28 Temmuz 2018 Alsancak Garı





Yirmi yedi temmuz akşamı İsmail Özerbay mesaj attı. "Abi buharlı 56548 Alsancak Gar'dan hareket edip Çatal'a gidecek, çekim varmış," dedi. Bu güzel haberi alınca cumartesi günümüzü onu görüntülemeye ayırdık. Hele eskilerin bu güzel BR 52 Kriegslok makinesini bir de havzada dumanı tüter görüntüleseydik çok iyi olurdu. Bu düşünceler eşliğinde İsmail ve Sıtkı ile gece telefonlaştıktan sonra cumartesi sabahı soluğu Alsancak Gar'da aldım. En erken ben gelmiştim. Gar binasından girip birinci yola geçince eski emektarı orada gördüm. Makinisti Naci Akdağ ve birkaç görevli bakımın yapıyordu. Sözü gelmişken, buharlı bakımı oldukça zor. Her şeyden önce hareket etmesi için ocağın tutuşturulup beş saat beklenmesi gerekiyor istim tutması için. Fakat her şey bununla bitmiyordu. Kraliçemiz tam otuz iki ton su alıyordu Naci Usta'nın söylediğine göre. Eski cendere kurumuş olduğu için yangın musluğu ve peronun yanında bulunan musluktan çift hortumla hem tendere hem de kazana su veriliyordu. Ayrıca kömür alınması da gerekiyordu ve ekibin tüm bu işleri takip edip gerekenleri tedarik etmesi gerekiyordu. Ben oradayken öğlene doğru bir kamyonet geldi tonlarca kömürü lokomotifin tenderine boşalttı. Aynı çocukluğumdaki gibi burnuma kömür kokusu geldi. Bu iş tamamlanınca ateşçi yukarı tırmanıp kürekle yığını öne doğru lokomotife ittirdi, daha sonra da toz kalkmasın diye bir miktar suladı.



Anlaşılan bu hazırlık işi uzun sürecekti. Sabah erkenden gelen Naci Usta ve ekibi canla başla calışıyor, makineyi sefere hazır duruma getirmek için uğraşıyorlardı. Değişmesi gereken iki conta vardı. Ölçüleri bir kağıt üzerine alan görevliler yeni contayı hazırlamak için lokomotifin arkasına bağlı vagona geçtiler. Burada her çeşit malzeme bulunuyordu. Saat on iki civarında Sıtkı Kırıktaş ve İsmail Özerbay yanlarında eskiden aşina olduğum Eren adlı arkadaşımızla gara girdiğinde yeni bir ihtiyaç daha hasıl olmuştu. Sağ ve sol kompresörlerin büyük contalarının da değişmesi gerekiyordu. Gördüğüm kadarıyla bu çok zahmetli bir işti ve ilave ekipman gerekiyordu. Bu iş için de Sıtkı İsmail ile birlikte atölyeye gidip gerekli alet ve edavatı getirmek zorundaydı. Büyük ingiliz anahtarları, onları çevirmek için borular ve kağıt elyaflı yeni conta gerekiyordu. Ayrıca bu işin işçiliği de epey zahmetliydi. Naci Usta sadece tren kullanmıyor bu işlerle uğraşan teknik ekibe de yardım ediyordu. Kısa zamanda çalışanları elleri makine yağı içinde kalmıştı. Bu arada ben de peronlardan ileri doğru yürüyüp inşaatı sürmekte olan Alsancak Stadı'na bir göz gezdirdim. Tribünler yükselmişti ve Alsancak Gar havzasından rahatlıkla fark ediliyordu. Yeni Alsancak Altay Stadı eskisinden daha görkemli bir şekilde kendisini gösteriyordu.



Bkşama doğru çekim yapacak olan TRT ekibi büyük bir kalabalıkla gara girdiler. Epey de çok malzemeleri vardı. Fakat onlar geldiğinde de bizim ekip oldukça yorulmuştu. Ben bile herhangi bir iş yapmadığım ve çalışanları seyrettiğim halde bitkindim. Ayrıca trenin işi bununla da bitmiyordu. Onuncu yoldaki vagonların alınması, daha sonra lokomotifin Halkapınar müselleste çevrilip burnunun gidiş yoluna döndürülmesi ve yapılacak bir yığın iş daha vardı. Ayrıca İzban ve şehirler arası trafik yüzünden bunlar bir çırpıda halledilecek faaliyetlerden değildi. Manevra için izin alınması, katarın Halkapınar'a götürülmesi, vagonların teşkili epey zahmetliydi. Cefakar TCDD çalışanları için tüm bunlar vakayi adiyedendi ama bu tatil gününde bunları gerçekleştirmek insan üstü bir çaba gerektiriyordu. Akşama doğru lokomotifin emniyet sipoplarının da sökümüyle birilikte işler tamamlanacaktı ama manevra gecenin on ikisinde yapılmak mecburiyetindeydi. O saatte hatırı sayılır ölçüde net fotoğraf alamayacağımızdan yavaş yavaş bize de yol görünmüştü. Sıtkı ile İsmail ekipmanlarını atölyeye geri götürürken ben de Naci Usta ve yardımcılarıyla vedalaşıp eve dönmek üzere İzban peronlarına geçtim. Gönül isterdi ki 56548'in yanı sıra kızkardeşi 56508 ve şu anda Konya deposunda bulunan 56009 ve Uşak'ta gayet harap vaziyette olduklarının haberini aldığımız 44071 ve 46105'in de çelik raylara dönmesi. En azından bir zamanlar çok zengin olan demiryolları envanterinin  birkaç örnekle yollarda yer alması.