj unsurları oluşturmak veya diğer amaçlarla yapılacak saha düzenlemeleri, V.2.13. Proje için önerilen
sağlık koruma bandı mesafesi, V.2.14. Diğer faaliyetler ; V.3. Projenin Sosyo-Ekonomik Çevre Üzerine Etkileri, V.3.1. Proje
ile gerçekleşmesi beklenen gelir artışları; yaratılacak istihdam imkanları, nüfus hareketleri, göçler, eğitim, sağlık, kültür,
diğer sosyal ve teknik altyapı hizmetleri ve bu hizmetlerden yararlanılma durumlarında değişiklikler vb., V.3.2. Çevresel
fayda-maliyet analizi.
Bölüm VI : İşletme Faaliyete Kapandıktan Sonra Olabilecek ve Süren Etkiler ve Bu Etkilere Karşı Alınacak Önlemler :
VI.I. Arazi ıslahı, VI.2. Rehabilitasyon çalışmaları, VI.3. Mevcut su kaynaklarına etkiler, VI.4. Olabilecek hava emisyonları,
Bölüm VII : Projenin Alternatifleri (Bu bölümde teknoloji, alınacak önlemlerin alternatiflerinin karşılaştırılması
yapılacak ve tercih sıralaması belirtilecektir.)
Bölüm VIII : İzleme Programı : Faaliyetin inşaatı, işletmesi ve işletme sonrası için önerilen izleme programı ve
acil müdahale planı.
Bölüm IX : Sonuçlar : (Yapılan tüm açıklamaların özeti, projenin önemli çevresel etkilerinin sıralandığı ve projenin
gerçekleşmesi halinde olumsuz çevresel etkilerin önlenmesinde ne ölçüde başarı sağlanabileceğinin belirtildiği genel bir
değerlendirme, proje kapsamında alternatifler arası seçimler ve bu seçimlerin nedenleri)
Ekler : Raporun hazırlanmasında kullanılan ve çeşitli kuruluşlardan sağlanan bilgi, belge ve tekniklerden Rapor
metninde sunulamayanlar.
Notlar ve Kaynaklar : ÇED Raporunu Hazırlayanların Tanıtımı : (Adı Soyadı, Mesleği, Özgeçmişi, Referansları ve
Rapordan Sorumlu Olduğunu Belirten İmzası).
Ek IV : ÇED Ön Araştırma Raporu Genel Formatı...
Proje sahibinin adı, adresi, telefonu, faks nosu :
Raporu hazırlayan kuruluşun adı adresi, telefonu, faks nosu :
Yeterlik belgesi numarası, tarihi :
Projenin adı :
Raporun hazırlanış tarihi :
Proje için seçilen yerin adı, mevkisi, birden fazla il veya ilçede yer alıyorsa tanımlayan yörenin adı :
Projenin tanımı ve amacı : Proje konusu, faaliyetin tanımı ve ömrü, hizmet amaçları, önemi vb. hususları kapsar.
Bölüm I : Proje İçin Seçilen Yerin Çevresel Özellikleri...
(1) Arazi Kullanımı : Arazinin mevcut kullanımı ve özelliklerinin açıklanması : - Mevcut kullanımlar (tarım, orman,
turizm, sanayi, rekreasyon, ulaşım, su kaynakları), gelişme potansiyeli, - Topoğrafya, ve jeolojik özelliklerin açıklanması
(1/1000, 1/5000, 1/25000'lik haritalar üzerinde gösterimi). (2) Türler ve Ekosistemler : Proje için seçilen yer ve
etki alanı içindeki ekosistemler ve ekosistemlerdeki türler, - Flora-fauna türleri, sınıflandırılması, yaşama ortamları,
popülasyon yoğunlukları, endemik, nadir, nesli tehlikede, tehlike dışı vb. kategorilerinin belirtilmesi. (3) Hava, Su ve
Toprak Özellikleri : Meteorolojik durumun, hava, su ve toprak kalitesinin açıklanması : - Meteorolojik Durum: Meteorolojik
özelliklerin açıklanması (aylık sıcaklıkların maximum, minimum ve ortalama değerleri, yağış, rüzgar hızı ve yönü), - Hidrolojik
ve Hidrojeolojik Özellikler: Faaliyetin etkileyeceği yüzey suları ve yeraltı sularının kaynakları, fiziksel ve kimyasal
özellikleri ve kullanım durumları, - Hava kalitesi ve gürültü: Hava kalitesinin mevcut durumu, ortalama ve maksimum gürültü
seviyeleri. (4) Toprak Kalitesi : Faaliyetten etkilenecek toprakların fiziksel ve kimyasal özellikleri. (5)
Sosyo - Ekonomik Özellikler : Faaliyetin sosyo-ekonomik etkilerinin araştırılması (Yörenin ekonomik yapısını oluşturan
başlıca sektörler, ekonomik gelişim trendi, işsizlik vb). Faaliyet alanında ve bölgedeki nüfus yoğunlukları, yerleşim bölgelerinin
faaliyet alanından uzaklıkları, faaliyetin kurulması ile etkilenecek, ev, işyeri ve sanayi tesislerinin sayı ve çeşitlerinin
belirtilmesi. (6) Diğer Özellikler : - Koruma Alanları (Milli Parklar, Tabiat Parkları, Sulak Alanlar, Tabiat
Anıtları, Tabiatı Koruma Alanları, Yaban Hayatı Koruma Alanları, Yaban Hayvanı Yetiştirme Alanları, Kültür Varlıkları,
Tabiat Varlıkları, Sit ve Koruma Alanları, Boğaziçi Kanununa göre koruma altına alınan alanlar, Biyogenetik Rezerv Alanları,
Biyosfer Rezervleri, Özel Çevre Koruma Bölgeleri, Özel Koruma Alanları, İçme ve kullanma su kaynakları ile ilgili koruma
alanları, Turizm Bölgeleri ve koruma altına alınmış diğer alanlar), - Orman Alanları (Ağaç türleri, miktarları, kapladığı
alan büyüklükleri ve kapalılığı; bunların mevcut ve planlanan koruma ve/veya kullanım amaçları), - Peyzaj Değeri Yüksek
Yerler ve Rekreasyon Alanları, benzersiz özellikteki jeolojik ve jeomorfolojik oluşumların bulunduğu alanlar, - Devletin
Yetkili Organlarının Hüküm ve Tasarrufu Altında Bulunan Araziler (Askeri Yasak Bölgeler, kamu kurum ve kuruluşlarına
belirli amaçlarla tahsis edilmiş alanlar, 7/16349 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile "Sınırlandırılmış Alanlar" vb.)
Bölüm II : Projenin Çevre Üzerine Etkileri ve Alınacak Önlemler...
A) Arazinin hazırlanması, inşaat aşamasındaki faaliyetler, fiziksel ve
biyolojik çevre üzerine etkileri ve alınacak önlemler.
1) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında faaliyet sahasında yapılacak
işler kapsamında nerelerde ve ne kadar alanda hafriyat yapılacağı, hafriyat
artığı toprak, taş, kum vb. maddelerin nerelere taşınacakları veya hangi
amaçlar için kullanılacakları.
2) Proje kapsamında herhangi bir amaçla su ortamında kazı, dip taraması
işlemleri nedeniyle oluşacak maddelerin miktarları ve bertaraf yöntemleri,
3) Açık işletmelerde yılda yapılacak örtü-kazı miktarı, ne kadar alanda
yapılacağı, nereye döküleceği.
4) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında oluşacak toz yayıcı
işlemler.
5) İnşaat aşamasında kesilecek ağaçların tür ve miktarları, kesimin ne
kadar alanda yapılacağı.
6) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında elden çıkarılacak tarım
alanlarının büyüklüğü, bunların arazi kullanım kabiliyeti sınıfları ve tarım
ürün deseni.
7) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamalarında zarar görebilecek
flora-fauna türleri (Endemik türler, nesli tehlikede vb.) proje için seçilen
yer ve etki alanında bulunan tür popülasyonlarının etkilenmesi,
8) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında oluşacak atıksuyun (içme ve
kullanma suyu sonrası) miktar ve özellikleri, bertaraf yöntemleri.
9) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında oluşacak katı atıkların cins
ve miktarları, bertaraf yöntemleri.
10) Arazinin hazırlanması ve inşaat aşamasında yapılacak işlerden dolayı
oluşacak gürültünün seviyesi ve kontrolü için alınacak önlemler.
B) Projenin işletme aşamasındaki faaliyetler, fiziksel ve biyolojik çevre
üzerine etkileri ve alınacak önlemler.
1) Faaliyet ünitelerinde kullanılacak hammadde ve ara mamüllerin cins ve
miktarları.
2) Faaliyet ünitelerinde üretilecek nihai ve yan ürünlerin üretim
miktarları, kullanılacak üretim yöntemleri ve teknolojiler, proses akım
şeması, şema üzerinde kirletici kaynakların (emisyon ve deşarj noktalarının)
gösterimi.
3) İşletme aşamasında faaliyet ünitelerinden oluşacak toz yayıcı
işlemlerin neler olacağı ve tozun yayılmasına karşı alınacak önlemler.
4) İşletme ve işletme ile ilgili tesislerin muhtemel su baskınlarından vb.
korunması amacıyla yapılabilecek taşkın önlemeye yönelik alınacak
tedbirler.
5) İşletme ve tesislerin faaliyeti esnasında meydana gelecek örtü-kazı,
ekonomik değeri olmayan pasa ve cevherin zenginleştirilmesi ile ortaya
çıkabilecek bakiye yığını, curuflar ile ilgili atıkların miktarı ve nasıl
bertaraf edileceği ile ilgili işlem ve tedbirler.
6) İşletme esnasındaki patlayıcı maddelerin kullanımı, patlatma modeli ve
alınacak tedbirler.
7) İşletme esnasında oluşacak tozlanmaya karşı alınacak tedbirler.
8) İşletme sahasındaki faaliyetlerin meskun mahallere ve karayollarına
olabilecek etkileri ve giderilmesine yönelik tedbirler.
9) Faaliyet ünitelerinde kullanılacak tehlikeli toksik, parlayıcı ve
patlayıcı maddelerin miktarları, nerelerde ve nasıl kullanılacağı.
10) İşletme aşamasında kullanılacak suyun kullanım amaçlarına göre
miktarları, özellikleri, nerelerde ve nasıl kullanılacağı.
11) İşletme aşamasında kullanılacak yakıtın tür ve miktarları, kimyasal
analizleri, yakma sistemleri, emisyon miktarları ve alınacak tedbirler,
12) İşletme aşamasında yapılacak işlerden dolayı zarar görebilecek
flora-fauna türleri (Endemik türler, nesli tehlikede vb.), proje için seçilen
yer ve faaliyetin etki alanında bulunan tür popülasyonlarının etkilenmesi,
13) Faaliyet için önerilen sağlık koruma bandı mesafesi ve bu bandın
oluşturulması için yapılacak çalışmalar.
14) İşletme esnasındaki oluşacak atıksuyun (içme ve kullanma suyu sonrası)
miktarı ve özellikleri, kullanılacak arıtım teknolojisi ve hangi alıcı
ortamlara deşarj edileceği (sintine ve balast suları dahil),
15) İşletme esnasındaki oluşacak katı atıkların cins ve miktarları,
bertaraf yöntemleri,
16) İşletme esnasında faaliyet ünitelerinden kaynaklanacak gürültünün
seviyesi ve kontrolü için alınacak önlemler,
C) İşletme faaliyete kapandıktan sonra olabilecek ve süren etkiler ve bu
etkilere karşı alınacak önlemler,
1) Arazi ıslahı,
2) Rehabilitasyon çalışmaları,
3) Mevcut su kaynaklarına etkiler,
4) Olabilecek hava emisyonları,
D) İzleme Programı ve Acil Müdahale Planı,
Faaliyetin inşaat, işletme ve işletme sonrası için önerilen izleme
programı ve doğal afet ve kaza, sabotaj ve benzeri durumlarda uygulanacak
müdahale planı.
E) Proje Alternatifleri,
(Bu bölümde, teknoloji, alınacak önlemlerin alternatiflerin
karşılaştırılması yapılacak ve tercih sıralaması belirtilecektir.)
F) Sonuçlar
(Yapılan tüm açıklamaların özeti, projenin önemli çevresel etkilerinin
sıralandığı ve projenin gerçekleşmesi halinde ne ölçüde başarı
sağlanabileceğinin belirtildiği genel bir değerlendirme, proje kapsamındaki
alternatifler arası seçimler ve bu seçimlerin nedenleri)
Ekler:
(Raporun hazırlanmasında kullanılan ve çeşitli kuruluşlardan sağlanan
bilgi, belge ve tekniklerden Rapor metninde sunulamayanlar),
Notlar ve Kaynaklar
ÇED Ön Araştırma Raporunu Hazırlayanların Tanımı:
(Adı soyadı, mesleği, özgeçmişi, referansları ve rapordan sorumlu olduğunu
belirten imzası).