Basmane Garı ve TCDD 44062



TCDD 44062 Basmane Garı 7. yolda. Foto: Orhan Berent

Bugün yani 11 Kasım 2013 günü Basmane Garı'nı ziyaret ettim. Amacım Ekim ayından beri orada olan TCDD 44062 plaket numaralı buharlı lokomotifi görüntülemekti. Bu lokomotifin çektiği katarlara 1970'li yılların sonuna doğru Basmane-Bornova-Basmane arasında bir çok kez binmiştim. Bornova banliyö trenleri 1978'de kısa bir süre dizel lokomotifle çalıştıktan kısa bir süre sonra tekrar buharlıya dönmüştü. Bunun sebebi o yıllarda dizel makine azlığıydı. Bornova'nın dizelden buharlıya dönmesine karşın Basmane-Çiğli seferleri dizel ile devam etti. Alsancak banliyölerinde de dizel makina sıkıntısı çekilince 1980 yılına doğru onlar da buharlıya döndüler. 1981, 1982 ve 1983 Alsancak banliyöleri Buca ve Seydiköy de tamamen buharlıya döndüler. Bornova'ya kampüs uzatmasının dahil olduğu senelerde bile 80'lerin ortasına kadar buharlı lokomotifle çekilen katarlar gitti geldi. 44062'nin bağlı olduğu sınıf G8 tipine giriyor. Bunlar kısa mesafeler ve manevralar için biçilmiş kaftandı. Bu lokomotif aynı zamanda Burdur hattında ve Gümüşgün'de de görev yapmıştı. Jean Patrick'in sitesinde iş bu lokomotifin Hanomag ya da Henschell üretimi olup olmadığı yazmıyor. Ben de bugüne kadar kesin bir bilgi edinemedim. Hülasa bu makineyi tekrar görmekten büyük sevinç duydum. 2006'ya kadar Karşıyaka Garı'nda sergileniyordu. Sonra Alsancak'a alındı, uzun süre orada durdu. Arada bir tören için İstanbul'a gönderildi. Şimdi de Basmane günleri etkinliği için tekrar Alsancak'tan Basmane'ye geldi. Birkaç fotoğrafını çekip eski dosta hoşçakal dedim. Kimbilir bir daha nerede karşılaşacağız.

TCDD 44062 Basmane Garı 7. yolda. Foto: Orhan Berent