SİNEMADA ANLAM VE ANLATIM
GSF Ders Notları, 1987,İzmir ;İkinci Baskı: Kitle Yayınları, 178 sayfa, 1994, Ankara; Üçüncü Baskı, Alfa Yayınları, 2003, İstanbul. Dördüncü Baskı, Say Yayınları, 2012, İstanbul.
Giriş'ten birkaç söz:
...Sinema adlı göstergeler sisteminde yönetmenin yerini ve işlevini belirlemeden önce en genel anlamında sanat ve sanatçı terimlerinin tanımlarını vermek gerekmektedir. Sanat, bilinen en klasik anlamında: güzelliğin dışavurum biçimlerinden her birine verilen addır. Sanatçı ise: kendini, güzel olanı dışavurmaya adamış kişidir. İlk bakışta bu tanımlarda idealist düşüncenin izdüşümü görülebilir. Ancak günümüzde en sıradan belgeselden, en gerçekçi sosyalist filme kadar estetik kaygı, aktarılan konu ve içeriği güzel bir biçimde aktarma kaygısı bütün dünya sinemalarında ön plana çıkmıştır...
İÇİNDEKİLER:
BİRİNCİ BÖLÜM: ZİHNİYET, SANATSAL ÜRETİM
VE SİNEMA İLİŞKİLERİ
Sanatsal Üretim ve Zihniyet İlişkileri
Zihniyet
Türk Toplumunda Zihniyet Kavramı
Sanatçı ve Zihniyeti
Köyün Delisi
Yaşam, Düş ve Sinema
Anlam ve Sinema
Filmsel Mesajın İletimi
Filmsel Anlam - Düşsel Anlam
Arzu Kavramı ve Sanatsal Üretimle Olan İlişkileri
Roland Barthes ve Sanatsal Üretme Üstüneİkinci Bölüm : ÇAKIŞTIRMA VE KARŞILAŞTIRMA
(Filmsel Anlam Üretim Sürecinin İki Örnek Aracılığıyla
İrdelenmesi)
Britannia Hospital ve Faize Hücum
I. BRİTANNİA HOSPİTAL - Öykü
1) Teknik Kodlar ya da Temelanlamın Gösterenleri
A. Çerçeveleme
B. Işıklandırma
C. Renk
D. İç ve Dış Mekanlar
E. Giysi ve Dekor
F. Efekt ve Müzik
G. Temelanlamın Gösterileni2) Filmsel Öyküye Yananlamsal Yaklaşımlar
Sonuç
II. FAİZE HÜCUM
1) Teknik Kodlar ya da Temelanlamın Gösterenleri
A. Çerçeveleme
B. Işıklandırma
C. Renk
D. İç ve Dış Mekanlar
E. Giysi ve Dekor
F. Müzik
G. Temelanlamın Gösterileni2) Filmsel Öyküye Yananlamsal Yaklaşımlar
Sonuç
İki Film Arasında Çakıştırma ve Karşılaştırma
Üçüncü Bölüm : ANLATIMI ANLAMAK
(Türk Sinemasında Anlatım Sorunları) Anlatım Konusunda
Nasıl Bir Anlatım
Oyuncu Sineması
Anlatımda Zaman-Mekan-Kişi İlişkileri
Masalda ve Türk Filminde Mekan-Kişi İlişkileri
Masalda ve Sinemada Zaman
Türk Sinemasında Senaryo-Paranoya-Filmsel Öykü İlişkileri
Süreklilik İçinde Basamak Atlamak
Türk Sinemasında Anlatım Sorunlarına Devam
Türk Sinemasında Streotipleşmiş (tek örnek) Konular
Streotipleşmiş (tek örnek) Oyuncular
Streotipleşmiş (tek örnek) Sesler Ufuk Çizgisi ya da Sonuç
Kaynakça
«« listeye dön