KİŞİSEL İÇSEL ZEKA

"Etkinin Gücü"

“Eşinden yeni ayrılmıştı.İki bebeğiyle yaşam onun çok zor ve berbat görünüyordu.Büyük oğlu Bill, daha küçük yaşlardan beri annesi için, bakımı zor bir bebekti.Küçükken geçirdiği bir rahatsızlık sonucu kısmi felç yaşamıştı.Annesi, Bill’i 9 yaşını tamamlar tamamlamaz, zihinsel engelliler için eğitim veren bir devlet kurumuna gönderdi.

Bill arkadaşlarından, annesinden, yaşadığı o güzel evden ayrılmış, onun için farklı bir yaşama hazırlanıyordu.Okul görevlileri Bill’in IQ sunun 50 nin altında olduğunu düşünüyorlardı.Bu sebeple hiç kimse Bill’e okuma yazma öğretme gereğini duymadı. Bill uzun yıllar bu yerde yaşadı.25 yaşından sonra kurum, onu değişik yardım etkinliklerine yönlendirdi.Bill huzurevi, hastaneler, bakım evleri gibi farklı yerlerde çalıştı.Çalıştığı ortamlardaki yöneticiler Bill’e verilen işlerin kısa sürede tamamlandığını ve Bill’in kendine küçük hedefler oluşturduğunu fark ettiler ve bunu Bill’in okulundaki yetkililerle paylaştılar.

Bill yaşamının en büyük hedefi olan okuma yazma öğrenmeye karar verdiğinde 31 yaşındaydı.Bill’in okuduğu okul ona bir okuma öğretmeni sağladı ve okuma yazma çalışmaları başladı.Bill’in öğrenmesini kolaylaştırmak için çok farklı yöntemler denendi.Resimler, maketler, bilgisayarlar vs. Bill okuma ve yazmaya başladığında kendine güveni inanılmaz derece artmıştı.Hemen kendine bir hedef belirledi “Kitap Yazmak”.Bill yeni hedefini öğretmeni ile paylaştı.

Öğretmeni için son derece şaşırtıcı bir hedefti bu, fakat Bill kitabının adını bile bulmuştu “İç Dünyam”.Bill’in hedefi, zihinsel engelliler okulunda yaşadıklarını ve okuma yazmayı başarmaya kadar gelen süreçte başından geçenleri diğer insanlara anlatmaktı. 6 ay sonra Bill kitabını tamamladı.

Aşağıda Bill’in kitabından alınan küçük bir bölüm verilmiştir.

 “İnsanlara okuma yazmayı öğreten bir öğretmen olmak isterdim.İnsanlar ile birlikte çalışmak benim hayatımın en önemli amacı.İnsanların ve onların problemlerini anlayabiliyorum...............Yaşamda çok şey yapmak, çok şey yapmak için hiçbir zaman geç değildir.Bundan sonraki yaşamımda, başarıya giden yolu araştırmak ve yazmak istiyorum.Dünya da kendimi daha iyi hissetmemi sağlayacak ve yapabileceğim o kadar çok şey var ki...Daha yolum çok uzun...Kendimi ve yaşamımı seviyorum...”  

Bill KNAKES
(“Bill’in İç Dünyası” kitabı)

Bu zeka türü ile bir kişinin kendini objektif olarak (Kendisinin zayıf ve kuvvetli olduğu yanları ile birlikte) değerlendirmesi duygularının, isteklerinin ve ihtiyaçlarının farkında olması, kendini iyi disipline etmesi ve kendine güvenmesi gibi yetenekler kastedilir.Başka bir deyişle kişiye dönük zeka, bir kişinin kendisini başkalarının gözüyle görebilmesi kabiliyetidir.Kişinin kendini anlaması, kim olduğunu, ne yapmak istediğini ve neyi yapmak istemediğini veya çeşitli durumlarda nasıl davranması gerektiğini, nelerden uzak durması ve nelere yönelmesi gerektiğini bilmesidir.

Bu zekası kuvvetli olan öğrenciler;

Bağımsızlık duygusu güçlüdürler.

  • Kendilerinin kuvvetli ve zayıf yönleri hakkında geçerli bir görüşe sahiptirler.
  • Yalnız oynamaya veya ders çalışmaya bırakıldığında daha başarılıdırlar.
  • Hakkında çok fazla bahsetmedikleri en az bir ilgisi veya hobisi vardır.
  • Ne yaptıklarını çok iyi bilirler.
  • Hayattaki amaçlarının ne olduğuna ilişkin iyi bir anlayışa sahiptirler.
  • Kendi başlarına kalmayı tercih ederler.
  • Duygularını, hislerini ve düşüncelerini açıklıkla ve doğru olarak dışa vururlar.
  • Hayattaki başarısızlıklardan ve başarılardan her zaman ders almasını bilirler.
  • Kendilerine güvenleri yüksektir.

Bu zekaya sahip olan kişiler psikolog, dini lider, araştırmacı, kuramcı ve felsefe alanlarında başarılı olurlar.