İşbirlikli öğrenme değişik yetenek, cinsiyet, ırk ve sosyal beceri düzeylerinden gelen öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda küçük gruplar halinde çalışarak ve birbirlerinin öğrenmesine yardım ederek öğrenmeyi gerçekleştirmeleri sürecidir.

İşbirlikli Öğrenme Nedir?

  • Öğrencilerin öğrenmeye aktif katılımını sağlar,
  • Farklılıkları görmelerini sağlayarak çok yönlü düşünebilme becerilerini geliştirir,
  • Farklı kültürleri tanıma ve uyum sağlama becerilerini geliştirir,
  • Sadece akranlarına değil konu uzmanlarına ulaşımı da sağlar,
  • Yaratıcı güçlerinin gelişmesine katkıda bulunur,
  • Liderlik vasıflarını fark etmelerini sağlar,
  • İşbölümü ve işgücü paylaşımı ile daha kısa zamanda daha çok işi başarabilme becerilerini geliştirir,
  • Topluluk kurma ve bir topluluğun bireyi olma duygusunu güçlendirir,
  • Sinerji oluşturarak özgüven duygusunun gelişmesini sağlar.

Öğrencinin öğrenmek için aktif katılımını destekler, bu ayrıca hayatımızda gerekli olan eleştirel düşünme becerilerinin kazanılmasını da sağlar.

1+1=3 (bir bütün parçalarının toplamından büyüktür)>sinerji

İşbirlikçi öğrenme, ‘Bir elin nesi var, iki elin sesi var’ ilkesi doğrultusunda hareket eden bireylere, işbirliğinin gücünden yararlanma olanağını sağlar.

İşbirlikli Öğrenme Ne Değildir?

  • Basit küme çalışması değildir,
  • Öğrenci ya da grupların yarışı değildir,
  • Birinin anlatıp diğerlerinin dinlemesi değildir,
  • Birilerinin çaba gösterip diğerinin bundan yararlanması değildir,
  • Bir sihirli değnek veya tek öğretim yöntemi değildir,
  • Bir klasik öğretim metodu olan basit küme çalışmalarında öğrenciler,konuyu paylaşırlar ve her öğrenci kendi payından sorumlu olur.
  • İşbirlikli öğrenme; karşılıklı etkileşimle ortak bir hedefe ulaşmadır.
    (Öğretmen bu küçük gruplar arasında dolaşarak yönlendiricilik yapar)
  • Öğrencilerin hem kendilerini hem de arkadaşlarını kapasitelerinin sonuna kadar geliştirmeye çalışmalarıdır.

Bir grubun kazanımları, her zaman tek tek üyelerin kazanımlarının toplamından fazladır.

Grup çalışmaları sırasında öğrenciler, soru sorma, açıklama yapma, eleştirme, örnek verme vb. çok önemli öğrenme stratejilerini davranış haline getirme fırsatı bulurlar. Bütün bunlara rağmen işbirlikli öğrenme,her zaman,her yerde ve her soruna çözüm olarak düşünülmemelidir. Bazı durumlarda farklı bir öğretim metodu daha etkili olabilir.

ÖĞRETİM STRATEJİLERİNİN HATIRDA KALMA ORANI

ÖĞRETİM STRATEJİLERİ

ORAN

OKUMA

%10

DİNLEME

%20

RESME BAKMA

%30

SERGİ GEZME

%50

FİLM İZLEME

%50

TARTIŞMA

%70

KONUŞMA YAPMA

%70

PRATİK SUNUM YAPMA

%80

GERÇEK BİR OLAYI CANLANDIRMA

%90

BİR PROJEYİ GERÇEKLEŞTİRME

%90

Günümüzde en sık kullanılan düz anlatım, öğrencinin bilgileri hatırda tutmasında en az etkili olanıdır. Öğrenci eğitim sürecine ne kadar fazla katılırsa hatırlama oranı da o kadar fazla artar .

Bu gün en çok kullanılan öğretim stratejisi düz anlatımdır ve bizler genel olarak bu teknikten ne öğrencilerimizin ne de bizlerin çok yarar gördüğümüzü söyleyemeyiz.
Grafikten de anlaşıldığı gibi öğrenme etkinliği içindeki bireyin, grafikte görülen bütün aktivitelerin içinde olması, onun başarısını artıracak, öğrenmeyi sağlayacaktır.

"Duyduğumu unuturum, gördüğümü hatırlarım, yaptığımı öğrenirim"

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME GRUPLARI

Çocuklar belli amaçları paylaşmak üzere bir araya gelerek işbirlikli öğrenme gruplarını oluştururlar. Bunlar Üç şekilde oluşabilir.

1- Formal İşbirlikli Öğrenme Grupları:Bu tür gruplar bir ders saati veya birkaç hafta süreli olarak oluşturulabilir.Öğrenciler bizzat katılarak materyali organize eder, açıklar, özetler ve mevcut kavramlar ile birleştirir.
2-İnformal İşbirlikli Öğrenme Grupları:Bir kaç dakika ile bir ders arasında değişen süreler için oluşturulur.Bu sistem konuşma, gösteri, film ve video gibi doğrudan öğretmede kullanılır.Öğrencilerin dikkatlerinin öğretilmek istenen materyale çekilmesi amaçlanır.
3-İşbirliği Esaslı Gruplar:Bunlar uzun sürelidir.(En az bir yıl)Heterojen gruplardır.Üyelik kalıcıdır.Yardımlaşma, teşvik, akademik gelişmeye yardım vardır.Uzun dönemli sorumluluk yükleyen ilişkiler oluşturulur.

Sonuç olarak işbirlikli öğrenme öğrencileri grupları ayırıp birlikte çalışmalarını söylemekle gerçekleşmemektedir. Öğrencilere grup ödevlerinin yaptırılması, birbirleriyle tartışması, birbirlerine yardım edilmesinin sağlanması da burada yeterli değildir. Gerçek anlamda işbirlikli öğrenme uygulayabilmek için grup etkinlikleri düzenlenirken iş ve ödül yapılarına dikkat edilmeli ve çalışma yapılandırılmalıdır.