11 Fahrettin Altay (Kennedy) – Alsancak : Fahrettin Altay meydanından kalkan troleybüs Güzelyalı depoyu geçer ve Güzelyalı caddesinden Konak’a ulaşırdı. Konak’tan yoluna devam eden troleybüs Fevzipaşa ayrımındaki makaslardan geçerek Cumhuriyet Bulvarından yoluna devam ederdi. Gazi Bulvarındaki makasları da geçtikten sonra Cumhuriyet meydanına gelir yarım ay şeklinde meydanı kat ettikten sonra eski İktisat Fakültesi bugünkü Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğünü ve Vasıf Çınar Bulvarı makaslarını da geçtikten sonra Talatpaşa Bulvarına sapardı. Mustafa Bey heykeli önünden Sevinç Pastanesine doğru devam eden troleybüs bugünkü Vahap Özaltay meydanına varır, biraz ilerledikten sonra Alsancak Garı önündeki küçük meydanda son durak yapardı. Bu hattın numarası 1985 yılında İzmir Belediyesinin tüm hat numaralarını değiştirmesiyle 2 numarayı almıştır. Fahrettin Altay – Alsancak hattında daha çok Fiat marka troleybüsler ve Viberti marka körüklü troleybüsler kullanılmış, bu hatta 1970’lerden itibaren çok az Man troleybüs görülmüştür. 1977’lerden itibaren bu hatta Büssing troleybüsler de görülmeye başlanmış, daha sonra 1984 yılında İstanbul’dan getirilen Ansaldo troleybüsler de bu hatta hizmete girmiştir. 1970’li yıllarda Büssing’lerden bir tanesi sürekli bu hatta çalışıyordu. Ancak orijinali kırmız renkte olan Büssing’lerin bir ya da birkaç tanesi maviye boyanmıştı bu hatta hizmet gördüğü için. Halbuki Hatay hattında hizmet gören Büssing’ler kırmızı boyalıydı.
Foto: Vahit San tarafından eski bir dergiden taranmıştır. Konak Yalı Camii önünde Fiat Troleybüs.
40 Fahrettin Altay (Kennedy) –
Kahramanlar – Alsancak: Fahrettin Altay Güzelyalı güzergahını
izleyen 40
hat numaralı troleybüs Fevzipaşa bulvarından saparak Çankaya
makaslarını geçer
ve Basmane’ye ulaşırdı. Basmane Garı önünden sol tarafı takip ederek
Basmane
Fuar kapısına varmadan önce bugünkü Altınyol girişine sapar ve Kapılar
semtine
kadar düz giderdi. Daha sonra sola sapar ve fuarı takip ederek önce
fuar
Cumhuriyet kapısına gelir, daha sonra mimar Sinan mevkiini izleyerek
fuar 26
Ağustos kapısına gelirdi. Namık Kemal lisesinin önünden sağa sapan
troleybüs
Alsancak Ortaokulu, Alsancak Kapalı Spor Salonu ve Sağırlar okulunu
geride
bırakarak Vahap Özaltay meydanına gelir buradan da Alsancak garının
önündeki
küçük meydanda son durak yapardı. Bu hattın numarası da 1985 yılındaki
değişimde 3 numarayı almıştır. Kahramanlar hattında belli bir
zamana
kadar 1977’lere kadar Man troleybüsler hizmet etmiştir. Yolcu sayısının
artışı,
Man marka troleybüslerin bazılarının ıskata çıkması üzerine bu hatta
Fiat ve
daha sonra da Büssing troleybüsler görülmüş, 1984 yılında İstanbul’dan
gelen
Ansaldo’lar da bu hatta hizmet etmiştir. Viberti marka körüklü
troleybüsler
hiçbir zaman bu hatta görülmemiştir.
Reşit Özmen
koleksiyonundan ( Basmane
meydanını
dönen MAN 1960’lı yıllar )
30 Fahrettin Altay (Kennedy) – Tepecik ( Yenişehir): Fahrettin Altay Güzelyalı güzergahını izleyen 30 hat numaralı troleybüs Fevzipaşa bulvarından saparak Çankaya makaslarını geçer ve Basmane’ye ulaşırdı. Basmane Garı önünden sağa giderek Gaziler Caddesine giren troleybüs Basmane Garı ve hat boyunu soluna alarak Kapılar semtini geçer daha sonra Kemer istasyonuna varırdı. Hemzemin geçidi geçen troleybüs yoluna devam eder SSK hastanesi bloklarına varmadan önce sağdaki bir sokağa saparak bir kavis çizer ve son durağı yapacağı Gaziler caddesine çıkardı. Bu hattın numarası da 1985 yılındaki değişimde 4 numarayı almıştır. Tepecik hattında ilk zamanlar hep Man troleybüsler görülmüş, bu troleybüslerin azalaması sonucu bu hatta da Fiat troleybüsler gözükmüştür. Viberti marka körüklü troleybüsler hiçbir zaman bu hatta görülmemiştir.
Basmane Fuar kapısı güzergah değişikliği: Eskiden Tepecik’ten gelen troleybüsler Gaziler Caddesinden direkt Fevzipaşa Bulvarına girmiyorlardı. Sağa sapıp Basmane garını sağlarına alıp Kahramanlar hattına giriyor fakat bugünkü Altınyol girişine sapmayıp Fuar Basmane kapısını sağlarına alıp meydanda geniş bir tur atıyorlardı. Daha sonra bu uzun yoldan vazgeçildi ve Gaziler Caddesi Tepecik’ten gelen troleybüsler direkt Fevzipaşa bulvarına girdiler.
21 – 50 Fahrettin Altay – Hatay – Montrö: Hatay semtindeki İnönü caddesine havai hat döşenince 1968’lerden itibaren Büssing troleybüsler bu hatta hizmet vermeye başladı. Benim en erken hatırladığım 21 numaralı troleybüs Montrö meydanından tam fuar kapısı önünden kalkar, İtfaiyenin oradan Gazi Bulvarı ağaçlı yola sapardı. Buradan Borsa sarayı önünden Gümrüğe sapan troleybüs Konak yolcularını aldıktan sonra Yeni Karamürsel binası önünden Varyant’a giden yola sapar, İzmir Doğum evi önünden geri dönerek tekrar Konak istikametine yönelirdi. Gümrük’ü geçtikten sonra tekrar Gazi bulvarına giriş yapar ve Çankaya’nın oradaki makastan Mezarlıkbaşı İkçeşmelik hattına tekrar giriş yapardı. Böylece Montrö’den kalkan troleybüs uzun bir yol katederek Konak yolcusunu almış olurdu. Hatay troleybüslerinin Konak’a uğrayıp yolcu alması kısa bir süre sonra terk edildi. Troleybüsler İtfaiye binasının oradan Gazi bulvarına sapmadan düz gidip Mezarlıkbaşına ulaşmaya bşaladılar. Hattın numarası da 50 oldu. Hatay troleybüslerinde hep Büssing marka troleybüsler kullanıldı. Hepsi de kırmız renkteydiler. İkiçeşmelikten sonra Koruluk’a kadar olan yokuşta kimi zaman zorlansalar da Bayramyerine ulaşır, oradan Hatay caddesini takip ederek Nokta, Hakimevler, Göztepe’yi geride bırakarak Fahrettin Altay meydanına ulaşırlardı. 1984 yılında Ansaldo’ların gelmesiyle bu güzergahta hep Ansaldo’lar çalıştı. 1985 yılında belediyenin numaraları değiştirmesiyle sanırım 50 numara 86 oldu.