28 Temmuz 2018 Alsancak Garı
Yirmi
yedi temmuz akşamı İsmail Özerbay mesaj attı. "Abi buharlı 56548
Alsancak Gar'dan hareket edip Çatal'a gidecek, çekim varmış," dedi. Bu
güzel haberi alınca cumartesi günümüzü onu görüntülemeye ayırdık. Hele
eskilerin bu güzel BR 52 Kriegslok makinesini bir de havzada dumanı
tüter görüntüleseydik çok iyi olurdu. Bu düşünceler eşliğinde İsmail ve
Sıtkı ile gece telefonlaştıktan sonra cumartesi sabahı soluğu Alsancak
Gar'da aldım. En erken ben gelmiştim. Gar binasından girip birinci yola
geçince eski emektarı orada gördüm. Makinisti Naci Akdağ ve birkaç
görevli bakımın yapıyordu. Sözü gelmişken, buharlı bakımı oldukça zor.
Her şeyden önce hareket etmesi için ocağın tutuşturulup beş saat
beklenmesi gerekiyor istim tutması için. Fakat her şey bununla
bitmiyordu. Kraliçemiz tam otuz iki ton su alıyordu Naci Usta'nın
söylediğine göre. Eski cendere kurumuş olduğu için yangın musluğu ve
peronun yanında bulunan musluktan çift hortumla hem tendere hem de
kazana su veriliyordu. Ayrıca kömür alınması da gerekiyordu ve ekibin
tüm bu işleri takip edip gerekenleri tedarik etmesi gerekiyordu. Ben
oradayken öğlene doğru bir kamyonet geldi tonlarca kömürü lokomotifin
tenderine boşalttı. Aynı çocukluğumdaki gibi burnuma kömür kokusu
geldi. Bu iş tamamlanınca ateşçi yukarı tırmanıp kürekle yığını öne
doğru lokomotife ittirdi, daha sonra da toz kalkmasın diye bir miktar
suladı.
Anlaşılan
bu hazırlık işi uzun sürecekti. Sabah erkenden gelen Naci Usta ve ekibi
canla başla calışıyor, makineyi sefere hazır duruma getirmek için
uğraşıyorlardı. Değişmesi gereken iki conta vardı. Ölçüleri bir kağıt
üzerine alan görevliler yeni contayı hazırlamak için lokomotifin
arkasına bağlı vagona geçtiler. Burada her çeşit malzeme bulunuyordu.
Saat on iki civarında Sıtkı Kırıktaş ve İsmail Özerbay yanlarında
eskiden aşina olduğum Eren adlı arkadaşımızla gara girdiğinde yeni bir
ihtiyaç daha hasıl olmuştu. Sağ ve sol kompresörlerin büyük
contalarının da değişmesi gerekiyordu. Gördüğüm kadarıyla bu çok
zahmetli bir işti ve ilave ekipman gerekiyordu. Bu iş için de Sıtkı
İsmail ile birlikte atölyeye gidip gerekli alet ve edavatı getirmek
zorundaydı. Büyük ingiliz anahtarları, onları çevirmek için borular ve
kağıt elyaflı yeni conta gerekiyordu. Ayrıca bu işin işçiliği de epey
zahmetliydi. Naci Usta sadece tren kullanmıyor bu işlerle uğraşan
teknik ekibe de yardım ediyordu. Kısa zamanda çalışanları elleri makine
yağı içinde kalmıştı. Bu arada ben de peronlardan ileri doğru yürüyüp
inşaatı sürmekte olan Alsancak Stadı'na bir göz gezdirdim. Tribünler
yükselmişti ve Alsancak Gar havzasından rahatlıkla fark ediliyordu.
Yeni Alsancak Altay Stadı eskisinden daha görkemli bir şekilde
kendisini gösteriyordu.
Bkşama
doğru çekim yapacak olan TRT ekibi büyük bir kalabalıkla gara girdiler.
Epey de çok malzemeleri vardı. Fakat onlar geldiğinde de bizim ekip
oldukça yorulmuştu. Ben bile herhangi bir iş yapmadığım ve çalışanları
seyrettiğim halde bitkindim. Ayrıca trenin işi bununla da bitmiyordu.
Onuncu yoldaki vagonların alınması, daha sonra lokomotifin Halkapınar
müselleste çevrilip burnunun gidiş yoluna döndürülmesi ve yapılacak bir
yığın iş daha vardı. Ayrıca İzban ve şehirler arası trafik yüzünden
bunlar bir çırpıda halledilecek faaliyetlerden değildi. Manevra için
izin alınması, katarın Halkapınar'a götürülmesi, vagonların teşkili
epey zahmetliydi. Cefakar TCDD çalışanları için tüm bunlar vakayi
adiyedendi ama bu tatil gününde bunları gerçekleştirmek insan üstü bir
çaba gerektiriyordu. Akşama doğru lokomotifin emniyet sipoplarının da
sökümüyle birilikte işler tamamlanacaktı ama manevra gecenin on
ikisinde yapılmak mecburiyetindeydi. O saatte hatırı sayılır ölçüde net
fotoğraf alamayacağımızdan yavaş yavaş bize de yol görünmüştü. Sıtkı
ile İsmail ekipmanlarını atölyeye geri götürürken ben de Naci Usta ve
yardımcılarıyla vedalaşıp eve dönmek üzere İzban peronlarına geçtim.
Gönül isterdi ki 56548'in yanı sıra kızkardeşi 56508 ve şu anda Konya
deposunda bulunan 56009 ve Uşak'ta gayet harap vaziyette olduklarının
haberini aldığımız 44071 ve 46105'in de çelik raylara dönmesi. En
azından bir zamanlar çok zengin olan demiryolları envanterinin
birkaç örnekle yollarda yer alması.
 |