İzmir'de Körfez Kirliliğinin Tarihçesi...

Genel...

Ülkemizin düşmanlardan temizlenmesinde önemli bir gösterge olan İzmir'in kurtuluşundan sonra şehirdeki görüntü yakılmış ve yıkılmış bir doku arzetmekteydi. İşgal yıllarında nüfusu 150,000'e gerileyen İzmir, Cumhuriyet devrinde hızlı bir kalkınma göstermiştir. İşlek su yollarına açılan körfezi, verimli tarımsal arazileri ve geniş tarihsel kültürü bu şehrin büyümesine neden olmuştur. Körfez çevresinde bugünkü kadar yoğun bir şehirleşmenin olmaması, sanayinin nispeten iç kısımlarda kurulmaya başlanması 1940 ve 1950'li yılların kirlenme olgusundan uzakta geçmesini sağlamıştır. 1960'lı yıllara gelinildiğinde şehirleşmenin yoğunlaşması, artan nüfus ve sanayileşme çevre kirliliği olgusunu da gittikçe artan bir baskı ile İzmir'lilere sunmuştur.

Kanalizasyonun olmaması, oluşan atıksuların İzmir Körfezi'ne verilmesi, Ege Bölgesi'ndeki geniş havzaların suyunu toplayarak körfeze ulaşan Gediz'in varlığı ve bunun yanında iç kesimden atıksu boşaltımlarını taşıyan küçük dereciklerin etkisi, şu anda 45-50 yaş sınırında bulunan İzmir'lilerin zamanında denize girdikleri ve deniz ürünleri ile ünlü olan körfezin başlıca kirlenme nedenleridir. 1960'lı yıllardan bu yana süregelen ve artan bir hızla devam eden kirlenme başta körfezi olmak üzere İzmir'i olumsuz yönde etkilemektedir.

Körfez Kirliliğini Önleme Çalışmaları Öncesi Mevcut Durum...

1971 yılı öncesindeki mevcut durum; döşeli olan kanalizasyon sisteminin büyük kısmının karışık sisteme göre yapıldığı ve bu mevcut sistemin şehir genelinde çok düşük bir bölgeye hizmet verdiği şeklinde özetlenebilir. İzmir kentinde, belediye kanalizasyon şebekelerinde toplanan pis suların arıtılacağı bir arıtma tesisi yoktur. Kanalizasyon mecralarının bulunmadığı yerlerde konut suları fosseptiklerde veya lağım çukurlarında toplanmakta veya doğrudan doğruya açık drenaj hendeklerine veya akarsulara dökülmektedir. Mevcut kanalizasyon sistemi bölgenin doğal yapısından yararlanır. Sahil boyundaki alanların drenajı hemen deniz kıyısına dökülen pis su mecraları ile sağlanmaktadır. Değişik büyüklük ve şekillerde 98 drenaj noktası saptanmıştır. Sahil boyunca ev, apartman ve işyerlerinden doğruya denize dökülen birçok küçük, bireysel mecra mevcuttur.

Körfez Kirliliğinin Önlenmesi Amacı İle Yapılan Çalışmalar...

İç taraflarda kalan semtler atıksularını en yakın akarsuya vermektedirler. 1965 yılı verilerine dayanılarak, metropol belediye yüzölçümünün sadece % 10'u kanalizasyon sistemine sahip bölgeleri içermekteydi. Yine aynı verilere göre nüfusun % 60'ı mevcut kanalizasyon sisteminden yararlanmaktaydı. İzmir Körfezinin kurtarılması ve kirliliğin önlenmesi amacıyla yapılan çalışmalar iki ana projede temel alır. Bu projeler: "İzmir Kanalizasyonu Master Planı ve Fizibilite Raporu-1971" ve "İzmir Kanalizasyon Projesi-1981"dir. Bu iki büyük çalışmanın yanında 1965 ile 1981 yılları arasında yapılan çalışmalar aşağıda sunulmuştur. Bir kısmı uluslararası projeler kapsamında yapılmış ve uluslararası formlarda ilgi görmüş olan bu çalışmalarla körfezin hidrobiyolojik ve ekolojik durumu açıklanmış, halen yaşayan, yok olan veya yeni ortaya çıkan canlı türleri belirlenmiş, bu olguların körfez sularında kirliliğin dinamiği açısından değerlendirilmesi yapılmış, böylece körfezin ekolojik denge unsurları ortaya konmuştur.

1. İzmir Alsancak Limanı Tevsi İnşaatı Zemin Korozyon Raporu - (1975) : Bayındırlık Bakanlığı Liman İnşaatı Genel Müdürlüğü, İzmir Liman İşleri için hazırlanan rapor 1975'de Ege Üniversitesi Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü tarafından yayınlanmıştır.
2. Körfezin hidrolik durumu ile ilgili çalışmalar (Atış, 1976) : İzmir Körfezi çevresindeki yağış istasyonlarındaki verileri ve topoğrafik verileri değerlendirerek izohiyet yöntemiyle İzmir körfezi bölümlerine ve körfez çevresindeki küçük akarsu havzalarına düşen ortalama aylık yağışları hesaplamıştır. Girdi ve çıktı ilişkileri bazında körfezin hidrolojik dengesini incelemiştir.
3. İzmir Kullanılmış Suları ve Endüstriyel Atık suları Analizleri (1978) : İzmir kullanılmış sularının özelliklerinin ve kirlilik yüklerinin ortaya konabilmesi amacıyla 19 adet tipik endüstri tesisinden, evsel atıksu taşıyan ana kanallardan, pissu isale eden yan derelerden ve sulamadan dönen suyu toplayan drenaj kanallarından numuneler alınarak analizleri yapılmış ve sonuçlar bir rapor halinde Ege Üniversitesi İnşaat Fakültesi Çevre Mühendisliği Bölümü tarafından İller Bankası Genel Müdürlüğü'ne sunulmuştur.
4. Gediz Irmağı Mansap Kesimi Kirlilik Araştırmaları (1980) : İzmir Kanalizasyon projesi çevçevesinde İzmir kullanılmış sularının Çiğli'de kurulacak bir arıtma tesisinden sonra yaklaşık 10 km uzunluğunda bir kanalla Gediz Nehrine verilmesi halinde nehrin bu kısmında oluşabilecek ortam değişikliklerinin saptanması amacı ile hazırlanan proje E.Ü.İnşaat Fakültesi tarafından İller Bankası Genel Müdürlüğü'ne sunulmuştur.
5. İzmir Körfezi Oşinografi ve Deniz Deşarjı Yöreleri Batımetrik Etüdü (1981) : Bu rapor E.Ü.Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü tarafından hazırlanmıştır. Körfezdeki 36 noktada ve çeşitli derinliklerde sıcaklık, tuzluluk, çözünmüş oksijen, pH, bulanıklık, iletkenlik ve akıntı ölçümleri ile plankton, bentik flora ve fauna etüdlerini kapsamaktadır.
6. Körfezin hidrobiyolojik ve ekolojik durumu ile ilgili çalışmalar (1967 - 1980) : İzmir Körfezinde hidrobiyolojik ve ekolojik koşulların değişmesi ve körfez kirliliğiyle bu değişikliğin ilişkisi 1965 yılından bu yana E.Ü.Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü ile E.Ü.Fen Fakültesine bağlı birçok araştırıcı ve bilim adamı tarafından incelenmektedir.

İzmir Kanalizasyonu Master Plan ve Fizibilite Raporu (Camp - Harris - Mesara Projesi)...

İzmir kanalizasyon projesinin hazırlanması işi 1969 yılında DSİ Genel Müdürlüğü tarafından Camp-Harris-Mesara Mühendislik Grubu'na verilmiştir. 1971 yılında tamamlanan çalışmalar sonucunda "İzmir Kanalizasyonu, Master Plan ve Fizibilite Raporu" ortaya çıkmıştır. Projede birçok toplama ve arıtma yöntemi seçeneği irdelenmiş, bunlardan gerek teknolojik uygulanabilirlik ve gerekse ekonomik açıdan uygun olan en iyilenmiş iki seçeneğe ulaşılmıştır. Camp-Harris-Mesara raporunda Körfezin Kuzey yakasında kurulacak havalandırma havuzlarından oluşan arıtma tesisi için seçilen yer, Hava Limanının hemen güneyi, Gediz Nehri'nin eski iki yatağının arası, doğu yatağın en yakın noktasının 650 m batısı olarak belirlenmiştir. Arıtma tesisi, yüzeysel havalandırıcıları içeren ve paralel olarak çalışan üç havalandırma havuzu ile üç ana ve dokuz tali havuzdan oluşmuştur. Tali havuzlardan çıkan suyun Gediz nehrinin eski batı yatağından ibaret olan sağ drenaj yatağına ulaşan bir hendeğe deşarjından önce çıkış kanalında klorlanması öngörülmüştür.

Seçenek - 1 : İzmir Körfezi boyunca suların bir kısmı güneye diğer kısmı kuzeye toplanarak, güney yakasında küçük bir aktif çamur, kuzey yakasında, Çiğli'de ise bir havalandırmalı lagün ile arıtma öngörülmüştür. Çiğli'de arıtmadan çıkan suların sağ tahliye kanalından Orta Körfez'e denize boşaltımı esas alınmıştır. Güney arıtma çıkışı ise iç Körfez'e yapılacak bir deniz deşarjını gerektirmektedir.
Seçenek - 2 : Tüm kentsel atıksular kuzey yakasında Çiğli'de toplanarak oksidasyon havuzlarında (havalandırmalı lagünlerde) arıtılacak, çıkan sular sağ drenaj kanalı ile Orta Körfez'e verilecektir.
Havalandırma Havuzları : Toplam yüzey alanı 2,160,000 m2, su derinliği 2.70 m olan havalandırma havuzları 8.80 gün'lük bir alıkonma süresine sahiptir. Günde 210,000 kg BOİ5 giderimi sağlayacak olan havalandırma havuzlarında toplam 90 adet yüzeysel havalandırıcı kullanılacak ve toplam kurulu güç 6,750 kW olacaktır. Sisteme saatte verilmesi gereken oksijen miktarı 9,000 kg'dır.
Ana Havuzlar : Toplam yüzey alanı 1,400,000 m2 olan havuzlar, proje debisinde 13.80 günlük bir alıkonma süresine sahiptir. Doğal oksidasyon sürecinin yeralacağı havuzlarda alg-bakteri ortak yaşamı ile arıtım sağlanacaktır.
Tali Havuzlar : Toplam yüzey alanı 610,000 m2 ve alıkonma süresi 6 gündür. Kararlı okside olmuş bileşikler elde etmek ve bakteri ve alg giderimi sağlamak amacı ile sistemde kullanılmaktadır.

Maksimum 7.72 m3/sn'lik tasarım debisine göre boyutlandırılan Camp-Harris-Mesara sistemlerinin 1985 yılı mali perspektifi aşağıda sunulmuştur.

Seçenek İlk Yatırım Maliyeti (106 ABD $)
1 45.39
2 34.02

İzmir Kanalizasyon Projesi (Su Yapı - Holferder Projesi)...

Çeşitli nedenlerle Camp-Harris-Mesara projesinin uygulamaya konulmaması ve bu arada İzmir Kanalizasyonun İller Bankası Genel Müdürlüğü programına alınması İzmir Metropolitan planının hazırlanmasından sonra ortaya çıkan yeni verilerin değişik koşullarda gözönüne alınmasında olanak sağlamıştır. Böylece; İzmir Kanalizasyon projesi için inşaat öncesi bir master plan revizyonu gerektiği sonucuna varılarak 1 Nisan 1977 tarihinde İller Bankası Genel Müdürlüğü Alman Holferder firması danışmanlığında Su Yapı Müşavirlik Mühendislik Firmasına revizyon çalışmaları ile kesin projelerin yapılması işini ihale etmiştir. 1978 yılında hazırlanan bu proje ile 1980'den 2010 yılına kadar bu proje dönemi için üç kademede inşa edilmek üzere İzmir atıksularının iki kademeli aktif çamur süreci ile arıtımı öngörülmektedir. Su Yapı-Holfelder projesinde, Camp-Harris-Mesara tarafından yerleşimi öngörülen arazinin zemin özellikleri itibariyle aktif çamur tesisleri yapımına uygun olmaması nedeniyle çok daha kuzeyde kalan bir yer seçimine gidilmiştir.

Arıtılmış suların seçilen arazi gereği denize ulaştırılması yerine 17 km'lik bir açık kanalla akıtılarak Gediz'in mansap kesiminde bir noktaya bağlanarak denize ulaştırılması planlanmıştır. Tesisin kendi gereksinimi olan 500,000 m2 arazinin yanısıra, çamur kurutma işletmeleri için bir miktar daha arazi ilavesi ile yaklaşık 6,000,000 m2'lik bir toplam alan gereksinimi ortaya çıkmıştır. Seçilen yer Çiğli havaalanının kuzey doğusunda ve Çanakkale-İzmir karayolu üzerinde bulunmaktadır. Su-Yapı-Holfelder projesi enerji ekonomisi analizleri, tesisin gerektirdiği büyük miktardaki enerjinin, çamur çürütme yolu ile kazanılması esasına dayalıdır. Seçilen alternatifin boşaltım kanalı, deniz deşarjı, yeni ve pahalı yer seçiminin getirdiği ek arazi masrafları hariç, 1985 yılında inşaata başlanıp 1990 da devreye girecek ve projede öngörüldüğü üzere üç kademeli inşa edilecekmiş gibi düşünülmesi ile 1985-2015 yılları için ekonomik analiz sonucu, ilk yatırım maliyeti, 124.03 milyon ABD $ olarak saptanmıştır.

Yeni ve zorunlu yer seçimi masrafları, arıtma tesisi çıkışını Gediz'e bağlayan 17 km'lik açık kanal geçirme masrafları ve bu kanalın enlemesine geçeceği sulanabilir tarımsal alandaki sulama şebekesinin elden çıkması ile oluşacak zararlar ve benzeri ikincil masraflar analize dahil edilmemiştir. Ayrıca orjinal projede olduğu gibi çamur kurutma yatakları ve/veya çürütme tesisleri kurulması ile ilgili hiçbir masraf da hesaba girmemiştir. Su-Yapı-Holfelder projesi kapsamında 1978 yılında Gediz Nehrinin arıtılmış suları kabul yeteneği ve 1980-1981 yıllarında ise İzmir Körfezi'nin nihai alıcı ortam olarak bu suları özümleme kapasitesi ve deşarj alternatifleri E.Ü. İnşaat Fakültesi araştırma ekiplerince etüd edilmiştir.

Büyük Kanal Projesi...

Su Yapı firmasının 1981 yılında tamamladığı İzmir Kanalizasyon ve Atıksu Arıtma Tesisleri Projesi, aynı yılda İmar ve İskan Bakanlığınca onaylanmış ve "Büyük Kanal Projesi" adı altında şu esaslar dahilinde yürürlüğe girmiştir. 1. Mevcut koşullarda İzmir kentine verilebilen azami su miktarı meskun alandaki kuyularla birlikte yaklaşık 7.5 m3/sn'dir. Arıtma projesi ise 2010 yılında 25.6 m3/sn'lik maksimum atıksu debisine göre düzenlenmiştir. 2. Kentin güney yerleşimi olan Gaziemir bölgesi endüstriyel ve bir kısım evsel atıksuları bu bölge ayrı bir toplama havzasında bulunduğundan bağımsız bir toplama ve arıtmaya tabi tutulacak- tır. Bu kesime ait ana proje dışı bırakılan eşdeğer nüfus karşılığı 698,000 kişidir. 3. 1981 yılı fiatlarına göre 36.80 milyar TL tutan toplamı ve arıtma tesisleri keşif özetlerinin proje bölümlerine göre dağılımı aşağıda sunulmuştur.

Proje Bölümü Maliyet (109 TL)
48.9 km ana ve 90.4 km tali kollektör inşaatı 10.2
Kanalizasyon şebekesi inşaatı 8.7
40 km yağmursuyu kollektör inşaatı 3.8
Yağmursuyu şebeke inşaatı 6.6
Arıtma tesisi ve deşarj hattı inşaatı 6.0
Kamulaştırma 1.5
Toplam 36.8

İleride detayı ile görüleceği üzere, İzmir kenti atıksu arıtma sistemi olarak stabilizasyon havuzlarının seçilmesi sonucunda revize edilen proje, Gediz'in eski yatakları arasında yer alan arıtma tesisinin çıkış sularının Gediz'in yeni yatağına iletimini sağlayan 17 km'lik kanal yerine Dış Körfez'e boşaltımını sağlayan bir deniz deşarjı ünitesini içermektedir.

Büyük kanal projesi körfezi kuşaklayan 49 km uzunluğundaki ana kanal ile kent içindeki atıksuları ana kanala bağlayan 90 km'lik tali kollektörlerden ve pis su şebekesinden oluşmaktadır. 2000 li yıllarda tamamlanarak devreye alınması programlanan Büyük Kanal Projesinin ana kanal inşaatı halen üç bölüm halinde sürdürülmektedir.

1. Kısım : Konak-Bayraklı arasında 10.5 km'lik hat üzerinde kazık çakma işlemleri yürütülmekte olup, 500 m'lik bölümde 2.20 m çapında yan yana iki boru döşenmiştir. Bu kısım 1990 yılında tamamlanacaktır.

2. Kısım : Bayraklı-Turan bölgesinde 2.kısım tünel delme işlemleri tamamlanmıştır. 4 km lik tünel de beton kaplama çalışmalarının % 60'ı bitirilmiştir.

3. Kısım : Karşıyaka-Çiğli arasındaki 6 km lik bölümün 1 km lik kısmının kazık çakma ve zemin sağlamlaştırma çalışmaları tamamlanmış olup, bu bölüm de 1990 yılında tamamlanacaktır.