Alsancak AtölyedeBuharlılar



TCDD 56548 ve TCDD 56508 Kreiglok yan yana Alsancak Atölye'de

Birkaç gündür Alsancak Atölye'de TCDD 56548 ve TCDD 56508'i görüyordum. Onları ilk önce Halkapınar'da birbirine bağlı olarak görmüştüm sonra Alsancak'a getirilmişlerdi. Kadim dostum Sıtkı Kırıktaş'a sorduğumda tamir için geldiklerini söylemişti. Ne zamandır 56508'i görmek istiyordum. 56548 Kreiglok'un tamirini ve yeniden doğuşunu 2008'de yakından izleyenler arasındaydım. Fakat Uşak depoda atıl bir vaziyette bekleyen 56508'i yakından hiç görmemiştim. Buraya gelmesi iyi bir fırsattı. Duyduğuma göre bir turist gezisinde eski yıllarda gezi için onun da gelmesini talep etmişler ancak idare bakımsız olduğu için izin vermemişti. İnşallah o da 56548 gibi hakkınca bir onarım görür ve tekrar yollara düşer.


TCDD 56508 Kreiglok Alsancak Atölye'de bekliyor

56508'i 56548'den ayıran dumanlıkları. Bunlara kulak da deniyor. Amacı makine hareket halindeyken geri gelen dumanı kesmek ve pencereden sarkmış makinistin rahatsız olmasını engellemek. Bilemiyorum ne denli etkili oluyor. Eskiden 1980'li yılların başından 1983'lere kadar Kreiglok'lar Alsancak-Buca ve Alsancak-Seydiköy arasında çalıştı. Bunların ıskatından sonra 11000'lik dizel makineler göreve başladı. Alsancak Atölye'de dolaşırken çıkışa doğru TCDD 44062'yi gördüm. Prussia G8 olarak sınıflandırılan türden. Uşak'ta bunun benzeri 44071'in de az bir bakımla işler duruma geleceği söyleniyor. Keşke zamanında idare her sınıftan lokomotifi korusaydı da bugün hem turist gezilerinden daha çok para kazanılır hem de gelecek kuşaklara endüstriyel kültür mirası açısından güzel ipuçları bırakırdık.


TCDD 44062 Prussia G8. Bir zamanlar Bornova'ya bununla çok gittim


13 Mayıs 2015 Saint Orhan Berent Library