Basmane Günleri
 |
Basmane Garına bir bakış. Foto: Orhan Berent |
Bugün Doktor Acar ile birlikte Hilal İstasyonu'na gitmeye
niyetlenmiştik. Basmane'ye Acar'ı beklemeye gittiğimde eski dostumuz
emektar makinistlerden Ahmet Tuğral abimizle karşılaştık. Biraz sohbet
ettikten sonra ona Acar'ı beklediğimi ve Hilal'e gideceğimizi söyledim.
Yeni yapılan inşaatı inceleyeceğimizi ve denk gelirse tekatüden geçecek
bir treni görüntülemek istediğimizi söyledim. Ahmet abi de peronda
bekleyen katarı Kemer'de torna yapıp Halkapınar Depo'ya gidecekmiş.
Bunun üzerine bir mahzuru yoksa onunla birlikte gelip gelemeyeceğimizi
sordum. Nasılsa hem benim, hem de Acar'ın 3. bölge müdürlüğünden
alınmış yazılı izinleri vardı. Ayrıca ne olur ne olmaz herhangi bir
kontrola karşı resmi müsadeyi de yanımda taşıyordum. Gerekli emniyet
kurallarına uyulduğu takdirde neden olmasındı ki?
 |
Basmane'yi terk ediyoruz. Foto: Orhan Berent |
Hareketi beklerken bir süre sohbet edip demiryollarımızın durumunu
konuştuk. Eski seneleri ve fedekar demiryolu çalışanları hayırla yad
ettik. Bir müddet sonra da hareket emrimiz geldi. Vazifeli personelin
çalışmasını engellemeyecek müsait bir yerde konuşlanıp tarihi ortamın
fotolarını çekmeye hazırlandık. Alsancak'ın revizyona girmesi sebebiyle
Basmane'nin yükü artmıştı. Güney trenlerine ilave olarak kuzey trenleri
de buradan kalkıyordu. Bu yüzden tren trafiği epey fazlaydı. Basmane
gar sahasında ilerlerken bu sene yazımına katkıda bulunduğum iki kitap
aklıma geldi. Memleket Garları ve Tren Bir Hayattır. Bir tanesini
babası da demiyolcu olan şair Kemal Varol derlemişti, diğerini de
sevgili dostumuz Tanıl Bora. O kitaplarda Basmane ve Alsancak
Garları'nı, eski buharlı lokomotifleri, babamla gittiğimiz at
yarışlarını ve banliyö trenlerinde yaptığım yolculukları anlatmıştım.
Şimdi 50 yaşına yaklaşmama rağmen demiryollarına ve trenlere karşı aynı
heyecan ve sevgiyi duyuyorum.
 |
Gürçeşme rampası başında beklerken. Foto: Orhan Berent |
Basmane'yi terk ettikten sonra katar müsellesten Kemer'e doğru saptı.
Torna için ya limana ya da Kemer'e gidiliyordu. Merkezdeki idareciler
bizi Kemer'e sevk etmişti. Geçerken Anadolu'nun ilk tren istasyonu olan
Kemer'in de fotoğrafını çektim. Trenimiz Kemer çıkışındaki makasları
geçtikten sonra durdu ve sinyal beklemeye başladı. Bir banliyö treni
geçtikten sonra beklediğimiz sinyal geldi ve Alsancak'a doğru hareket
ettik. Sonra Halkapınar'a direkt giden yeni kuşak hattına girdik. Hilal
metro istasyonunun yanında geçerken inşaat çalışmalarının epey
ilerlemiş olduğunu fark ettim. Bu istasyon bittikten sonra
Cumaovası'ndan gelen yolcular Halkapınar'a gitmeden İzmir Metro'ya
aktarma yapabilecek ve zamandan tasarruf edilecekti.
 |
Halkapınar Lokomotif Deposuna girerken. Foto: Orhan Berent |
Kuşak hattını geçtikten sonra Basmane'den Halkapınar'a giden yola
girdik. Deponun yakınlarına geldiğimizde bol bol MT5700 gördük hazırda
bekleyen. Halkapınar Lokomotif Deposu'nu son yıllarda bir çok kez
ziyaret etmiştim. 2006 senesinde Ankara'dan Yardımcı Doçent Ergin Tönük
ve birkaç arkadaşımızdan oluşan bir grupla buraya yaptığımız gezide de
depoyu Ahmet Tuğral abimiz gezdirmişti. Aradan 6 sene geçmiş. Eski
Çimentaş demiryolu güzergahından geçerken Ahmet Abi bu hatta tren
çalıştırdığını söyledi. O zamanlar buharlı lokomotiflerin
kazanlarındaki kömürden arta kalan curufları bir çöp treni teşkil
ederek Çimentaş'ın oraya götürürlermiş. Çok eski yıllarda Sanayi
Sitesi'nin oralarda bir durak varmış ve adı Kartal Durağı imiş. TCDD
çok kısa bir süre o hatta banliyö işletmesi yapmış.
 |
Halkapınar Lokomotif Deposu: Foto: Orhan Berent |
Depoda Ahmet abi makinayı teslim ettikten sonra aynı trenle Basmane'ye
geri döndük. Güzel bir gün geçirmiştik. Ahmet abiye bize gösterdiği
sıcak ilgi vesilesiyle teşekkürler ettik. Özellikle son yıllarda
demiryollarına verilen önem bizi de mutlu ediyordu. Sonuçta bu
memleketin kalkınması için hep beraber durmamacasına çalışmalı ve
ortaya yeni eserler çıkarmalıydık. Hızlı trenin İzmir'e geleceği ve
İzkaray'ın da İzmir'i çepeçevre kuşatacağı günleri de inşallah sıhhat
ve afiyet içinde görürüz.