SİMÜLAKRLAR VE SİMÜLASYON

Jean Baudrillard

Birinci Basım: D.E.Y, 193 sayfa, İzmir, 1998
İkinci Basım: Doğu-Batı Yayınları, Ankara, Nisan 2003
Üçüncü Basım: Doğu-Batı Yayınları, Ankara, Mayıs 2005.
Dördüncü Basım: Doğu-Batı Yayınları, Ankara, Ankara, Eylül 2008

 


 

Metinden bir başlık ve birkaç söz :

BİLİMKURGU VE SİMÜLAKRLAR:

Simülakrlar üç gruba ayrılabilir:

• uyumlu, iyimser ve Tanrının yaratmış olduğu ideal doğanın aynısını oluşturmayı amaçlayan imgeleme, taklit ve kopyalama üstüne kurulmuş doğalcı, doğal simülakrlar;
• tüm üretim düzenini kapsayan enerji ve güç üstüne kurulmuş, makinaların somutlaştırdığı, üretici özelliğe sahip, üretici simülakrlar - insana olan inancı evrensel boyutlara ulaştırmayı hedefleyen, sürekli bir yayılma eğiliminde olan ve nerede başlayıp nerede bittiği belli olmayan bir enerjiyi özgürleştirmeye (arzu bu gruba ait simülakrlardan göreceli ütopyaların bir parçasıdır) çalışan simülakrlar;
• (information=) bilgi, model ve sibernetik oyun üzerine kurulmuş -total bir işlemsellik, hipergerçeklik, total bir denetimi amaçlayan- simülasyon simülakrları.

Birinci grupta ütopya üreten bir düşsellikle karşılaşıyoruz. İkincisindeyse bilim kurgu üreten bir düşsellikle. Üçüncüsüne gelince -hala bu üçüncüye özgü bir düşsellikten söz edebilmek mümkün müdür? Bu soruya olsa olsa o eski günlerin güzelim bilim kurgu düşselliği denebilecek şeyin ölmüş ve ortaya başka şeylerin çıkmaya başlamış olduğu türünden bir yanıt verilebilir (bu düşünce yalnızca romanesk olanı değil, kuramsal olanı da kapsamaktadır). Aynı belirsizlik ve boşluk tarafından çizilmiş bir alın yazısı özgün birer tür olarak bilim kurgu ve kurama bir nokta koymuştur.

Aralarında belli bir mesafe yoksa ne gerçekten söz edilebilir ne de düşselden. Gerçekle, düşsel arasındaki bu mesafe modelin çıkarına kemirilmeye, yok edilmeye başlandığında neler olmaktadır? Oysa bir simülasyon düzeninden diğerine geçişte de genel eğilim, bu mesafenin, bu açıklığın emilmesinden ve yerini ideal ya da zorlama bir düşsel evren üretimine bırakmasından yanadır.

 

 


İÇİNDEKİLER

• Gerçeğin Yerini Alan Simülakrlar
• Retro Bir senaryo Olarak Tarih
• Holocauste
• China Syndrom
• Apocalypse Now
• Beaubourg'un Bıraktığı İzlenim (için için kaynama/patlama ve caydırma)
• Hipermarket ve Hipermal
• İletişim Araçlarında İçin İçin Kaynayan/Patlayan Anlam
• Reklamın Mutlakiyeti-Reklamın Hiçliği
• Clone Story
• Hologramlar
• Crash
• Simülasyon ve Bilim Kurgu
• Hayvanlar (yaşam alanı ve biçimsel dönüşüme uğramalar)
• Kalıntı
• Sarmallaşan Ceset
• Değerin Son Tangosu
• Nihilizm Üzerine

 

«« listeye dön