FOTOGRAFİK İMGE VE SAYISAL GÖRÜNTÜ
Bildiri, 29 Mart - 1 Nisan 2007, Yakın Doğu Üniversitesi, V. Uluslararası Kıbrıs Fotoğraf Günleri, Lefkoşa
Fotografik imge ve sayısal görüntü deyimlerinden ne anladığımıza geçmeden önce günümüzde teknoloji ve gelişme üzerine birkaç söz söylemek istiyoruz. Çünkü günümüzde ‘bilimsel’ ve ‘teknolojik’ buluşların işlevleriyle öncekiler arasında belirli farklar vardır. Özellikle Modernleşmenin başlangıç yani toplumların bilimsel ve teknolojik buluşlarla yeni yeni karşılaşmaya başladığı dönemlerde teknolojinin uygarlaştırıcı, pozitif yönleri ön plana çıkartılmış gibidir. Bu bir bakıma anlaşılır bir şeydir çünkü elektrik, yol, demir yolları, buhar makinesi, sağlık, vb pek çok konuda bilim ve teknoloji insanlığın yaşamını kolaylaştırıcı bir işlev üstlenmiş gibidir. Daha çok toplumun geniş kesimlerine seslendiğinden genel bir kabul görmesi de anlaşılır bir şeydir.
Günümüzde tüketim aşamasının henüz sona ermemiş olduğu Modern toplumlarda ‘bilim’ ve ‘teknoloji’ artık bu olumlu sürece boyun eğmiyor gibidir. Zira her türlü ‘bilimsel’ ve ‘teknolojik’ araştırma sanki ortaya bir an önce birer tüketim nesnesi koymak ve yatırılan sermayeyi büyük bir hızla geri almakla yükümlü kılınmış gibidirler. Bu konuda en tipik örneklerden biri kozmetik sanayi olup yalnızca A.B.D ve Japonya’da yılda yaklaşık 75 milyar [1] dolarlık bir tüketim hacmine sahiptirler. Bu sektörden toplum sözcüğün gerçek anlamında ne yarar sağlıyor sorusunun yanıtını sizlere bırakıyorum. Benzer soruları bütün bilimsel ve teknoloji ağırlıklı araştırmaların gerçekleştirildiği alanlar için de sorabiliriz.
Şimdi başlığımıza geri dönerek fotografik imge ve sayısal görüntüden ne anladığımızı açıklamaya çalışalım. Sözlükler psikolojik anlamda imgeyi: duyu organlarının dıştan algıladığı bir nesnenin bilince yansıyan benzeri, hayal, imaj; duyularla alınan bir uyarı söz konusu olmaksızın bilinçte beliren nesne ve olaylar, vs şeklinde tanımlarken görüntüyü: gerçekte var olmadığı halde varmış gibi görünen şey, hayalet; herhangi bir nesnenin bazı ışık olayları sonucu elde edilen biçimi, hayal, vs şeklinde tanımlamaktadır.
Bu tanımlar bizi bitmek bilmeyen upuzun bir kültürel, toplumsal ve felsefi tartışma süreci içine çekebilir. O yüzden biz sözü uzatmadan fotografik imge ile sayısal görüntüden ne anladığımızı açıklayalım...
[Metnin gerisi için lütfen yazara başvurunuz]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] DÜNYA kozmetik pazarının 245 milyar dolar büyüklüğünde olduğunu belirten Basic Research’ün Uluslararası Genel Müdürü’ı Joseph Gilbert, "Dünyadaki en büyük sektörlerden biri ve sürekli büyüyor. ABD’de kozmetik pazarı 39, Japonya’da 35 milyar dolar büyüklüğünde. Anti-aging (yaşlanmayı önleyici) ürünler ise dünyada 68 milyar dolar büyüklüğe ulaştı" diye konuştu. Hürriyet, 7 Şubat 2007
«« listeye dön